Nume
Parola
Vizualizări: 3569
Manualul de limba şi literatura română este un important instrument de formare a competenţelor în şcoala contemporană
Chişinău, 24 Februarie 2012 — Ministrul Educaţiei, Mihail Şleahtiţchi, a participat la lucrările seminarului republican cu tema: Manualul şcolar de limba şi literatura română, sursă de bază şi instrument util de formare a competenţelor elevilor. Seminarul a fost organizat de Agenţia de Evaluare şi Examinare din cadrul Ministerului Educaţiei.
La întrunire au fost prezenţi manageri şcolari, profesori de performanţă şi tineri specialişti de limba şi literatura română, inspectori, reprezentanţi ai direcţiilor raionale/municipale învăţămînt, tineret şi sport şi ai ministerului educaţiei.
Ministrul Educaţiei a afirmat că documentul curricular modernizat, axat pe competenţe, dictează necesitatea schimbărilor la nivel de conţinut şi de comportament didactic. Limba şi literatura română trebuie considerată ca disciplină fundamentală în formarea/dezvoltarea competenţelor de comunicare, culturale, acţional-strategice şi chiar antreprenoriale. Iar laboratoarele republicane sînt un autentic pretext pentru profesorii de limba română de a eficientiza predarea-învăţarea-evaluarea la disciplină.
Directorul Agenţiei de Evaluare şi Examinare, Adrian Ghicov, a menţionat că manualul şcolar şi, în temei, cel de limba şi literatura română trebuie să fie un instrument de culturalizare a fiecărui cetăţean. Deoarece toţi trec prin şcoală şi toţi învaţă dintr-un anumit manual cum să devină competenţi, performanţi şi mai plini de iniţiativă.
Participanţii la seminar au discutat despre funcţiile pedagogice ale manualului şcolar de română, dar şi despre avantajele manualelor de română, axate pe competenţe, centrare pe probleme de comunicare, astfel ca elevul să se implice direct în rezolvarea lor.
Adrian Ghicov a ţinut să puncteze că manualul este un instrument de informare şi de lucru pentru elevi, iar pentru profesor – doar un instrument de lucru orientativ. Pentru o mai mare calitate a lecţiilor de limba română, profesorii trebuie să utilizeze mai multe surse de informare şi să nu se limiteze doar la manual. Pentru că, a concluzionat Directorul Agenţiei de Evaluare şi Examinare, manualul este un document curricular, care operează o selecţie permisivă a conţinuturilor, din care rezultă un ansamblu variabil de informaţii, în care, atît elevul, cît şi profesorul, au spaţii de creaţie.
În context, precizăm că profesorii performanţi, inclusiv autorii de curriculum, au ţinut ore în faţa profesorilor de română în patru LT din municipiu. Prin aceste activităţi, s-a urmărit intenţia de a transmite bune practici de aplicare a manualelor de limba şi literatura română la clasă, axate pe formare de competenţe, în cadrul educaţiei lingvistice şi literar-artistice.