Nume
Parola
Vizualizări: 2859
IDIS „Viitorul” lansează un portal specializat pe liberalizarea regimului de vize cu UE – www.novisa.md
2 Martie 2011 — IDIS „Viitorul” lansează azi, 2 martie 2011, portalul novisa.md – care surprinde cele mai recente progrese ale Republicii Moldova în îndeplinirea criteriilor tehnice care, o dată puse la punct, vor permite libera circulaţie a cetăţenilor săi în statele Uniunii Europene. Site-ul a fost elaborat în contextul unui proiect implementat în paralel în toate cele şase state incluse în Parteneriatul Estic, gestionat de PASOS (Asociaţia de Politici pentru o Societate Deschisă). Finanţarea este oferită de Iniţiativa pentru Reformarea Serviciului Public şi Guvernare Locală (LGI) a Fundaţiilor pentru o Societate Deschisă. IDIS „Viitorul” este unul iniţiatorii proiectului şi partenerul pentru Republica Moldova, fiind membru cu drepturi depline al reţelei PASOS.

www.novisa.md îşi propune să compileze toate documentele oficiale europene şi naţionale care ţin nemijlocit de liberalizarea regimului de vize cu UE. Totodată, sunt plasate studii şi rapoarte alternative semnate de experţi ai societăţii civile din Republica Moldova, dar şi cercetări originare din alte state interesate de succesul demersului de integrare europeană al RM. Totodată, www.novisa.md va prelua acele materiale jurnalistice care se dovedesc a fi suficient de documentate pentru a explica criteriile pe care trebuie să le întrunească ţara noastră pentru a aboli vizele cu UE, insistând pe reforme şi mai puţin pe conotaţiile politice ale procesului.

Primul studiu publicat pe www.novisa.md reprezintă un produs al proiectului „Pavând drumul pentru liberalizarea regimului de vize cu UE în statele Parteneriatului Estic”. Autorul cercetării, Leonid Litra, constată că majoritatea criteriilor setate în Planul de acţiuni privind liberalizarea vizelor dintre UE şi Moldova sunt similare celor din Balcani.

Însă, decizia de liberalizare a vizelor este puţin mai dificilă şi stresantă, explică autorul: „Chișinăul trebuie să parcurgă prima etapă a acestui plan, care reprezintă racordarea legislativă la normele europene. Etapa a doua constă în aplicarea prevederilor legislative adoptate la prima etapă, evident şi întrunirea criteriilor din Planul de acţiuni. Ulterior, decizia finală trebuie să fie adoptată de Parlamentul European prin majoritate simplă şi de Consiliul European prin majoritate calificată.” Asta ar însemna minim 12 state membre, ceea ce reprezintă apr. 60% din populaţia UE, fără Marea Britanie şi Irlanda. Respectivele ţări nu participă la acest exerciţiu în Consiliul European, deoarece nu se află în spaţiul Schengen.

Printre cele mai provocări până la a obţine undă liberă pentru circulaţia în UE, Litra evidenţiază:
• implementarea cu succes a Acordurilor de facilitare şi readmisie;
• un grad de cooperare mai avansat dinte autorităţi şi societatea civilă;
• ieftinirea paşapoartelor biometrice şi popularizarea lor;
• reformarea Ministerului Afacerilor Interne prin racordarea cadrului legislativ şi integrarea Serviciului Grăniceri;
• controlul eficient al migraţiei, mai ales pe sectorul regiunii transnistrene;
• cooperare mai bună între RM şi Ucraina;
• combaterea corupţiei:
• protecţia eficientă a datelor cu caracter personal;
• adoptarea legislaţiei anti-discriminare;
• formarea unei strategii multisectoriale de comunicare externă şi internă.

Astfel de studii au fost efectuate în paralel în toate ţările Parteneriatului Estic – Republica Moldova, Ucraina, Azerdbaijan, Georgia, Armenia, Belarus – pentru a insufla spiritul de competiţie, dar şi pentru a putea compara progresele şi pentru a găsi soluţii pentru dificultăţile comune. Pe lângă studii şi portaluri cu genericul „novisa”, urmate de extensia naţională, şi site-ul www.novisa.eu, proiectul PASOS include evenimente de advocacy la nivel european, pentru a accelera aproprierea de obţinerea unui regim liberalizat de vize cu UE. Or, o bună comunicare cu Bruxelles şi statele-membre UE va permite gestionarea din timp a eventualelor simpatii şi reticenţe, pentru a asigura sprijinul politic necesar pentru a ne bucura de o Europă fără bariere.