Nume
Parola
Vizualizări: 2518
Un studiu privind examenele de bacalaureat a fost lansat la Chișinău
Chişinău, 21 Iunie 2012 — Ministrul Educației, Mihail Șleahtițchi, a participat joi, 21 iunie curent, la prezentarea studiului ”Noua criză a examenelor de bacalaureat-combaterea corupției prin reconfigurarea de sistem”. Cercetarea a fost efectuată de IDIS Viitorul în comun cu Agenția de Evaluare și Examinare /AEE/ din cadrul Ministerului Educației. La eveniment au participat, de asemenea, manageri de instituții de învățămînt preuniversitar și universitar.

Ministrul, Mihail Șleahtițchi, a apreciat profesionalismul cu care a fost efectuată cercetarea și a vorbit despre importanța studiului pentru sistemul de evaluare și examinare propus de către Ministerul Educației și care oferă propuneri concrete pentru îmbunătățirea metodologiei de organizare și desfășurare a examenelor de bacalaureat în sesiunile viitoare.

Potrivit ministrului, doar în urma comparării datelor din diverşi ani vom putea vedea în ce direcţie se mişcă sis­temul nostru educaţional. Or, în anul curent, ministerul a responsabilizat toţi candidaţii la examene prin semnarea unei Declaraţii pe pro­pria răspundere şi a continuat practica de sem­nare de către toţi factorii a angajamentului de asigurare a securităţii materialelor de examene. În plus, documentul cadru, metodologia, sti­pulează expres toate drepturile şi responsabili­tăţile actorilor implicaţi în examene.

Adrian Ghicov, director al AEE, a spus că studiul este primul de acest fel și cuprinde o succintă analiză a istoricului evoluţiei conceptului “examen de bacalaureat”, care reflectă principalele modi­ficări operate pe parcursul anilor în diverse sesiuni.

” Soluţia propusă ţine de o reconectare a sistemului liceal cu cel universi­tar prin care vor putea fi introduse, gradual, poate, anumite examene de admitere. De ase­menea, studiul oferă, pentru prima dată, un top al liceelor din Republica Moldova, constituit în baza notelor medii luate de elevii acestor licee în cadrul examenelor de BAC în 2011. În pre­mieră apar şi hărţile promovabilităţii pe raioane la examenele de bacalaureat pe anii 2009-2011. Aceste hărţi atestă o reuşită exagerată a elevi­lor şi prezintă un interes special pentru că vor putea fi, ulterior, comparate cu datele din 2012”, a spus dl Ghicov.

Autorii studiului au propus un șir de recomandări, care pot fi luate în considerare la elaborarea metodolgiei pentru sesiunea 2013:

· schimbarea metodelor de evaluare prin cumularea rezultatelor a 2 probe: orală 60% şi scrisă 40%;
· elaborarea unei formule mixte de ad­mitere în învăţămîntul superior prin luarea în calcul a mediei de liceu şi rezultatele la o probă de admitere, pe care universităţile să şi-o decidă inde­pendent;
· oferirea de şanse universităţilor să-şi selecteze viitorii studenţi prin organi­zarea examenelor de bacalaureat în in­cinta acestora;
· păstrarea nivelului relativ înalt de pro­movabilitate a examenelor de bacala­ureat prin favorizarea elevilor care se conformează regulilor şi care nu comit încălcări serioase şi aplicarea notelor proaste doar în situaţii foarte clare: lu­crări lu­crări identice total sau parţial, aplicarea de semne pe lucrare etc.;
· diferenţierea mai accentuată a cunoş­tinţelor elevilor în funcţie de cunoş­tinţele manifestate, dar şi încurajarea celor care au susţinut onest examenele.
· sancţionarea graduală a elevilor care în­calcă regulile prin micşorarea notelor şi nu prin eliminarea lor din sala de exa­minare.