Vizualizări: 8634
Artistul moldovean Pavel Braila expune la Technisches Museum din Viena
Viena, 27 Martie 2012 — « AT YOUR SERVICE – ART AND LABOUR » este o expoziție eclectică ce deschide o nouă zonă de discurs artistic, prezentând sinergia dintre artă și tehnologie și analizând multiple aspecte ale muncii în contextul actualei situații economice și sociale din regiune. Expoziția ilustrează modul în care abordează artiștii transformarea rapidă a proceselor muncii, accentul fiind pus pe impactul mecanizării asupra vieții oamenilor. Proiectul aduce în discuție atât oportunitățile cât și riscurile formelor contemporane de muncă. Expoziția este organizată de Fundatia ERSTE împreună cu Technisches Museum Wien și poate fi vizitată în perioada 23 martie 2012 – 3 martie 2013 la Technisches Museum din Viena.
Pentru expoziție, artiștii Pavel Braila (Rep. Moldova), Daniel Knorr (România), Anna Jermolaewa (Rusia) și Ulrike Lienbacher (Austria) au fost invitați să transpună în creații artistice procesele de muncă. Spectrul artistic este completat de filmulețe realizate de către Harun Farocki, Adrian Paci și Anne Tallentire.
În contextul evoluțiilor actuale pe piața muncii, operele acestor artiști încearcă să ofere răspunsuri la următoarele întrebări: Care au fost etapele procesului de transformare a muncii? Când este munca un privilegiu și când este o povară? Care sunt efectele atunci când procesele de lucru sunt automatizate? Reprezintă societatea noastră, bazată pe cunoaștere și economie, viitorul vieții noastre profesionale? Ce înseamnă să fii flexibil și mobil? Cum afectează munca și somajul stima de sine?
“Această colaborare ne-a dat șansa de a invita artiștii să creeze noi opere de artă care împreună creionează o imagine extrem de diversă a condițiilor de muncă din prezent și aduc în discuție și aspectele istorice care au determinat transformările de pe piața muncii. Aceste lucrări se axează pe problemele socio- politice curente, cum ar fi migrația și flexibilitatea pieței de muncă. Totodată explorează diferențele dintre procesele de muncă ce necesită cunoștințe aprofundate și un grad înalt de tehnologizare și procesele de muncă bazate intensiv pe personal, cum sunt cele din servicii.”, a declarat Christiane Erharter, curator al expozitiei, Fundația ERSTE.
Artistul moldovean Pavel Braila expune la Viena două lucrări: instalația "Tribut mașinei de scris. Amprentele digitale pe panglica de cerneală" și un film video “Pantofi pentru Europa”.
Instalația reprezintă un obiect mecanic care anterior a jucat un rol-cheie și a revoluționat lumea, dar acum și-a găsit locul în muzeu sau e folosit intr-un context artistic, și este vorba de mașina de scris. Instalația reprezintă unicul element pe care calculatoarele moderne l-au păstrat de la mașina de scris – tastatura. Braila a plasat o maşină de scris din colecţia Muzeului Tehnic din Viena pe fiecare dintre mesele stabilite într-un aranjament pe trei niveluri. În timp ce aceste masini de scris vechi reprezintă niște taste individuale, pe o bancă plasată în faţa acestor rânduri de mese sunt alte trei maşini de scris, care recreează bara de spaţiu (a unei tastaturi). În interiorul maşinilor de scris sunt coli de hârtie tipărite de foste dactilografe cu istorii din viaţa lor profesională. Tastatura gigant formată din maşini de scris de epocă acţionează ca un model pentru legăturile asociative pe care Brăila le abordează în filmul său, proiectat pe peretele din spatele instalaţiei. Brăila urmează istoria dezvoltării maşinii de scris, de la industria de inginerie militară, politică, literatură, teoria mass-media pînă la munca noastră orientată spre societate, firul comun fiind feminizarea forţei de muncă ce a dus la inventarea maşinii de scris.
Prin modul de ilustrare Braila se concentrează pe un instrument care a dispărut ca urmare a procesului de dezvoltare tehnologică şi îmbunătăţirii eficienţei. Maşina de scris a fost înlocuită de computer: nu numai că este mult mai eficient, dar presupune, de asemenea, sarcini mult mai variate şi ample, cum ar fi crearea de reţele, control şi comunicaţii. Sistemele informatice reglementează şi monitorizează instalaţii întregi de producţie şi permit automatizatarea proceselor.
În lucrarea sa video “Pantofi pentru Europa”, Braila atrage atenția asupra unui aspect geopolitic. La o staţie de cale ferată la frontiera între Republica Moldova şi România el a filmat o scena care are loc pe timp de noapte şi implică niste condiții grele de muncă. Datorită diferenţelor istorice de ecartament între căile ferate, aplicate în Rusia sau Uniunea Sovietică şi în Europa de vest de frontieră, vagoanele de cale ferată trebuie să fie schimbate pe boghiuri adecvate.
Filmul este proiectat pe o locomotiva. În trecut companiile de cale ferată au optat pentru ecartamente diferite, în Rusia şi Uniunea Sovietică, de exemplu, au făcut acest lucru, de asemenea, pentru motive militare. Sunt folosite metode diferite pentru a eluda acest obstacol pentru traficul feroviar. Trenurile sunt simboluri de mobilitate care leagă ţările între ele, dar la staţia de cale ferată prezentată în film, mobilitatea se obține cu un efort fizic extrem. Aici automatizarea muncii este contrapusă cu formele de grele de muncă, care, fără îndoială din cauza lipsei de resurse, chiar şi astăzi este încă realizată manual în lipsa unor masini automate.
Despre Pavel Braila:
Pavel Brăila s-a născut în Chişinău, Republica Moldova, și în prezent locuieşte în Berlin şi Chişinău. A studiat la Jan van Eyck Academie din Maastricht, Olanda, şi Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, în Tourcoing, Franţa.
De la mijlocul anilor 1990, artistul a participat la numeroase expoziţii de artă şi festivaluri internaţionale de artă și film, unde a expus numeroase instalatii, fotografii şi spectacole. În anul 2002, filmul său “Pantofi pentru Europa” a fost prezentat la documenta 11. În 2007, la Berliner DAAD Künstlerprogramm, Pavel Brăila, a prezentat Barons'Hill la Neue Nationalgalerie.
Braila a avut expoziţii personale la Galeria Yvon Lambert, Paris2004; MIT Lista Visual Arts Center din Cambridge, Massachusetts, în 2005, şi Galerie IM Taxispalais din Innsbruck în 2006/2007. Lucrările lui Braila au fost incluse în numeroase grupuri de prezentare, inclusiv la Muzeul Boijmans în Rotterdam, Tate Gallery din Londra, Societatea Renasterii, in Chicago, Kölnischer Kunstverein, Köln; Palazzo delle Stelline, Milano, Colecţia Essl, Klosterneuburg, Colegiul Regal de galerii de artă, Londra, Moderna Museet, Stockholm, Muzeul Stedelijk Schiedam, etc
Technisches Museum
Mariahilfer Str. 212, 1140 Wien
Durata
23/03/2012 – 03/03 /2013
Curatori:
Silvia Eiblmayr
Christiane Erharter
Contact presa:
Tudor Stefan
+37369143488
tustefan@gmail.com
Andreea Gurău, Communications Manager - Fundația ERSTE
+43 (0) 50100 19614
andreea.gurau@erstestiftung.org
www.technischesmuseum.at
« AT YOUR SERVICE – ART AND LABOUR “ este un proiect realizat în parteneriat de Fundatia ERSTE și Technisches Museum Wien.
Pentru expoziție, artiștii Pavel Braila (Rep. Moldova), Daniel Knorr (România), Anna Jermolaewa (Rusia) și Ulrike Lienbacher (Austria) au fost invitați să transpună în creații artistice procesele de muncă. Spectrul artistic este completat de filmulețe realizate de către Harun Farocki, Adrian Paci și Anne Tallentire.
În contextul evoluțiilor actuale pe piața muncii, operele acestor artiști încearcă să ofere răspunsuri la următoarele întrebări: Care au fost etapele procesului de transformare a muncii? Când este munca un privilegiu și când este o povară? Care sunt efectele atunci când procesele de lucru sunt automatizate? Reprezintă societatea noastră, bazată pe cunoaștere și economie, viitorul vieții noastre profesionale? Ce înseamnă să fii flexibil și mobil? Cum afectează munca și somajul stima de sine?
“Această colaborare ne-a dat șansa de a invita artiștii să creeze noi opere de artă care împreună creionează o imagine extrem de diversă a condițiilor de muncă din prezent și aduc în discuție și aspectele istorice care au determinat transformările de pe piața muncii. Aceste lucrări se axează pe problemele socio- politice curente, cum ar fi migrația și flexibilitatea pieței de muncă. Totodată explorează diferențele dintre procesele de muncă ce necesită cunoștințe aprofundate și un grad înalt de tehnologizare și procesele de muncă bazate intensiv pe personal, cum sunt cele din servicii.”, a declarat Christiane Erharter, curator al expozitiei, Fundația ERSTE.
Artistul moldovean Pavel Braila expune la Viena două lucrări: instalația "Tribut mașinei de scris. Amprentele digitale pe panglica de cerneală" și un film video “Pantofi pentru Europa”.
Instalația reprezintă un obiect mecanic care anterior a jucat un rol-cheie și a revoluționat lumea, dar acum și-a găsit locul în muzeu sau e folosit intr-un context artistic, și este vorba de mașina de scris. Instalația reprezintă unicul element pe care calculatoarele moderne l-au păstrat de la mașina de scris – tastatura. Braila a plasat o maşină de scris din colecţia Muzeului Tehnic din Viena pe fiecare dintre mesele stabilite într-un aranjament pe trei niveluri. În timp ce aceste masini de scris vechi reprezintă niște taste individuale, pe o bancă plasată în faţa acestor rânduri de mese sunt alte trei maşini de scris, care recreează bara de spaţiu (a unei tastaturi). În interiorul maşinilor de scris sunt coli de hârtie tipărite de foste dactilografe cu istorii din viaţa lor profesională. Tastatura gigant formată din maşini de scris de epocă acţionează ca un model pentru legăturile asociative pe care Brăila le abordează în filmul său, proiectat pe peretele din spatele instalaţiei. Brăila urmează istoria dezvoltării maşinii de scris, de la industria de inginerie militară, politică, literatură, teoria mass-media pînă la munca noastră orientată spre societate, firul comun fiind feminizarea forţei de muncă ce a dus la inventarea maşinii de scris.
Prin modul de ilustrare Braila se concentrează pe un instrument care a dispărut ca urmare a procesului de dezvoltare tehnologică şi îmbunătăţirii eficienţei. Maşina de scris a fost înlocuită de computer: nu numai că este mult mai eficient, dar presupune, de asemenea, sarcini mult mai variate şi ample, cum ar fi crearea de reţele, control şi comunicaţii. Sistemele informatice reglementează şi monitorizează instalaţii întregi de producţie şi permit automatizatarea proceselor.
În lucrarea sa video “Pantofi pentru Europa”, Braila atrage atenția asupra unui aspect geopolitic. La o staţie de cale ferată la frontiera între Republica Moldova şi România el a filmat o scena care are loc pe timp de noapte şi implică niste condiții grele de muncă. Datorită diferenţelor istorice de ecartament între căile ferate, aplicate în Rusia sau Uniunea Sovietică şi în Europa de vest de frontieră, vagoanele de cale ferată trebuie să fie schimbate pe boghiuri adecvate.
Filmul este proiectat pe o locomotiva. În trecut companiile de cale ferată au optat pentru ecartamente diferite, în Rusia şi Uniunea Sovietică, de exemplu, au făcut acest lucru, de asemenea, pentru motive militare. Sunt folosite metode diferite pentru a eluda acest obstacol pentru traficul feroviar. Trenurile sunt simboluri de mobilitate care leagă ţările între ele, dar la staţia de cale ferată prezentată în film, mobilitatea se obține cu un efort fizic extrem. Aici automatizarea muncii este contrapusă cu formele de grele de muncă, care, fără îndoială din cauza lipsei de resurse, chiar şi astăzi este încă realizată manual în lipsa unor masini automate.
Despre Pavel Braila:
Pavel Brăila s-a născut în Chişinău, Republica Moldova, și în prezent locuieşte în Berlin şi Chişinău. A studiat la Jan van Eyck Academie din Maastricht, Olanda, şi Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, în Tourcoing, Franţa.
De la mijlocul anilor 1990, artistul a participat la numeroase expoziţii de artă şi festivaluri internaţionale de artă și film, unde a expus numeroase instalatii, fotografii şi spectacole. În anul 2002, filmul său “Pantofi pentru Europa” a fost prezentat la documenta 11. În 2007, la Berliner DAAD Künstlerprogramm, Pavel Brăila, a prezentat Barons'Hill la Neue Nationalgalerie.
Braila a avut expoziţii personale la Galeria Yvon Lambert, Paris2004; MIT Lista Visual Arts Center din Cambridge, Massachusetts, în 2005, şi Galerie IM Taxispalais din Innsbruck în 2006/2007. Lucrările lui Braila au fost incluse în numeroase grupuri de prezentare, inclusiv la Muzeul Boijmans în Rotterdam, Tate Gallery din Londra, Societatea Renasterii, in Chicago, Kölnischer Kunstverein, Köln; Palazzo delle Stelline, Milano, Colecţia Essl, Klosterneuburg, Colegiul Regal de galerii de artă, Londra, Moderna Museet, Stockholm, Muzeul Stedelijk Schiedam, etc
Technisches Museum
Mariahilfer Str. 212, 1140 Wien
Durata
23/03/2012 – 03/03 /2013
Curatori:
Silvia Eiblmayr
Christiane Erharter
Contact presa:
Tudor Stefan
+37369143488
tustefan@gmail.com
Andreea Gurău, Communications Manager - Fundația ERSTE
+43 (0) 50100 19614
andreea.gurau@erstestiftung.org
www.technischesmuseum.at
« AT YOUR SERVICE – ART AND LABOUR “ este un proiect realizat în parteneriat de Fundatia ERSTE și Technisches Museum Wien.
Autor: Synergy Eur/Est
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33