Nume
Parola
Vizualizări: 2694
Ministerul Educaţiei a făcut astăzi totalurile activităţii pentru anul 2011 şi a prezentat obiectivele pentru anul 2012.
Chişinău, 31 Ianuarie 2012 — Aprofundarea reformelor sociale şi economice din republică, sincronizate cu tendinţele europene, impune promovarea în sistemul învăţămîntului a unor reforme coerente, cu caracter global, cu schimbarea paradigmei şi logicii organizării acesteia.
Ministrul Educaţiei, Mihail Şleahtiţchi, a calificat definitivarea proiectului Codului educaţiei, elaborarea Programul de Dezvoltare Strategică pentru anii 2012-2014, şi demararea lucrului asupra Strategii Sectoriale de Dezvoltare a Învăţămîntului pînă în anul 2020 drept unele din cele mai importante realizări ale anului trecut, care urmează să asigure dezvoltarea în continuare a sistemului naţional de învăţămînt.
ÎNVĂŢĂMÎNTUL GENERAL
În 2011, în Moldova, au activat 1381 grădiniţe cu un număr de 11961 educatori, 759 surori medicale şi un contingent de circa 130041 copii. În 2011 – 2012 în învăţământul primar şi secundar general au fost cuprinşi 380,2 mii elevi în 1460 de instituţii.
Ca urmare a acțiunilor consecvente, începute în anul 2009 și continuate în 2011, gradul de încadrare în învăţămîntul preşcolar a crescut continuu constituind în 2011- 77,1%. Datorită acțiunilor lansate în 2011, în domeniul educației preșcolare, către finele anului 2012, vor fi instituite 50 de Centre Comunitare de educaţie timpurie de care vor beneficia 2000 de copii cu vîrsta între 3-7 ani. În același context, în 2011, 400 de instituţii preşcolare şi centre comunitare din republică au beneficiat de jocuri cognitive.
În domeniul învăţământului general au fost elaborate Standardele de eficienţă a învăţării la 28 discipline de studii la toate treptele învăţămîntului preuniversitar, precum şi ghiduri de implementare a Curricula modernizate disciplinare. De asemenea, au fost editate 42 de titluri de manuale, conform noii curricula (15 – pentru învăţămîntul primar, 19 – pentru învăţămîntul gimnazial, 8 – pentru învăţămîntul liceal).
În 2011 a continuat procesul de pilotare a modelului de Şcoală Prietenoasă Copilului în alte două raioane: Leova (5 instituţii) şi Orhei (5 instituţii).
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei au evaluat 132 de instituii preuniversitare, preşcolare şi centre de creaţie, au asistat la 370 de lecţii şi au aplicat 120 de probe de evaluare.
Remarcabile au fost anul trecut performanţele elevilor moldoveni la olimpiadele internaţionale şi regionale. Aceştia au obţinut 29 de medalii ( de argint – 8, de bronz – 21, menţiuni de onoare – 6, premii speciale – 5 şi 8 diplome de menţiune la olimpiada internaţională de Limbă, comunicare şi literatura română).
În ceea ce privește învăţământul primar și secundar general, în ultimii 10 ani, numărul elevilor s-a micşorat cu 37 %, iar numărul populaţiei din grupa de vîrstă 7-18 ani a fost în descreştere cu 32,5%. În aceste condiţii sînt utilizate doar 30-60% din capacităţile instituţiilor, iar cheltuielile per elev în instituţiile şcolare din mediul rural depăşesc de 3-5 ori costurile, comparativ cu cele din centrele raionale. Conform datelor statistice raportul profesor/elev în RM este de 11/1, pe cînd norma europeană este de 18,19 elevi la un professor. Avînd în vedere aceste tendinţe, Guvernul a intensificat procesul de reformă a sistemului educaţional cu un accent enorm plasat pe ridicarea calității. Adițional, din 1 ianuarie 2012, finanțarea școlilor din 13 raioane şi municipiile Chişinău şi Bălţi, este efectuată per elev. Astfel, în contextual reformei structural, au fost create 40 de şcoli de circumscripţie, în care vin copii din 51 de localităţi, unde şcolile au fost supuse procesului de restructurare. Cu suportul proiectului “Educaţie de calitate în mediul rural”, sistemul este asigurat cu 102 autobuze pentru transportarea elevilor (60 livrate, 42 - în trimestrul I 2012). În total, conform situaţiei din ianuarie 2012, sunt transportaţi 4529 de elevi.

EVALUAREA REZULTATELOR ŞCOLARE
În sesiunea de examene 2011 membrii comisiilor de verificare a lucrărilor de bacalaureat au fost desemnaţi aplicîndu-se principiul de rocadă a specialiştilor.
A fost instituită Comisia de reverificare a lucrărilor care au întrunit punctaj maxim şi minim, procedură care a generat scăderea numărului de candidaţi cu nota 10 la examenul de bacalaureat.

ÎNVĂŢĂMÎNTUL SECUNDAR PROFESIONAL ŞI MEDIU DE SPECIALITATE
În anul de studii 2011-2012, în instituţiile de învăţământ secundar profesional au fost înmatriculate 13,0 mii persoane. Reţeaua instituţiilor de învăţământ secundar profesional cuprinde 2 licee profesionale, 47 şcoli profesionale şi 21 şcoli de meserii (inclusiv 6 unităţi pe lângă instituţiile penitenciare). În RM funcţionează 47 colegii, inclusiv 42 colegii de stat şi 5 colegii cu proprietate privată. La începutul anului de studii 2011-2012, numărul total de studenţi în colegii a constituit 31,4 mii persoane.
În 2011 a fost elaborat Regulamentul de organizare şi desfăşurare a procesului didactic în învăţămîntul mediu de specialitate în baza Sistemului Naţional de Credite de Studii Transferabile; Ghidul de implementare a Sistemului Naţional de Credite de Studii Transferabile în învăţămîntul mediu de specialitate; Planul-cadru pentru studii medii de specialitate bazat pe Sistemul Naţional de Credite de Studii Transferabile. Măsurile de relansare şi renovare a învăţămîntului vocaţional, susținute de partenerii de dezvoltare, au dus la dotarea în 2011 a 5 școli şi a unui colegiu, iar în 2012 a alte 9 instituții cu echipament şi utilaj pentru laboratoare şi ateliere. A fost iniţiat procesul de elaborare a standardelor ocupaţionale, educaţionale şi a curriculumului pentru instituţiile de învăţămînt secundar profesional pentru ajustarea învățămîntului profesional la cerințele pieții forței de muncă.

ÎNVĂŢĂMÎNTUL SUPERIOR
În Republica Moldova funcţionează 34 instituţii de învăţământ superior, inclusiv 19 instituţii de stat (dintre care 2 realizează numai studii de masterat) şi 15 – nestatale. La începutul anului de studii 2011-12, numărul total de studenţi a constituit 103,9 mii persoane.
În învățămîntul superior, o realizare majoră a fost elaborarea şi aprobarea Cadrului Naţional al Calificărilor la 143 de calificări, care va asigura transparenţa, compatibilitatea şi comparabilitatea acestora în plan naţional şi european, va asigura recunoaşterea calificărilor în plan european.
A fost elaborat şi implementat un nou plan-cadru pentru licenţă şi masterat, care va asigura îmbunătăţirea calitativă a procesului de studii universitar. A fost elaborat și Regulamentul de organizare a stagiilor de practică în învăţămîntul superior, care va facilita un parteneriat real între universităţi şi mediul economic.
În 2011 s-au intensificat și au crescut ca volum parteneriatele public-private în cadrul universităților, inclusiv incubatoarele de afaceri.
Cu toate acestea, pînă la moment nu a fost constituită structura de studii superioare în trei cicluri și nu a fost instituită entitatea cu funcţie de asigurare a calităţii. Depășirea acestor provocări, după cum și introducerea unei autonomii universitare veritabile, urmează să constituie obiectivul activității în anul 2012.
IMPLEMENTAREA TEHNOLOGIILOR INFORMAŢIONALE ÎN EDUCAŢIE
Pentru o bună implementare a tehnologiilor informaţionale în educaţie a fost creată infrastructura pentru nivelul central al Registrului de Stat al Educaţiei, a fost lansat noul site al Ministerului Educaţiei și au fost formate în tehnologii informaţionale şi aplicarea acestora în procesul educaţional 110 cadre didactice, conform acordurilor cu vendorii (companiile) internaţionali (Microsoft, CISCO).
INTEGRAREA ÎN SPAŢIUL EUROPEAN A EDUCAŢIEI
Pentru o bună promovare în cadrul structurilor europene (organisme internaţionale şi regionale) a obiectivelor de integrare europeană în domeniul educaţiei în colaborare cu Fondul European pentru Instruire ( ETF) a fost elaborat „Conceptul Sistemului de validare a învăţării nonformale şi informale”. În 2011 au fost semnate 7 tratate internaţionale cu parteneri din Italia, Austria, Liechtenstein, SUA, Estonia, Europa de Sud-Est şi a fost semnat Acordul privind crearea Reţelei regionale a Învăţământului Vocaţional din Europa de Sud – Est (SEEVET-Net). În colaborare Fondul European pentru Instruire ( ETF) a fost elaborat „Conceptul Sistemului de validare a învăţării nonformale şi informale”. În anul 2011, Parlamentul a ratificat Legea privind aderarea RM la Programul de schimburi pentru studii universitare în Europa Centrală (CEEPUS III) , fapt ce a oferit noi oportunităţi de mobilitate academică pentru tinerii din RM. Tot mai mulți studenți și profesori din Moldova participă la programele universitare comunitare cum ar fi: Pestalozzi, CEEPUS III, Erasmus Mundus, ACES etc. Circa 5000 de elevi, studenţi, tineri cercetători, cadre didactice din Republica Moldova beneficiază anual de burse de studii, stagii de cercetare şi formare continuă peste hotarele ţării în cadrul programelor menţionate.

PROVOCĂRI, PERSPECTIVE PENTRU ANUL 2012

Printre obiectivele strategice pentru 2012, sînt aprobarea Codului Educaţiei, definitivarea şi aprobarea noii Strategii Sectoriale de Dezvoltare a Învăţămîntului „Educaţia-2020”, realizarea în continuare a Programului de activitate a Guvernului „Integrarea Europeană: Libertate. Democraţie. Bunăstare”.
În domeniul învăţămîntului general, Ministerul Educaţiei îşi propune să realizeze o rată de înrolare în programele preşcolare pentru copiii de 3-6 ani pînă la 76% şi pentru copii de 6-7 ani pînă la 87% .

Va fi implementat modelul de Şcoală Prietenoasă Copilului în 5 instituţii pilot.

Ministerul Educaţiei va continua în acest an implementarea noii formule de finanţare a instituţiilor de învăţămînt preuniversitar în 9 raioane (Cantemir, Călăraşi, Criuleni, Glodeni, Leova, Nisporeni, Sîngerei, Ştefan Vodă, Taraclia) şi în municipiile Chişinău şi Bălţi.

Vor fi procurate alte 42 de unităţi de transport şcolar.

Vor fi editate manuale conforme curricula noi, modernizate.

În domeniu învăţămîntului secundar profesional şi mediu de specialitate, va fi elaborată strategia de reorganizare a instituţiilor de învăţămînt vocaţional şi tehnic, vor fi elaborate şi implementate standarde profesionale de calificare. Vor fi, de asemenea elaborare şi implementate curricula şi suportului de curs la 4 meserii noi. În acest an vor fi dotate 16 ateliere de instruire.
În învăţământul superior va fi perfecţionat sistemul de acordare a locurilor cu finanţare bugetară şi a burselor în învăţămîntul superior în scopul motivării studenţilor pentru performanţe, curricula va fi racordată la cerinţele curente şi de perspectivă ale pieţei muncii. În acest an va fi fondată Agenţa de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Superior, curricula va fi racordată la cerinţele curente şi de perspectivă ale pieţei muncii. Va fi reluat procesul de acreditare şi evaluare externă a instituţiilor de învăţămînt superior şi va fi implementată o autonolie universitară veritabilă.

În ceea ce priveşte evaluarea rezultatelor şcolare, din acest an disciplina „Istoria” se va regăsi în grila disciplinelor de examene obligatorii pentru absolvirea gimnaziului şi în cadrul examenelor de bacalaureat, ca examen de profil pentru absolvenţii de la profilul umanist. Iar examenul de limbă şi literatură română pentru alolingvi va fi prima probă în examenele de absolvire a gimnaziului şi în cele de bacalaureat. Iar părinţii vor avea acces, împreună cu candidatul, la lucrările de examen, atunci cînd vor trebui să decidă înaintarea cererii de contestaţie a rezultatului obţinut.
În acest an va fi implementată instruirea asistată de calculator la 4 discipline şcolare în toate liceele teoretice. Va fi implementat şi Sistemul Informaţional al Educaţiei şi 4 Registre (Reproiectarea Registrului de Stat al Educaţiei; elaborarea şi aprobarea caietului de sarcini pentru Registrul de Stat al Educaţiei; testarea SIE la nivel de laborator, eşantion şi sistem).Vor fi utilizate tehnologiile informaţionale ale vendorilor (companiilor) internaţionali în educaţie (Implementarea planurilor comune de acţiuni cu Microsoft şi CISCO; încheierea acordurilor de colaborare cu USAID şi INTEL).
Ministerul Educaţiei va continua Promovarea participării studenților, masteranzilor, cercetătorilor și cadrelor didactice la programele comunitare LLL (TEMPUS, Erasmus-Mundus, Jean Monett, Youth in Action, e-Twinning) și programele CEEPUS, ACES, Pestalozzi, PASH; va promova mobilitatea academică în cadrul programelor internaţionale ale Alianței Franceze, DAAD, CEEPUS, ACES, Flex, IREX, MUSKIE.
În acest an vor fi iniţiate negocieri și vor fi semnate tratate internaționale în domeniu recunoașterii actelor de studii cu statele europene și statele de destinație a migranților moldoveni. Va fi promovată cooperarea cu Comisia Europeană, inclusiv, în cadrul Parteneriatului de mobilitate RM-UE, Parteneriatului Estic, Comitetelor de Cooperare RM-UE, cu Fondul European de Instruire (cu ETF). În acest an vor fi inițiate negocieri asupra proiectului de Acord-cadru în domeniul educației intre Guvernul Republicii Moldova și Guvernele statelor din Europa de Sud-Est.
Promovarea principiului asigurării calităţii educaţiei, a realizării politicii statului privind evaluarea externă a sistemului educaţional, ameliorarea capacităţii naţionale în măsurarea educaţională este o prioritate strategică a Ministerului Educaţiei.