Nume
Parola
Vizualizări: 4163
Tatiana Potîng: Crearea claselor simultane va permite păstrarea şcolilor primare în fiecare localitate
Chişinău, 2 Ianuarie 2012 — Ministerul Educatiei va pastra şcolile primare în localităţile cu populaţie mică din ţară. Acolo vor fi organizate clase cu predare simultană. Ministerul a aprobat deja modificări la Instrucţiunea privind organizarea procesului educaţional şi aplicarea programelor curriculare pentru clasele I-IV în condiţiile activităţii simultane. Practici asemănătoare există deja în Moldova, dar şi în multe ţări ale lumii.

Necesitatea revizuirii instrucţiunii date este condiţionată de schimbările operate în planurile de învăţămînt, cu referinţă la lista disciplinelor de studii în clasele I-IV şi vine ca o soluţie la solicitările pedagogilor privind necesitatea unui document reglator pentru organizarea procesului educaţional în condiţiile activităţii simultane, racordat la cadrul curricular actual.

Potrivit viceministrului educaţiei, Tatiana Potîng, deschiderea claselor simultane este dictată de condiţiile demografice actuale şi de necesitatea de a păstra şcoala primară în localităţile cu un număr mic de populaţie. Potrivit instrucţiunii, predarea simultană în învăţământul primar constituie lucru concomitent cu două, trei sau patru clase, în funcţie de numărul elevilor. Cu toate acestea, cadrele didactice trebuie să ţină seama de specificul fiecărei clase. În cadrul predării simultane se împletesc două categorii de activităţi, lucrul direct cu o clasă de elevi şi activitatea independentă. Alternarea acestora reprezintă specificul muncii simultane. Acest specific se manifestă în alcătuirea orarului, în proiectarea de lungă durată şi zilnică.

Instrucţiunea dată prevede de asemenea că învăţătorii, care lucrează în condiţii de predare simultană la mai multe clase, sunt obligaţi să parcurgă curriculumul şcolar la fiecare disciplină şi la fiecare clasă. Deşi lucrează cu mai puţini copii, învăţătorul predă în condiţii simultane depune eforturi mai mari în conceperea lecţiilor, în pregătirea lor, în conducerea procesului de predare-învăţare-evaluare. Specificul muncii în astfel de clase constă în alternarea activităţii directe cu elevii unei clase cu activitatea individuală a elevilor celeilalte clase şi în faptul că timpul rezervat realizării sarcinilor didactice este acelaşi ca în cadrul activităţii cu o singură clasă.

Clasele cu predare simultană se instituie în condiţiile unui număr mic de copii, în cazul cînd în 2 clase contingentul de elevi nu depăşeşte 25, în 3 clase - 13 elevi, în 4 clase - 9. Cele mai frecvente sînt situaţiile cînd învăţătorul lucrează cu două clase; în unităţile şcolare cu un singur post se lucrează simultan cu toate cele 4 clase - situaţie întîlnită mult mai rar. Actualmente, sînt înregistrate 609 de astfel de clase în 315 şcoli din ţară, în care învaţă 8610 elevi din clasele I-IV .