Nume
Parola
Vizualizări: 6634
75 de agenţi economici de pe ambele maluri ale Nistrului și-au promovat mărfurile pe piața UE și au consolidat relațiile lor de colaborare bilaterală
Chisinau, 9 Februarie 2015 — Prin intermediul unui proiect desfășurat de Camera de Comerţ şi Industrie, cu asistența financiară a Programului UE-PNUD „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, 75 de întreprinderi de pe ambele maluri ale Nistrului și-au promovat mărfurile pe piața comunitară și au consolidat relațiile lor de colaborare bilaterală. Pe parcursul anului 2014, aceste companii au participat cu standuri comune la 6 expoziții internaționale specializate, unde și-au prezentat produsele, au făcut schimb de experiență, au identificat parteneri de afaceri.
Rezultatele obținute de către întreprinderile participante au fost prezentate în cadrul conferinței de finalizare a proiectului ”Consolidarea capacităţii întreprinderilor mici și mijlocii din Moldova, inclusiv din regiunea transnistreană, prin intermediul participării la expoziţii şi târguri specializate”.
La eveniment au participat reprezentanți ai Camerei de Comerţ şi Industrie, Delegaţiei Uniunii Europene în Moldova, Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, agenți economici beneficiari, inclusiv din stânga Nistrului.
Proiectul a fost realizat în perioada octombrie 2013 - ianuarie 2015, de CCI, cu suportul Programului UE-PNUD ”Susţinerea măsurilor de promovare a încrederii”, cu scopul de a contribui la dezvoltarea relaţiilor de colaborare între agenţii economici de pe ambele maluri ale Nistrului şi la promovarea mărfurilor lor pe piaţa externă.
Proiectul a vizat următoarele sectoare: tehnologii industriale,vinificație, agricultură, industria alimentară, industria încălțămintei, industria textilă.
Pe parcursul anului 2014, CCI împreună cu Programul UE-PNUD au organizat participarea în comun a agenților economici din Moldova, inclusiv din regiunea transnistreană, la 6 expoziții internaționale specializate:
- Expoziţia mondială industrială ”HANOVER MESSE", 7-11 aprilie, or. Hanovra, Germania
- Expoziția internațională "WINE & DELICACIES", 23-25 aprilie, or. Praga, Cehia;
- Expoziţia internaţională de încălţăminte şi articole din piele ”BTS", 2 - 4 septembrie, or. Poznan, Polonia;
- Expoziţia internaţională de textile şi îmbrăcăminte ”ZOOM BY FATEX", 16-18 septembrie, or. Paris, Franţa;
- Târgul internațional de produse şi echipamente în domeniul agriculturii, horticulturii, viticulturii şi zootehniei ”INDAGRA”, 29 octombrie - 2 noiembrie, or. Bucureşti, Romania;
- Expoziţia internaţională de produse alimentare, băuturi, ambalaje şi echipament ”INTERFOOD & DRINK", 5-7 noiembrie, or. Sofia, Bulgaria.
În total, la expozițiile respective și-au expus mărfurile 75 de producători din Moldova, inclusiv 35 din regiunea transnistreană, cu un număra total de 13 mii 525 de angajați.
Participarea la expozițiile din cele 6 țări europene a fost precedată de pregătiri speciale: consultanță, seminare practice, care le-au oferit întreprinzătorilor oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile privind promovarea pe piața UE, identificarea potențialilor parteneri de afaceri, soluționarea eventualelor litigii comerciale, beneficiile oferite de Acordul de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător.
Înainte de a pleca la expoziții, 106 persoane (angajați ai companiilor participante), inclusiv 49 din regiunea transnistreană, au beneficiat de circa 300 de consultații individuale referitor la pregătirea mostrelor pentru standuri, lucrul la expoziție, prezentarea atractivă a mărfurilor etc.
Datorită acestor activități, până la momentul actual, de către companiile participante au fost semnate 16 contracte și 24 de protocoale cu privire la posibilitățile de colaborare cu parteneri de peste hotare.
Concomitent, proiectul a contribuit la consolidarea încrederii dintre antreprenorii de pe cele două maluri ale Nistrului. Ca urmare a participării cu standuri comune la expoziții, companiile de pe ambele maluri au inițiat 18 contacte de afaceri.
Sistematizând rezultatele proiectului, remarcăm că, cei 75 de agenți economici și-au îmbunătățit abilitățile de a participa mai eficient la expoziții internaționale, au obținut o experiență valoroasă referitor la modul în care funcționează piața UE, noile tehnologii în domeniu, au aflat care sunt instrumentele moderne de promovare a mărfurilor – informații ce le vor fi utile și pe viitor. Datorită semnării noilor contracte, întreprinderile respective își vor spori capacitățile de producție, vor crea locuri de muncă suplimentare, își vor mări veniturile.
Programul UE-PNUD ”Susținerea Măsurilor de Promovare a Încrederii” este implementat în perioada anilor 2012- 2015 și are ca scop promovarea încrederii între ambele maluri ale Nistrului prin implicarea autorităților locale, societății civile, comunității de afaceri și altor părți interesate în activitățile de dezvoltare economică și socială a comunităților locale.