Vizualizări: 4881
Noul Cod al Transportului Rutier, orientat spre confort şi siguranţă
19 Martie 2013 — Un proiect de lege cu privire la Codul Transportului Rutier a fost aprobat pe 7 martie de către Guvern. Deşi pregătirea documentului a durat trei ani, din cauza mai multor divergenţe apărute, inclusiv şi datorită propunerilor de liberalizare a pieţei transportului, parvenite din partea Uniunii Transportatorilor, modificările au fost efectuate în conformitate cu directivele Uniunii Europene. Fiind modificat ultima dată în 1998, noul Cod pune accentul pe confort şi siguranţa călătorilor. Pentru a intra în vigoare, documentul urmează a fi votat de către Parlament.
L-am întrebat pe Eugen Daţco, directorul executiv al Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor, membră a Agendei Naţionale de Business, cum a evoluat piaţa transporturilor în aceşti ani fără un Cod actualizat.
„Cum a stagnat economia ţării, aşa a stagnat şi piaţa transportului. Din 2009 nu se mai investeşte în unităţile de transport, acestea uzându-se de 2-3 ori mai repede decât cele din Europa, de exemplu. Din totalul cheltuielilor pentru transport, circa 60-70% sunt destinate doar pentru combustibil, astfel că pentru modernizare, confort şi alte aspecte nu mai rămân resurse suficiente. În prezent, transportatorii au datorii foarte mari la companiile de combustibil, iar unii transportatori sunt în prag de faliment”, a explicat Eugen Daţco.
Cât despre modul în care noul Cod va reduce eschivarea de la plata tuturor impozitelor de către transportatori, Eugen Daţco susţine că „chiar dacă şi se întâmplă astfel de cazuri nu au drept scop îmbogăţirea cuiva, ci investirea în reparaţia unităţilor de transport, procurarea pieselor de schimb, care, de multe ori sunt cumpărate de pe piaţa neagră la mâna a doua, pentru că sunt mai ieftine. Anume acest aspect şi permite călătoria în raza Chişinăului la preţul de 3 lei. Circa 15 ani s-a circulat fără eliberarea tichetelor de călătorie, ceea ce a dus la ascunderea veniturilor”.
Toate cerinţele Codului au drept scop sporirea siguranţei şi a confortului, dar şi recuperarea investiţiilor în transport. De aceea, s-a preconizat ca Ministerul să se ocupe de elaborarea Codului, iar de implementare şi monitorizarea implementării să fie responsabile instituţii precum Agenţia Transportului şi Inspectoratul Transportului.
Astfel, actualul Cod vine să asigure realizarea acestui scop prin implementarea următoarelor mecanisme:
- încadrarea obligatorie pe categorii de confort a autobuzelor şi autocarelor;
- dotarea obligatorie cu tahografe şi limitatoare de viteză a autobuzelor şi autocarelor;
- crearea unor noi condiţii de acces la profesia de manager de transport şi conducător auto pentru transportarea călătorilor şi a mărfurilor;
- implementarea unui control specializat în trafic în vederea respectării normelor în vigoare, în special, timpul de muncă şi odihnă a şoferilor;
- prelungirea autorizaţiilor doar în cazul în care operatorul de transport rutier face dovada efectuării unor investiţii în vehicule utilizate şi infrastructura utilizată la transportul rutier.
Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor este membră a Agendei Naţionale de Business (ANB). ANB reprezintă o platformă comună a peste 30 dintre cele mai reprezentative asociaţii de business şi camere de comerţ şi industrie (CCI) din Moldova, reunite în cadrul reţelei cu scopul de a influenţa politicile şi practicile autorităţilor publice din domeniul reglementării activităţii de afaceri. Scopul acestor eforturi este edificarea unui mediu de afaceri echitabil și competitiv, care să stimuleze dezvoltarea afacerilor din Republica Moldova. ANB a fost lansată în noiembrie 2007 de IDIS „Viitorul”.
Pentru detalii suplimentare, contactaţi Coordonatorul relaţii publice al IDIS „Viitorul”, Diana Lungu, la numărul de telefon 0 22 221844 sau diana.lungu@viitorul.org . De asemenea, puteţi accesa pagina noastra web www.business.viitorul.org sau pagina de facebook http://www.facebook.com/AgendaNationalaBusiness
L-am întrebat pe Eugen Daţco, directorul executiv al Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor, membră a Agendei Naţionale de Business, cum a evoluat piaţa transporturilor în aceşti ani fără un Cod actualizat.
„Cum a stagnat economia ţării, aşa a stagnat şi piaţa transportului. Din 2009 nu se mai investeşte în unităţile de transport, acestea uzându-se de 2-3 ori mai repede decât cele din Europa, de exemplu. Din totalul cheltuielilor pentru transport, circa 60-70% sunt destinate doar pentru combustibil, astfel că pentru modernizare, confort şi alte aspecte nu mai rămân resurse suficiente. În prezent, transportatorii au datorii foarte mari la companiile de combustibil, iar unii transportatori sunt în prag de faliment”, a explicat Eugen Daţco.
Cât despre modul în care noul Cod va reduce eschivarea de la plata tuturor impozitelor de către transportatori, Eugen Daţco susţine că „chiar dacă şi se întâmplă astfel de cazuri nu au drept scop îmbogăţirea cuiva, ci investirea în reparaţia unităţilor de transport, procurarea pieselor de schimb, care, de multe ori sunt cumpărate de pe piaţa neagră la mâna a doua, pentru că sunt mai ieftine. Anume acest aspect şi permite călătoria în raza Chişinăului la preţul de 3 lei. Circa 15 ani s-a circulat fără eliberarea tichetelor de călătorie, ceea ce a dus la ascunderea veniturilor”.
Toate cerinţele Codului au drept scop sporirea siguranţei şi a confortului, dar şi recuperarea investiţiilor în transport. De aceea, s-a preconizat ca Ministerul să se ocupe de elaborarea Codului, iar de implementare şi monitorizarea implementării să fie responsabile instituţii precum Agenţia Transportului şi Inspectoratul Transportului.
Astfel, actualul Cod vine să asigure realizarea acestui scop prin implementarea următoarelor mecanisme:
- încadrarea obligatorie pe categorii de confort a autobuzelor şi autocarelor;
- dotarea obligatorie cu tahografe şi limitatoare de viteză a autobuzelor şi autocarelor;
- crearea unor noi condiţii de acces la profesia de manager de transport şi conducător auto pentru transportarea călătorilor şi a mărfurilor;
- implementarea unui control specializat în trafic în vederea respectării normelor în vigoare, în special, timpul de muncă şi odihnă a şoferilor;
- prelungirea autorizaţiilor doar în cazul în care operatorul de transport rutier face dovada efectuării unor investiţii în vehicule utilizate şi infrastructura utilizată la transportul rutier.
Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor este membră a Agendei Naţionale de Business (ANB). ANB reprezintă o platformă comună a peste 30 dintre cele mai reprezentative asociaţii de business şi camere de comerţ şi industrie (CCI) din Moldova, reunite în cadrul reţelei cu scopul de a influenţa politicile şi practicile autorităţilor publice din domeniul reglementării activităţii de afaceri. Scopul acestor eforturi este edificarea unui mediu de afaceri echitabil și competitiv, care să stimuleze dezvoltarea afacerilor din Republica Moldova. ANB a fost lansată în noiembrie 2007 de IDIS „Viitorul”.
Pentru detalii suplimentare, contactaţi Coordonatorul relaţii publice al IDIS „Viitorul”, Diana Lungu, la numărul de telefon 0 22 221844 sau diana.lungu@viitorul.org . De asemenea, puteţi accesa pagina noastra web www.business.viitorul.org sau pagina de facebook http://www.facebook.com/AgendaNationalaBusiness
Autor: IDIS Viitorul
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2300
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 167
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 15
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1658
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1321
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33