Vizualizări: 4697
Activitatea Legislativului în sesiunea februarie-iulie 2011 a fost în mare parte haotică, conflictuală şi ineficientă
28 Septembrie 2011 — În sesiunea februarie-iulie 2011, conflictul şi haosul sunt cele care au marcat activitatea Legislativului. Pe de o parte, am asistat la o competiţie distructivă dintre majoritatea şi opoziţia parlamentară, iar pe de altă parte la o concurenţă pe alocuri nesănătoasă dintre componentele Alianţei pentru Integrare Europeană. Astfel, votarea sau respingerea legilor a depăşit cadrul normalităţii şi utilităţii, devenind o monedă de schimb şi ajungându-se chiar la condiţionări reciproce. Efectele acestei înverşunări nu s-au lăsat mult aşteptate, resimţindu-se asupra randamentului instituţiei legislative. Asta fără a pomeni efectul dezastruos al campaniei electorale pentru alegerile locale, care a blocat aproape în totalitate mecanismul legislativ.
Acestea sunt principalele constatări ale raportului IDIS de evaluare a eficienţei activităţii instituţiei legislative în sesiunea februarie-iulie 2011, prezentat azi, 28 septembrie 2011. Evenimentul a avut loc cu o zi înainte de startul unei noi sesiuni, anume pentru a atrage public atenţia asupra deficienţelor consemnate.
Raportul IDIS reprezintă o premieră metodologică de a evalua eficienţa instituţiei legislative, în baza unor indicatori calitativi şi cantitativi, colectaţi şi interpretaţi de un grup de experţi ai IDIS „Viitorul”: Sergiu Lipcean, Veaceslav Berbeca, Ion Tăbârţă. Cercetarea a fost coordonată de vicedirectorul IDIS Leonid Litra şi a apărut cu sprijinul financiar al the Balkan Trust for Democracy.
În sesiunea februarie-iulie 2011, Parlamentul a reuşit să ducă la bun sfârşit doar două treimi din volumul de muncă planificat. În cazul fracţiunii PCRM, care a optat pentru calea boicotului, rata de participare nu trece de jumătate, fiind de 45%. Toate astea au scos în evidenţă un comportament instituţional discreţionar în privinţa exercitării atribuţiilor funcţionale, ceea ce se referă la toate fracţiunile parlamentare. Pentru a disciplina deputaţii, autorii raportului sugerează includerea în Regulamentul Parlamentului a unor sancţiuni pentru absenţele nemotivate la şedinţele plenare sau la cele ale comisiilor permanente.
Or, şi rezultatele sondajului naţional al IMAS, în parteneriat cu IDIS „Viitorul” din 27 septembrie curent, relevă că 37% din respondenţi sunt de părere că Parlamentul Republicii Moldova îşi îndeplineşte funcţiile de bază. Mai mult, aproape jumătate din persoanele intervievate – 47,2% – cred că „pedeapsa” pentru deputaţii care au absenţe nemotivate repetate trebuie să fie retragerea mandatului.
Comisiile permanente, la rândul lor, au fost mai disciplinate. Însă, acestea au clacat la capitolul transparenţă, deoarece nu există niciun fel de informaţie (procese verbale ale şedinţelor, stenograme, înregistrări) care ar reflecta activitatea în comisii şi ar permite monitorizarea şi evaluarea activităţii acestora. Tot opac este şi modul în care se cheltuieşte bugetul Parlamentului, în special pentru deplasările de serviciu ale deputaţilor.
Ceea ce a dus la fragmentarea şi incoerenţa activităţii Legislativului a fost întocmirea defectuoasă a agendei de lucru. Astfel, suma proiectelor excluse masiv sau incluse pe agendă constituie 41%. Acest rulaj şi instabilitate denotă doar existenţa unor interese înguste şi conjuncturale prin promovarea pe agenda publică a unor proiecte, fără respectarea procedurii.
Dacă deputaţii au fost activi la capitolul discursuri şi luări de cuvânt, ceea ce le aduce vizibilitate mediatică şi scoate în prim plan atitudinea politică, atunci prestaţia lor la a veni în plen cu iniţiative legislative a fost mult mai modestă. Or, Guvernul este liderul incontestabil pe numărul de iniţiative legislative înaintate. Totuşi, cea mai slabă verigă în activitatea Legislativului rămâne a fi controlul parlamentar. Din păcate, acest mecanism a fost utilizat rar, şi atunci doar pentru a hărţui oponenţii politici. Instituţia cea mai des scoasă la rampă pentru a oferi explicaţii a fost Procuratura Generală.
IDIS „Viitorul” va monitoriza în baza aceleiaşi metodologii şi sesiunea de toamnă-iarnă, planificând elaborarea unei aplicaţii web care să ofere publicului specializat şi general vizualizarea datelor pe care le colectează. La 8 aprilie 2011, IDIS a semnat un acord de colaborare cu Secretariatul Parlamentului, care garantează accesul experţilor la şedinţe.
Acestea sunt principalele constatări ale raportului IDIS de evaluare a eficienţei activităţii instituţiei legislative în sesiunea februarie-iulie 2011, prezentat azi, 28 septembrie 2011. Evenimentul a avut loc cu o zi înainte de startul unei noi sesiuni, anume pentru a atrage public atenţia asupra deficienţelor consemnate.
Raportul IDIS reprezintă o premieră metodologică de a evalua eficienţa instituţiei legislative, în baza unor indicatori calitativi şi cantitativi, colectaţi şi interpretaţi de un grup de experţi ai IDIS „Viitorul”: Sergiu Lipcean, Veaceslav Berbeca, Ion Tăbârţă. Cercetarea a fost coordonată de vicedirectorul IDIS Leonid Litra şi a apărut cu sprijinul financiar al the Balkan Trust for Democracy.
În sesiunea februarie-iulie 2011, Parlamentul a reuşit să ducă la bun sfârşit doar două treimi din volumul de muncă planificat. În cazul fracţiunii PCRM, care a optat pentru calea boicotului, rata de participare nu trece de jumătate, fiind de 45%. Toate astea au scos în evidenţă un comportament instituţional discreţionar în privinţa exercitării atribuţiilor funcţionale, ceea ce se referă la toate fracţiunile parlamentare. Pentru a disciplina deputaţii, autorii raportului sugerează includerea în Regulamentul Parlamentului a unor sancţiuni pentru absenţele nemotivate la şedinţele plenare sau la cele ale comisiilor permanente.
Or, şi rezultatele sondajului naţional al IMAS, în parteneriat cu IDIS „Viitorul” din 27 septembrie curent, relevă că 37% din respondenţi sunt de părere că Parlamentul Republicii Moldova îşi îndeplineşte funcţiile de bază. Mai mult, aproape jumătate din persoanele intervievate – 47,2% – cred că „pedeapsa” pentru deputaţii care au absenţe nemotivate repetate trebuie să fie retragerea mandatului.
Comisiile permanente, la rândul lor, au fost mai disciplinate. Însă, acestea au clacat la capitolul transparenţă, deoarece nu există niciun fel de informaţie (procese verbale ale şedinţelor, stenograme, înregistrări) care ar reflecta activitatea în comisii şi ar permite monitorizarea şi evaluarea activităţii acestora. Tot opac este şi modul în care se cheltuieşte bugetul Parlamentului, în special pentru deplasările de serviciu ale deputaţilor.
Ceea ce a dus la fragmentarea şi incoerenţa activităţii Legislativului a fost întocmirea defectuoasă a agendei de lucru. Astfel, suma proiectelor excluse masiv sau incluse pe agendă constituie 41%. Acest rulaj şi instabilitate denotă doar existenţa unor interese înguste şi conjuncturale prin promovarea pe agenda publică a unor proiecte, fără respectarea procedurii.
Dacă deputaţii au fost activi la capitolul discursuri şi luări de cuvânt, ceea ce le aduce vizibilitate mediatică şi scoate în prim plan atitudinea politică, atunci prestaţia lor la a veni în plen cu iniţiative legislative a fost mult mai modestă. Or, Guvernul este liderul incontestabil pe numărul de iniţiative legislative înaintate. Totuşi, cea mai slabă verigă în activitatea Legislativului rămâne a fi controlul parlamentar. Din păcate, acest mecanism a fost utilizat rar, şi atunci doar pentru a hărţui oponenţii politici. Instituţia cea mai des scoasă la rampă pentru a oferi explicaţii a fost Procuratura Generală.
IDIS „Viitorul” va monitoriza în baza aceleiaşi metodologii şi sesiunea de toamnă-iarnă, planificând elaborarea unei aplicaţii web care să ofere publicului specializat şi general vizualizarea datelor pe care le colectează. La 8 aprilie 2011, IDIS a semnat un acord de colaborare cu Secretariatul Parlamentului, care garantează accesul experţilor la şedinţe.
Autor: IDIS Viitorul
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33