Nume
Parola
Vizualizări: 2226
Circa 50 de lideri ai asociaţiilor studenţeşti s-au întîlnit cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei
Chişinău, 18 Aprilie 2012 — Viceministra educaţiei, Loretta Handrabura şi reprezentanţii Direcţiei Învăţămînt Superior din cadrul Ministerului Educaţiei au convocat în şedinţă liderii asociaţiilor studenţeşti din toate universităţile Republicii Moldova.
Întrunirea a vizat schimbul de experienţă dintre organizaţiile studenţeşti din ţară, dar şi stabilirea unor relaţii de colaborare dintre acestea, formularea unor scopuri, directive, planuri-cadru comune.
“Structurile studenţeşti trebuie consolidate, conform prevederilor procesului de la Bologna. Acestea sînt în drept să coparticipe la realizarea şi revizuirea procesului educaţional”, a afirmat viceministra educaţiei, Loretta Handrabura, în cadrul şedinţei. Celor prezenţi li s-a comunicat că orice decizie, în ceea ce priveşte implementarea prevederilor procesului de la Bologna, trebuie sa fie expresia rezultatului unui dialog cu Consiliul rectorilor. De aceea, studenţii care sînt prezenţi în senat trebuie să formulize propuneri bine argumentate. Studenţii, prin intermediul guvernanţei studenţeşti, reprezintă forţa care poate modifica demersul educaţional, a afirmat viceministra educaţiei.
Participanţii la întrunire au vorbit despre structura şi activitatea asociaţiilor studenţeşti din cadrul instituţiilor pe care le reprezintă.
Marcel Abraş, preşedintele Asociaţiei Studenţilor şi Rezidenţilor în Medicină (ASRM) de la Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie “N.Testimiţeanu”, a informat colegii că Asociaţia include 10 direcţii cu domenii separate de activitate. De exemplu, Direcţia Studii participă, împreună cu decanatele, la elaborarea programelor didactice, adaptate la cerinţele educaţionale moderne (inclusiv prin intermediul unor sondaje în rîndul studenţilor). De asemenea, membrii Direcţiei participă la procesului de evaluare a cunoştinţelor şi asigurare a transparenţei examenelor de promovare şi absolvire. Direcţia Trai este responsabilă de repartizarea obiectivă a locurilor de trai în căminele studenţeşti, monitorizează condiţiile de trai, respectarea normelor de conduit, aplică sancţiuni pentru nerespectarea acestora. Alte direcţii, precum Relaţii Externe, Proiecte, Sport, Ştiinţă, Socială, Cultură, Resurse Umane, Tehnologii Informaţionale, asigură participarea studenţilor în procesul de luare a deciziilor în cadrul universităţii, participarea studenţilor în diverse întruniri ştiinţifice, campanii, proiecte sociale etc.
Dumitru Condrea, liderul Alianţei Studenţilor USM, a informat că membrii Alianţei participă activ în cadrul şedinţelor senatului universităţii, iar, o dată pe an, şedinţa senatului se axează doar pe problemele studenţilor. Membrii Alianţei participă, de asemenea, în procesul de distribuire a locurilor în căminele şi deţin pîrghii pentru a efectua, cel puţin de două ori pe an, monitorizări a condiţiilor de cazare a studenţilor, a respectării normelor de conduită. Activităţile studenţilor sînt promovate prin intermediul revistei “NEXT,” elaborată de membrii Alianţei.
Ghenadii Negrei, preşedintele senatului studenţesc al ASEM, a menţionat că reprezentanţii guvernanţei studenţeşti au participat direct în procesul de alegere a rectorului ASEM, desfăşurat două luni în urmă. El a mai informat că senatul activează prin intermediul consiliilor, create în cadrul fiecărei facultăţi.
Studenţii au afirmat că au nevoie de un Regulament-cadru comun, pe care l-ar ajusta în funcţie de profilul universităţii. De asemenea, participanţii la întrunire au decis crearea unei reţele care le-ar permite să realizeze un schimb de practici şi să stabilească relaţii de colaborare în diferite domenii. Aceştea au decis ca următoarele şedinţe a membrilor asociaţiilor studenţeşti să fie organizate în cadrul universităţilor.
Conform prevederilor procesului de la Bologna, declaraţiilor miniştrilor educaţiei de la Praga (2001) şi Berlin (2003), studenţii trebuie să participle activ şi să influenţeze conţinutul şi procesul educaţional în cadrul instituţiilor de învăţămînt. De asemenea, studenţii trebuie să fie parteneri activi ai guvernanţei universitare.
Legea Învăţămîntului prevede expres că studenţii la ciclul I studii superioare de licenţă, ciclul II, studii superioare de masterat şi studenţii la doctorat sînt reprezentaţi în senatul universitar, consiliul facultăţii, consiliul de administraţie al instituţiei de învăţămînt în proporţie de nu mai puţin de 1/5, dar nu mai mult de ¼ din numărul membrilor acestora.