Vizualizări: 2900
Ce aşteaptă transportatorii de la noua guvernare?
10 August 2009 — La invitaţia IDIS „Viitorul”, liderii celor mai reprezentative asociaţii de business, care au semnat priorităţile Agendei Naţionale de Business, au decis să transmită un mesaj noii guvernări a Republicii Moldova, în raport cu aşteptările oamenilor de afaceri, acţiunile imediate pe care ar trebui să le întreprindă autorităţile, în contextul crizei economice.
Acest interviu a fost inclus în cea de-a cincea ediţie a „Monitorul de Business”, buletin informativ de monitorizare a business-ului din Moldova, produs de IDIS „Viitorul”.
Interviul „Monitorul de Business” cu Eugen Daţco, Director general executiv al Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor şi Vladimir Florea, Preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Moldova AITA
MB: Care sunt presiunile pe care le resimţiţi din cauza crizei economice?
ED: Dacă e să ne referim la transportatori, fluxul transportului a scăzut drastic. În ceea ce priveşte asociaţia noastră, criza s-a făcut simţită prin faptul că au apărut diferite probleme cu achitarea cotizaţiei de membru.
În schimb, acţiunile au fost majorate, graţie diferitor iniţiative, chiar de nivel guvernamental. Însă, cu părere de rău, majoritatea iniţiativelor au rămas doar la rang de idei, transportatorii fiind obligaţi să se descurce singuri.
Scăderea transporturilor de mărfuri e drastică, de călători mai puţin, însă e complicat de a trage o concluzie, deoarece o analiză şi o investigaţie (statistică ori de altă natură) mai amplă este prea costisitoare pentru asociaţie.
Una din probleme este şi cea a asigurării auto, mai precis a gestionării resurselor financiare pe care le primesc agenţiile de asigurări şi corelaţia între preţuri şi servicii oferite.
De asemenea, se doreşte ca activitatea permanentă a Agenţiei Transporturilor să fie îndreptată spre protejarea transportatorilor, atât pe plan intern, cât şi internaţional.
VF: Aş vrea să reamintesc că în cadrul AITA sunt mai mult de 600 companii, dintre care mai mult de 350 activează în baza sistemului de carnete TIR. În primul trimestru al acestui an, rutele internaţionale efectuate de aceste companii s-au redus cu 35%, iar 15 companii din cadrul Asociaţiei noastre nu au activat deloc. La momentul dat, volumul calitativ al rutelor auto efectuate este în scădere cu 21%.
O cauză a acestei scăderi este datorată şi faptului că activitatea principală a companiilor noastre de transport are loc pe piețele terţe, adică nu din Moldova şi în Moldova (ceea ce e echivalentul a doar 15% din volumul total al activităţii), dar de exemplu din Germania în Rusia ori din Turcia în Germania etc. Însă, în prezent protecţia companiilor autohtone pe aceste pieţe s-a intensificat, contra companiilor de transport moldoveneşti fiind introduse măsuri de anti-dumping ori de altă natură.
MB: Care sunt aşteptările Dvs. de la noua guvernare?
ED: O conlucrare permanentă, bazată pe principii de transparenţă şi egalitate. Transportatorii sunt conştienţi de faptul că nu Guvernul va face lucrul în locul lor, însă opinia şi ideile lor trebuie ascultate şi luate în cont. Ar fi binevenit ca lunar să se organizeze o întâlnire şi discuţie între patronate – sindicate – Guvern, pentru a porni acel dialog social care se doreşte de atâta timp.
VF: De la noua guvernare noi aşteptăm în primul şi în primul rând profesionalism. Ei trebuie să probeze prin fapte că sunt capabili să transpună în viaţă cele declarate în timpul campaniilor electorale.
O altă doleanţă ar fi îndeplinirea obiectivă a cadrului legislativ şi racordarea treptată a acestuia la realităţile social-economice ale ţării. De asemenea, am dori ca noul Guvern să dea dovadă de un comportament egal şi echidistant faţă de toţi agenţii economici, de stat, privaţi şi aşa mai departe şi să asigure o transparenţă totală a activităţii sale.
În mod special este aşteptată reîntoarcerea Ministerului Transporturilor, şi nu atât pentru dezvoltarea şi protejarea relaţiilor interne, ci pentru cele internaţionale.
MB: Care sunt prioritățile de care ar trebui sa se ocupe urgent noul Guvern? Care ar trebui sa fie acțiunile lor imediate?
ED: Noul Guvern ar fi binevenit să elaboreze o strategie unică de dezvoltare a ţării, în toate sectoarele economiei şi deja toate schimbările ce vor fi operate să se producă în cadrul şi datorită acestei strategii, pentru a evita cazurile de modificări radicale ale cursului economiei naţionale din careva raţionamente mai mult sau mai puţin obiective.
VF: În ceea ce priveşte măsurile anticriză imediate, noi nu avem careva priorităţi, deoarece nu există careva măsuri super eficiente, care ar rezolva criza economică pe loc. Aici e vorba de nişte procese obiective, lucru demonstrat şi de experienţa altor state. Însă, pentru ca impactul crizei să fie cât mai puţin resimţit, noul Guvern ar trebui să traducă în viaţă măsurile şi strategiile anticriză expuse în timpul campaniei electorale (deoarece în mărime de vreo 80% aceste măsuri sunt aceleaşi la toate partidele). Iar pentru aceasta este nevoie de o comasare, unificare a tuturor forţelor şi eforturilor, cu condiţia de a evita paşii bruşti şi pripiţi.
Acest interviu a fost inclus în cea de-a cincea ediţie a „Monitorul de Business”, buletin informativ de monitorizare a business-ului din Moldova, produs de IDIS „Viitorul”.
Interviul „Monitorul de Business” cu Eugen Daţco, Director general executiv al Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor şi Vladimir Florea, Preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Moldova AITA
MB: Care sunt presiunile pe care le resimţiţi din cauza crizei economice?
ED: Dacă e să ne referim la transportatori, fluxul transportului a scăzut drastic. În ceea ce priveşte asociaţia noastră, criza s-a făcut simţită prin faptul că au apărut diferite probleme cu achitarea cotizaţiei de membru.
În schimb, acţiunile au fost majorate, graţie diferitor iniţiative, chiar de nivel guvernamental. Însă, cu părere de rău, majoritatea iniţiativelor au rămas doar la rang de idei, transportatorii fiind obligaţi să se descurce singuri.
Scăderea transporturilor de mărfuri e drastică, de călători mai puţin, însă e complicat de a trage o concluzie, deoarece o analiză şi o investigaţie (statistică ori de altă natură) mai amplă este prea costisitoare pentru asociaţie.
Una din probleme este şi cea a asigurării auto, mai precis a gestionării resurselor financiare pe care le primesc agenţiile de asigurări şi corelaţia între preţuri şi servicii oferite.
De asemenea, se doreşte ca activitatea permanentă a Agenţiei Transporturilor să fie îndreptată spre protejarea transportatorilor, atât pe plan intern, cât şi internaţional.
VF: Aş vrea să reamintesc că în cadrul AITA sunt mai mult de 600 companii, dintre care mai mult de 350 activează în baza sistemului de carnete TIR. În primul trimestru al acestui an, rutele internaţionale efectuate de aceste companii s-au redus cu 35%, iar 15 companii din cadrul Asociaţiei noastre nu au activat deloc. La momentul dat, volumul calitativ al rutelor auto efectuate este în scădere cu 21%.
O cauză a acestei scăderi este datorată şi faptului că activitatea principală a companiilor noastre de transport are loc pe piețele terţe, adică nu din Moldova şi în Moldova (ceea ce e echivalentul a doar 15% din volumul total al activităţii), dar de exemplu din Germania în Rusia ori din Turcia în Germania etc. Însă, în prezent protecţia companiilor autohtone pe aceste pieţe s-a intensificat, contra companiilor de transport moldoveneşti fiind introduse măsuri de anti-dumping ori de altă natură.
MB: Care sunt aşteptările Dvs. de la noua guvernare?
ED: O conlucrare permanentă, bazată pe principii de transparenţă şi egalitate. Transportatorii sunt conştienţi de faptul că nu Guvernul va face lucrul în locul lor, însă opinia şi ideile lor trebuie ascultate şi luate în cont. Ar fi binevenit ca lunar să se organizeze o întâlnire şi discuţie între patronate – sindicate – Guvern, pentru a porni acel dialog social care se doreşte de atâta timp.
VF: De la noua guvernare noi aşteptăm în primul şi în primul rând profesionalism. Ei trebuie să probeze prin fapte că sunt capabili să transpună în viaţă cele declarate în timpul campaniilor electorale.
O altă doleanţă ar fi îndeplinirea obiectivă a cadrului legislativ şi racordarea treptată a acestuia la realităţile social-economice ale ţării. De asemenea, am dori ca noul Guvern să dea dovadă de un comportament egal şi echidistant faţă de toţi agenţii economici, de stat, privaţi şi aşa mai departe şi să asigure o transparenţă totală a activităţii sale.
În mod special este aşteptată reîntoarcerea Ministerului Transporturilor, şi nu atât pentru dezvoltarea şi protejarea relaţiilor interne, ci pentru cele internaţionale.
MB: Care sunt prioritățile de care ar trebui sa se ocupe urgent noul Guvern? Care ar trebui sa fie acțiunile lor imediate?
ED: Noul Guvern ar fi binevenit să elaboreze o strategie unică de dezvoltare a ţării, în toate sectoarele economiei şi deja toate schimbările ce vor fi operate să se producă în cadrul şi datorită acestei strategii, pentru a evita cazurile de modificări radicale ale cursului economiei naţionale din careva raţionamente mai mult sau mai puţin obiective.
VF: În ceea ce priveşte măsurile anticriză imediate, noi nu avem careva priorităţi, deoarece nu există careva măsuri super eficiente, care ar rezolva criza economică pe loc. Aici e vorba de nişte procese obiective, lucru demonstrat şi de experienţa altor state. Însă, pentru ca impactul crizei să fie cât mai puţin resimţit, noul Guvern ar trebui să traducă în viaţă măsurile şi strategiile anticriză expuse în timpul campaniei electorale (deoarece în mărime de vreo 80% aceste măsuri sunt aceleaşi la toate partidele). Iar pentru aceasta este nevoie de o comasare, unificare a tuturor forţelor şi eforturilor, cu condiţia de a evita paşii bruşti şi pripiţi.
Autor: IDIS Viitorul
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2274
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33