Nume
Parola
Vizualizări: 654
„Poveste” – o nouă întreprindere socială creată de o organizație neguvernamentală cu suportul Uniunii Europene
9 Octombrie 2023 — La începutul verii 2023, 10 organizații neguvernamentale au primit un suport financiar din partea Uniunii Europene pentru crearea sau dezvoltarea a 10 întreprinderi sociale pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv în regiunea transnistreană.

Crearea și dezvoltarea întreprinderilor sociale constituie activitatea de bază a proiectului „Valorificăm potențialul societății civile pentru promovarea și dezvoltarea antreprenoriatului social în Republica Moldova”, implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Centrul Contact și Keystone Moldova, cu susținerea financiară a Uniunii Europene și cofinanțare din partea Suediei.

Servicii logopedice, arte, lucru manual, pregătirea de școală pentru copiii din Anenii Noi

În decembrie 2022, organizația neguvernamentală „Federația familiilor pentru unificare și pace în lume din Moldova” a deschis în Anenii Noi o afacere socială „Centrul de dezvoltare pentru copii – Poveste”.

În cadrul acestui centru, copiii de la 3 la 7 ani au acces la servicii logopedice, arte, lucru manual, pregătirea pentru școală și multe alte activități de dezvoltare personală, iar pentru a asigura oportunități și pentru copiii din familii vulnerabile, inclusiv copii refugiați din Ucraina, în cadrul întreprinderii sociale aceștia vor beneficia gratuit de toate aceste servicii.

Sabina Nadejdin este managera noii întreprinderi sociale. Sabina spune că suportul financiar obținut îi va ajuta să pornească și să lanseze cu succes noua întreprindere socială, totuși, fiind o afacere, vor identifica metode prin care să obțină venituri necesare pentru a continua activitatea.

„Orașul Anenii-Noi este mare și chiar și părinții din localitățile din vecinătate găsesc toate posibilitățile ca să ajungă la noi, pentru a le oferi copiilor lor aceste servicii”, adaugă Sabina.

Din decembrie 2022, 72 de copii au beneficiat de serviciile oferite de centru, iar până la sfârșitul anului, întreprinderea estimează un număr de aproape 150 de copii beneficiari.

„În Anenii Noi nu prea sunt asemenea oportunități, cum sunt în capitală”

Scopul pentru următorii ani este să ofere servicii de calitate, necesare, pentru cât mai mulți copiii. „În Anenii Noi nu prea sunt asemenea oportunități, cum sunt în capitală de exemplu, și astfel soluționăm și o problemă socială locală, să lărgim numărul de angajați și beneficiari, să devenim cunoscuți și apreciați pentru calitatea serviciilor noastre”, precizează managera întreprinderii sociale.

„Vreau să fiu un model pentru copiii mei. Învăț și la 47 de ani”

După oferirea granturilor pentru crearea întreprinderilor sociale, cele 10 organizații urmează un curs de instruire complex, care să-i ajute să-și lanseze și dezvolte afacerile sociale.

În acest context, Centrul CONTACT, în calitate de partener al proiectului, a organizat primele module de instruire în cunoașterea cadrului legal cu privire la activitatea de antreprenoriat social și dezvoltarea unui plan de afacere.

Sabina Nadejdin a fost printre participanții la aceste instruiri.

„Pentru ca activitatea și întreprinderea noastră să aibă rezultate și impact, inclusiv un venit, este important să avem un plan de afacere eficient. Să știm cum este corect. Unii colegi au trecut prin asemenea instruiri, însă eu nu. Și pentru că voi și responsabilă de noua întreprindere socială este important să cunosc cum pot dezvolta aceste servicii, inclusiv să avem venituri mai mari”, spune Sabina.

Motivul pentru care Sabina se implică sunt copiii ei. „Vreau să fiu un model pentru copiii mei și chiar dacă am 47 de ani și nu sunt de vârsta unui student, vreau să arăt copiilor mei un exemplu de activism social. Eu mă strădui să am o poziție social activă și vreau ca copiii mei să vadă exemplu și să-l urmeze, să nu fie indiferenți de problemele orașului și a comunității”, adaugă Sabina.

La fel ca și Sabina, alte 30 de persoane din cadrul a 10 organizații necomerciale care vor fi implicate în activitatea întreprinderilor sociale nou create, beneficiază de instruiri în acest domeniu.

Olesea Vulpe este una dintre expertele selectate pentru instruirea participanților. „Am conceptualizat un program de 4 zile pentru 2 categorii de persoane: un grup de persoane care au deja un plan de afacere și atunci ne gândim să-i ajutăm să-l dezvolte, pentru a avea venit și profit. În celălalt grup sunt acele persoane care nu au experiență în elaborarea planurilor de afacere, sunt la început de cale și iată pe ei în vom ajuta să înțeleagă ce este un plan și cum să-l elaboreze”, precizează experta.

În cadrul programului de instruire, au fost prezentate și câteva instrumente online interesante și utile pentru elaborarea planurilor de afacere, care permit unui număr mai mare de persoane să aibă acces la un plan de afacere de la distanță. Aceste instrumente, spun experții, sunt utilizate pe larg în România și aduse recent în țara noastră.

În toamna anului 2023, Centrul CONTACT va continua instruirile pentru beneficiarii proiectului, în subiecte precum: managementul financiar, marketing digital și comerț electronic.

Instruirile sunt oferite în cadrul proiectului „Valorificăm potențialul societății civile pentru promovarea și dezvoltarea antreprenoriatului social în Republica Moldova”, implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Centrul Contact și Keystone Moldova, cu susținerea financiară a Uniunii Europene și cofinanțare din partea Suediei.