Nume
Parola
Vizualizări: 2214
Consiliul de Coordonare a Reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului s-a întrunit într-o şedinţă de totalizare
Chişinău, 31 Mai 2012 — În cadrul şedinţei Consiliului de coordonare a reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului şi dezvoltării educaţiei incluzive au fost prezentate progresele în implementarea reformei,dar şi obiectivele de viitor.
Valentin Crudu, director,Direcţia generală învăţămînt preşcolar, primar şi secundar general, a menţionat că în perioada 2012-2015 vor fi reorganizate 23 de instituţii rezidenţiale, dintre care: 9 şcoli de tip-internat pentru copii orfani şi rămaşi fără îngrijirea părinţilor; 10 şcoli-internat auxiliare; 3 şcoli-internat speciale; 1 şcoală-internat sanatorială. Totodată, Regulamentul privind redirecţionarea resurselor financiare în cadrul reformării instituţiilor rezidenţiale, aprobat recent în şedinţă de guvern, stabileşte modul de redirecţionare a resurselor financiare în procesul reformării instituţiilor. Acesta conţine,de asemenea, reglementări privind pachetul minim de servicii sociale şi servicii de educaţie incluzivă, determinarea costului serviciilor sociale şi a serviciilor de educaţie incluzivă pentru un beneficiar etc.
Valentin Crudu a vorbit şi despre instituţiile rezidenţiale reorganizate în anul 2012 şi anume: şcoala internat auxiliară Mărculeşti, r-nul Făleşti, şcoala de tip internat pentru copii orfani şi rămaşi fără îngrijirea părinţilor din s. Napadova, r-nul Floreşti, şcoala de tip internat din s. Căzăneşti,r-nul Teleneşti, şcoala-internat auxiliară din or. Călăraţi. Copiii sunt transferaţi în case comunitare, reintegraţi în familia biologică sau extinsă, plasaţi în servicii de tip familial şi centre de plasament temporar.
În scopul asigurării calităţii educaţiei incluzive în instituţiile de învăţămînt general, a fost elaborat Ghidul Metodologic privind adaptările curriculare şi evaluarea progresului şcolar în contextul educaţiei incluzive. De asemenea, a fost elaborată metodologia de evaluare finală şi certificare a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES), incluşi în învăţămîntul obligatoriu. În acest an de studii vor absolvi ciclul gimnazial 36 de copii cu CES.
În perioada următoare, va fi definitivat Planul de acţiuni pentru anii 2012-2016 privind implementarea Programului de dezvoltare a educaţiei incluzive şi va fi elaborat cadrul normativ privind organizarea şi funcţionarea Centrului republican de asistenţă psihopedagogică raional/municipal şi a Serviciului psihologic şcolar.
În cadrul şedinţei a fost prezentat proiectul Strategiei de comunicare privind educaţia incluzivă.
În concluzie, membrii consiliului au decis să constituie un grup de lucru care va sistematiza, în termen de şapte zile, sugestiile cu referire la conceptul Strategiei de comunicare şi va prezenta varianta finală.
De asemenea,Ministerul Educaţiei va constitui un grup de lucru care va analiza şi stabili direcţiile de acţiune privind dezvoltarea serviciilor psihopedagogice pentru copiii autişti din Republica Moldova.