Nume
Parola
Igor Corman: Republica Moldova trebuie să devină atractivă pentru Transnistria
24 Noiembrie 2009 — Interviu cu preşedintele Comisiei parlamentare pentru Politică Externă, Igor Corman, deputat al Partidului Democrat realizat de Agenţia IMEDIA

Imedia: Zilele trecute la Chişinău s-a aflat in vizită asistentul adjunct al secretarului de stat al SUA pentru afaceri europene şi euro-asiatice, Daniel Russell. Potrivit comunicatelor oficiale, el a venit in Republica Moldova, in particular, pentru a discuta despre perspectivele soluţionării crizei transnistrene. Dar cum vede Alianţa pentru Integrare Europeană rolul pe care l-ar juca SUA in soluţionarea problemei transnistrene?

Igor Corman: In primul rand, aş vrea să menţionez că această vizită se încadrează in şirul vizitelor care au loc, in ultimul timp, ale oficialităţilor străine la noi in ţară, dar şi ale oficialilor noştri in străinătate, vizite care au inceput după formarea noului Guvern.
Sigur că relaţiile noastre cu Statele Unite au o importanţă aparte. Şi anterior era clar că SUA joacă un rol deosebit in procesul de negocieri in formatul 5+2. Chiar dacă SUA şi Uniunea Europeană au calitatea de observatori, înţelegem cu toţii: contribuţia lor este foarte importantă.

După acest an electoral, după aceste două campanii istovitoare, este foarte bine că au reinceput discuţiile la subiectul transnistrean. După cum ştim, a avut loc şi o reuniune la Viena, o primă incercare de a debloca acest proces. Cred că in urma schimbării realităţilor de la Chişinău, toţi aceşti actori importanţi sunt interesaţi să afle care este viziunea Guvernului moldovenesc, care sunt posibilităţile de deblocare a procesului de negocieri.

Până la urmă, sunt cateva elemente importante care ar trebui să ne asigure o bază pentru identificarea unei soluţii pentru conflictul transnistrean. Un aspect foarte important este că Republica Moldova trebuie să devină, in primul rand, atractivă pentru cealaltă parte a ţării, adică partea din stanga Nistrului. Tot ceea ce face noul Guvern se inscrie foarte bine in acest context, fiindcă dorim să asigurăm dezvoltarea ţării noastre, să asigurăm un alt nivel de viaţă, să asigurăm standarde europene in ţara noastră, să ajungem la un stat de drept, la o democraţie veritabilă.

Toate aceste elemente influenţează in mod direct şi asupra încercărilor de a crea o bază solidă pentru soluţionarea crizei transnistrene. Dar există şi reversul medaliei. Trebuie să existe o atmosferă de incredere intre toţi actorii implicaţi in procesul de negocieri. Şi aici, dacă avem un sprijin şi o înţelegere deplină din partea UE şi SUA, un rol important trebuie să-l joace şi Ucraina, dar cunoaştem că, acum, in această ţară există alte evoluţii politice. Este vorba de campania pentru alegerile prezidenţiale. Şi, bineînţeles, că un rol important in acest proces il are de jucat Rusia…

Imedia: Apropo, cum vedeţi rolul celorlalţi participanţi la formatul 5+2 – şi al Rusiei, şi al UE, şi al OSCE, şi Ucraina – in depăşirea conflictului?

Igor Corman: Chiar zilele trecute am avut o discuţie foarte bună cu reprezentanţii troicii UE şi am discutat şi aceste aspecte. Tot mai mult şi mai mult se conturează o înţelegere a faptului că este foarte bine să existe o atmosferă de incredere şi ca Rusia să facă parte din echipă, fiindcă fără Rusia este mult mai greu să vorbim despre o identificare a soluţiei./…/ Identificarea unei soluţii pentru acest conflict ar putea fi un exemplu foarte bun de cooperare intre Rusia, UE, SUA. Ştim că, in ultimul timp, au fost puse noi accente şi in relaţia Washington-Moscova şi o cooperare bună intre toţi aceşti mari actori ar fi doar in folosul nostru. Chiar dacă pe agenda internaţională există un şir de subiecte asupra cărora nu există o poziţie comună a acestor actori importanţi… Dar de ce nu ar fi Moldova un bun exemplu de cooperare? Cred că aici este şansa noastră.

Imedia: Anterior s-a vorbit despre necesitatea de a schimba statutul de observator pe care-l au acum SUA şi UE in formatul de negocieri cu unul de membru cu drepturi depline. Ne putem aştepta in viitorul apropiat la o iniţiativă in acest sens sau, pentru Chişinău, este mai avantajos acum să păstreze actuala stare de lucruri?

Igor Corman: După cum ştiţi, noul vicepremier, Victor Osipov, responsabil de problema
transnistreană, a avut in ultimul timp mai multe intalniri şi discuţii. La una din aceste intalniri am participat şi eu, cand premierul, împreună cu preşedintele Parlamentului, au discutat cu reprezentantul OSCE. Vreau să vă spun că prestaţia negociatorului-şef din partea Moldovei (Victor Osipov – Imedia) este apreciată ca una foarte bună şi poziţia lui este considerată una foarte realistă. Deja cred că există o percepţie foarte clară că poziţia pe care el o reprezintă este poziţia consolidată a coaliţiei de guvernare. Încă nu s-a ajuns la discutarea unor asemenea subiecte concrete cum ar fi schimbarea statutului de observatori, dar cred că a inceput un process nou acum şi ne aflăm intr-o nouă fază a discuţiilor. Sigur că aceste noi accente care se pun, probabil, creează o situaţie calitativ nouă şi haideţi să rămânem optimişti.

Imedia: Dar cum vede, in general, Alianţa pentru Integrare Europeană soluţionarea conflictului transnistrean? Legea din 2005 privind statutul regiunii transnistrene mai rămâne valabilă? Democratizarea şi demilitarizarea mai sunt o condiţie indispensabilă soluţionării definitive a conflictului?

Igor Corman: Cu siguranţă că legea din 2005 rămâne valabilă, cu siguranţă că trebuie să căutăm identificarea acestei soluţii doar in baza respectării integrităţii şi suveranităţii Republicii Moldova. Cred că aici nu pot să existe alte posibilităţi. Totuşi, trebuie să dezvoltăm contactele cu partea stângă a Nistrului – intre oameni, intre organizaţii, intre societatea civilă etc. Sigur, o schimbare a elitei politice din Tiraspol, aşa cum s-a produs această schimbare la Chişinău, ar fi una benefică pentru depăşirea crizei. Dar şi Rusia trebuie să înţeleagă că asemenea evoluţii nu ar fi in detrimentul intereselor sale in zonă. Dimpotrivă, ar fi in interesul Rusiei ca problema transnistreană să fie soluţionată şi să servească drept un exemplu bun de cooperare intre toţi actorii implicaţi. Statutul nostru de neutralitate cred că este o bază bună, ca nu cumva Federaţia Rusă să înţeleagă că tot ceea ce se întâmplă la noi este o incercare de a nu ţine cont de interesele ei. Interese are şi Rusia, dar interese are şi UE. Până la urmă, suntem ţară vecină cu UE şi nu avem graniţă comună cu Rusia. Această neutralitate a noastră cred că este o bază bună pentru continuarea discuţiilor.