Vlad Lupan: In acest an Republica Moldova s-a confruntat cu o gravă criză constituţională şi problema va trebui soluţionată in 2010
30 Decembrie 2009 — Interviu cu expertul independent Vlad Lupan
Imedia: Anul 2009, care a fost poate unul dintre cei mai spectaculoşi ani de la proclamarea independenţei, a plecat. Povara unor probleme din acest an va rămâne însă şi in 2010. Care dintre aceste probleme, moştenite de la 2009, vi se par mai importante?
Vlad Lupan: In acest an Republica Moldova s-a confruntat cu o gravă criză constituţională. Avem o situaţie in care constituţia a împiedicat de două ori alegerea Preşedintelui Republicii.
Problema rămâne nesoluţionată in 2009 şi va trebui soluţionată in 2010. Ar mai fi un element care transcende toate guvernările. Este vorba de reforme şi integrarea europeană, subiecte care nu au fost tratate suficient in 2009, aşa cum am văzut, şi urmează a fi revigorate in 2010.
Imedia:Va fi 2010 un an electoral? O întrebare care nu este numai retorică, de vreme ce am auzit şi asigurări că alegerile parlamentare anticipate ar putea fi evitate?
Vlad Lupan: Nu este clar deloc dacă in anul viitor vom fi chemaţi sau nu la urne, deoarece totul depinde de factorul politic. Până la urmă, decizia le aparţine politicienilor. Dar această decizie ar trebui să se bazeze pe faptul că nu a fost votat de două ori Preşedintele Republicii Moldova. Faptul că s-a ajuns la anticipate nu este privit cu ochi buni de cetăţeni. Prin urmare, acum există o conjunctură favorabilă unei reforme constituţionale pentru a debloca pe viitor alegerea şefului statului. Juriştii in drept constituţional susţin că nu văd o problemă in modificarea constituţiei şi evitarea alegerilor anticipate.
Cred că alegerile anticipate pot fi evitate şi, probabil, am putea să ne pomenim intr-o situaţie in care chiar vor fi evitate. Dar prognozele politice, după cum se ştie, sunt un lucru extrem de dificil şi nu putem garanta că se va întâmpla anume aşa. Pentru moment, reieşind din relaţiile care se profilează intre partide, putem să ne aşteptăm, probabil in februarie-martie anul viitor, la o decizie privind adoptarea unei noi constituţii.
Imedia: Cum vedeţi evoluţia pe eşichierul politic in 2010?
Vlad Lupan: Observăm o evoluţie deosebită a două partide – Partidul Democrat (PD) şi Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM). PLDM este un partid nou, însă munca depusă de el a produs rezultate semnificative. Totuşi, l-a ajutat mult şi conjunctura politică. Pe de altă parte, avem şi PD-ul care la alegerile din 5 aprilie 2009 nu trecuse pragul electoral, dar care s-a revigorat apoi datorită transferului lui Marian Lupu şi preluării unei părţi a lectoratului comunist, nemulţumită de faptul că PCRM începuse să-şi radicalizeze poziţiile.
Ceea ce trebuie amintit este că PD a fost un partid relativ mic şi a jucat o perioada destul de lungă rolul de balanţă care-şi transferă greutatea fie de o parte, fie de alta a mecanismului politic din Republica Moldova şi datorită acestui lucru a avut o influenţă destul de mare.
Probabil, ar fi bine de menţionat şi faptul procesul determinant pentru cristalizarea eşichierului politic nu se va produce in 2010, ci mai degrabă, in 2011, cand vor avea loc alegerile locale.
Imedia: Cum credeţi că ar putea evolua lucrurile, in 2010, in raport cu vecinii mai apropiaţi sau mai îndepărtaţi, cu partenerii externi?
Vlad Lupan: Una din cele cinci priorităţi ale Guvernului Alianţei pentru Integrare Europeană din domeniul politicii externe a fost o relaţie strategică, europeană cu Romania. O altă prioritate a fost un parteneriat strategic cu Ucraina. Avem şi un parteneriat strategic cu Rusia, in baza tratatului de prietenie, semnat încă in 2001. Rusia este un stat care este important pentru economia Republicii Moldova. Este un stat care este important pentru ecuritatea Republicii Moldova dacă ne amintim de conflictul transnistrean. Este important pentru relaţiile Republicii Moldova pe plan european, intrucat Federaţia Rusă are şi ea relaţiile sale cu UE şi discută, inclusiv, şi subiectul Republicii Moldova.
Pe de altă parte, avem o serie de probleme nesoluţionate cu Ucraina, in particular, privind demarcarea frontierei, dar şi proprietăţile moldoveneşti din Ucraina etc. Dar este important faptul că dialogul dintre autorităţile de la Chişinău şi cele de la Kiev pe marginea acestor subiecte a început şi acest început a fost de o manieră pozitivă.
Observăm o optică şi o abordare mai europeană a problemelor. In ceea ce ţine de relaţiile cu România, evenimentele din ultimele luni ale acestui an ne fac să credem că ele vor evolua pozitiv şi in 2010.
Deci, sunt destul de optimist in ceea ce priveşte evoluţia relaţiilor cu vecinii in 2010, poate mai puţin relaţia cu Rusia in domeniul reglementării transnistrene, deşi şi aici se observă anumite evoluţii oarecum bune.
Imedia: La ce evoluţii ne putem aştepta in anul 2010 in privinţa reglementării
transnistrene?
Vlad Lupan: Din punct de vedere strategic, Federaţia Rusă nu este interesată de soluţionarea conflictului transnistrean. Pentru moment, ea este interesată de menţinerea statu-quo-ului. Nu văd cum s-ar putea schimba această situaţie in 2010.
Doar dacă Federaţia Rusă ar vrea ceva de câştigat de pe urma acestor schimbări. Cred că relaţia Chişinău-Moscova in domeniul reglementării transnistrene ar trebui transferată spre relaţiile Rusiei cu SUA sau UE. De ce? Acest conflict nu poate fi soluţionat pe termen scurt şi mediu.
Deci, Republica Moldova ar trebui să se concentreze pe negocieri tactice, deoarece negocierile nu trebuie întrerupte. Chişinăul trebuie să utilizeze orice oportunitate care va apărea pe viitor. De asemenea, trebuie rezolvate problemele ce ţin direct de oameni (de proprietăţile lor, de drepturi etc).
Trebuie să menţinem permanent Ucraina in procesul de reglementare şi trebuie să convingem UE să influenţeze Ucraina in favoarea unei soluţionări care să ne convină. Trebuie să se pună accentul pe democratizarea regiunii transnistrene şi in felul acesta să se schimbe lucrurile cate un pic.
Sursă: Agenţia IMEDIA
Imedia: Anul 2009, care a fost poate unul dintre cei mai spectaculoşi ani de la proclamarea independenţei, a plecat. Povara unor probleme din acest an va rămâne însă şi in 2010. Care dintre aceste probleme, moştenite de la 2009, vi se par mai importante?
Vlad Lupan: In acest an Republica Moldova s-a confruntat cu o gravă criză constituţională. Avem o situaţie in care constituţia a împiedicat de două ori alegerea Preşedintelui Republicii.
Problema rămâne nesoluţionată in 2009 şi va trebui soluţionată in 2010. Ar mai fi un element care transcende toate guvernările. Este vorba de reforme şi integrarea europeană, subiecte care nu au fost tratate suficient in 2009, aşa cum am văzut, şi urmează a fi revigorate in 2010.
Imedia:Va fi 2010 un an electoral? O întrebare care nu este numai retorică, de vreme ce am auzit şi asigurări că alegerile parlamentare anticipate ar putea fi evitate?
Vlad Lupan: Nu este clar deloc dacă in anul viitor vom fi chemaţi sau nu la urne, deoarece totul depinde de factorul politic. Până la urmă, decizia le aparţine politicienilor. Dar această decizie ar trebui să se bazeze pe faptul că nu a fost votat de două ori Preşedintele Republicii Moldova. Faptul că s-a ajuns la anticipate nu este privit cu ochi buni de cetăţeni. Prin urmare, acum există o conjunctură favorabilă unei reforme constituţionale pentru a debloca pe viitor alegerea şefului statului. Juriştii in drept constituţional susţin că nu văd o problemă in modificarea constituţiei şi evitarea alegerilor anticipate.
Cred că alegerile anticipate pot fi evitate şi, probabil, am putea să ne pomenim intr-o situaţie in care chiar vor fi evitate. Dar prognozele politice, după cum se ştie, sunt un lucru extrem de dificil şi nu putem garanta că se va întâmpla anume aşa. Pentru moment, reieşind din relaţiile care se profilează intre partide, putem să ne aşteptăm, probabil in februarie-martie anul viitor, la o decizie privind adoptarea unei noi constituţii.
Imedia: Cum vedeţi evoluţia pe eşichierul politic in 2010?
Vlad Lupan: Observăm o evoluţie deosebită a două partide – Partidul Democrat (PD) şi Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM). PLDM este un partid nou, însă munca depusă de el a produs rezultate semnificative. Totuşi, l-a ajutat mult şi conjunctura politică. Pe de altă parte, avem şi PD-ul care la alegerile din 5 aprilie 2009 nu trecuse pragul electoral, dar care s-a revigorat apoi datorită transferului lui Marian Lupu şi preluării unei părţi a lectoratului comunist, nemulţumită de faptul că PCRM începuse să-şi radicalizeze poziţiile.
Ceea ce trebuie amintit este că PD a fost un partid relativ mic şi a jucat o perioada destul de lungă rolul de balanţă care-şi transferă greutatea fie de o parte, fie de alta a mecanismului politic din Republica Moldova şi datorită acestui lucru a avut o influenţă destul de mare.
Probabil, ar fi bine de menţionat şi faptul procesul determinant pentru cristalizarea eşichierului politic nu se va produce in 2010, ci mai degrabă, in 2011, cand vor avea loc alegerile locale.
Imedia: Cum credeţi că ar putea evolua lucrurile, in 2010, in raport cu vecinii mai apropiaţi sau mai îndepărtaţi, cu partenerii externi?
Vlad Lupan: Una din cele cinci priorităţi ale Guvernului Alianţei pentru Integrare Europeană din domeniul politicii externe a fost o relaţie strategică, europeană cu Romania. O altă prioritate a fost un parteneriat strategic cu Ucraina. Avem şi un parteneriat strategic cu Rusia, in baza tratatului de prietenie, semnat încă in 2001. Rusia este un stat care este important pentru economia Republicii Moldova. Este un stat care este important pentru ecuritatea Republicii Moldova dacă ne amintim de conflictul transnistrean. Este important pentru relaţiile Republicii Moldova pe plan european, intrucat Federaţia Rusă are şi ea relaţiile sale cu UE şi discută, inclusiv, şi subiectul Republicii Moldova.
Pe de altă parte, avem o serie de probleme nesoluţionate cu Ucraina, in particular, privind demarcarea frontierei, dar şi proprietăţile moldoveneşti din Ucraina etc. Dar este important faptul că dialogul dintre autorităţile de la Chişinău şi cele de la Kiev pe marginea acestor subiecte a început şi acest început a fost de o manieră pozitivă.
Observăm o optică şi o abordare mai europeană a problemelor. In ceea ce ţine de relaţiile cu România, evenimentele din ultimele luni ale acestui an ne fac să credem că ele vor evolua pozitiv şi in 2010.
Deci, sunt destul de optimist in ceea ce priveşte evoluţia relaţiilor cu vecinii in 2010, poate mai puţin relaţia cu Rusia in domeniul reglementării transnistrene, deşi şi aici se observă anumite evoluţii oarecum bune.
Imedia: La ce evoluţii ne putem aştepta in anul 2010 in privinţa reglementării
transnistrene?
Vlad Lupan: Din punct de vedere strategic, Federaţia Rusă nu este interesată de soluţionarea conflictului transnistrean. Pentru moment, ea este interesată de menţinerea statu-quo-ului. Nu văd cum s-ar putea schimba această situaţie in 2010.
Doar dacă Federaţia Rusă ar vrea ceva de câştigat de pe urma acestor schimbări. Cred că relaţia Chişinău-Moscova in domeniul reglementării transnistrene ar trebui transferată spre relaţiile Rusiei cu SUA sau UE. De ce? Acest conflict nu poate fi soluţionat pe termen scurt şi mediu.
Deci, Republica Moldova ar trebui să se concentreze pe negocieri tactice, deoarece negocierile nu trebuie întrerupte. Chişinăul trebuie să utilizeze orice oportunitate care va apărea pe viitor. De asemenea, trebuie rezolvate problemele ce ţin direct de oameni (de proprietăţile lor, de drepturi etc).
Trebuie să menţinem permanent Ucraina in procesul de reglementare şi trebuie să convingem UE să influenţeze Ucraina in favoarea unei soluţionări care să ne convină. Trebuie să se pună accentul pe democratizarea regiunii transnistrene şi in felul acesta să se schimbe lucrurile cate un pic.
Sursă: Agenţia IMEDIA
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2256
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1649
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1310
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33