Nume
Parola
Vizualizări: 2414
Şedinţa Colegiului Ministerului Educaţiei
Chişinău, 30 Martie 2012 — Membrii Colegiului Ministerului Educaţiei s-au întrunit în şedinţă joi, 29 martie curent.

În cadrul acesteia, au fost prezentate rezultatele admiterii 2011în instituţiile de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate din Republica Moldova. Octavian Vasilache, şeful Direcţiei învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate, a relatat că, în anul de studii 2011/2012, în colegiile de stat au fost înmatriculate 8089 persoane ( 5239 - la locurile bugetare şi 2850- la locurile cu finanţare prin contract). În colegiile private au fost înmatriculate, în 2011, 603 persoane.

În instituţiile de învăţămînt secundar profesional au fost înmatriculate 13462 persoane (12830 - la locurile bugetare şi 630- la locurile cu finanţare prin contract).

Conform raportului, cele mai solicitate meserii/profesii, în învăţămînt ul secundar profesional au fost: bucătar, chelner, frizer, tencuitor, zugrav, parchetar, cofetar, lăcătuş la reparaţia automobilelor, operator la calculatoare.

Cele mai solicitate specilităţi, în învăţămîntul mediu de specialitate au fost : tehnologia produselor alimentaţiei publice, interpretare instrumentală, canto, dirijat coral, comerţ, contabilitate, medicină generală, stomatologie, turism, medicină veterinară, mecanizarea agriculturii, informatică, transport auto.De asemenea, în anul 2011 a crescut numărul de solicitări la specialităţile cu profil pedagogic şi la specialităţile cu profil tehnic.

Totodată, la şedinţă a fost prezentat şi aprobat Planul-cadru pentru învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal pentru anul de studii 2012-2013.
Valentin Crudu, Director al Direcţiei generale învăţămînt preşcolar, primar şi secundar general, a informat membrii colegiului despre modificările operate. El a menţionat că a fost suplimentată lista disciplinelor opţionale pentru gimnaziu cu disciplina Educaţie socială şi financiară, pentru care există curriculum şi Ghid metodologic privind implementarea curriculumului, elaborat în parteneriat cu IŞE; au fost ajustate perioadele celor două semestre, de susţinere a examenelor în clasele absolvente şi ale vacanţelor pe parcursul anului şcolar. De asemenea, au fost propuse variante ale planului-cadru pentru instutuţiile cu profil, ţinînd cont de opţiunile elevilor şi ale părinţilor, tradiţii, baza tehnico-materială existentă.

Membrii colegiului au examinat şi aprobat hărţile creditare ale Regulamentului de atestare a cadrelor didactice în învăţămîntul preşcolar, primar , secundar, special, complementar, secundar profesional şi mediu de specialitate şi ale Regulamentului de atestare a cadrelor didactice cu funcţii de conducere din învăţămîntul secundar şi mediu de specialitate. Nicolae Ghenciu, şeful Direcţiei resurse umane, formare continuă şi atestare, a afirmat că introducerea sistemului de credite profesionale va asigura obiectivitatea şi eficacitatea procesului de atestare. Conform Regulamentului, cadrele didactice sunt motivate să-şi asume responsabilitatea pentru avansarea în carieră şi să-şi construiască propriul traseu de formare continuă şi dezvoltare profesională. Atestarea cadrelor didactice este obligatorie şi se va realiza o dată la cinci ani, prin confirmarea în funcţie şi/sau conferirea/confirmarea consecutivă a gradului didactic doi, întîi şi superior. Pentru a participa la procesul de atestare, fiecare solicitant de grad didactic îşi va planifica traseul propriu de dezvoltare profesională, pe parcursul a cinci ani, conform Hărţii creditare, în scopul obţinerii creditelor.

Viceministrul educaţiei, Tatiana Potîng, a declarat că Ministerul Educaţiei va realiza o campanie de informare a cadrelor didactice şi manageriale cu privire la noile reglementări ale procesului de atestare şi mecanismele de implementare.

Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb, şefa Direcţiei generale educaţie, tineret şi sport al Consiliului municipal Chişinău, a prezentat, în cadrul şedinţei, dosarele a cinci candidaţi pentru distincţii de stat. Colegiul Ministerului Educaţiei a acceptat propunerea şi va transmite actele spre examinare Comisiei Parlamentare cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass media.