Nume
Parola
Vizualizări: 2653
Monitorizarea reformei învăţămîntului general în raioanele de sud ale ţării
Chişinău, 24 Ianuarie 2012 — Institutul de Politici Publice (IPP), în colaborare cu UNICEF şi Magenta Consulting, a prezentat astăzi, în cadrul Ministerului Educaţiei, rezultatele unui recensămînt şcolar, pentru monitorizărea reformei învăţămîntului general în raioanele de sud ale Republicii Moldova.
Expertul IPP, Anatol Gremalschi a menţionat că unul dintre obiectivele studiului a fost compararea datelor iniţiale furnizate de către Biroul Naţional de Statistică cu cele din Sistemul de cartografiere a Ministerului Educaţiei şi cele din baza de date a Institutului de Politici Publice, creată în temeiul formularelor completate de administraţiile şcolare din 260 de instituţii şcolare.
Realizatorii recensămîntului au ajuns la concluzia că există discrepanţe dintre datele statistice ale diferitor instituţii. Una din cauze ar fi că unii manageri şcolari transmit date calculate greşit. De asemenea, Biroul Naţional de Statistică colectează datele la nivel de şcoală, spre deosebire de IPP, care a colectat date despre fiecare elev, profesor, şcoală. Experţii propun ca, în cadrul cursurilor de instruire, facultăţilor, managerii şcolari să fie învăţaţi să opereze cu datele statistice.
În cadrul recensămîntului, experţii, de asemenea, au studiat şcolarizarea şi fluctuaţia contingentului de elevi din partea de sud a Moldovei, ponderea elevilor cu o situaţie vulnerabilă, ponderea cadrelor didactice şi nondidactice în învăţămînt, raportul dintre elevi şi cadre didactice sau cadre nondidactice, dar şi repartizarea cadrelor didactice, în funcţie de numărul de obiecte de studiu predate. Au fost, de asemenea, analizate motivele plecării din şcoală a elevilor, numărul de clase deschise sau închise, modul în care elevii se deplasează la şcoală.
Specialiştii au ajuns la concluzia că numărul mediu de elevi per şcoală este de 241, şcolile sînt preponderent mici, iar cadrele didactice sînt concentrate preponderent în gimnazii şi licee. Raportul profesor- elev este de unu la zece. Studiul mai relevă, cu cît şcoala este mai mare, cu atît mai mulţi profesori predau doar o singură disciplină, iar calitatea studiilor este mai bună. De asemenea, 60% dintre profesori deţin gradul didactic II, 6% gradul didactic superior, iar 34% din profesori sînt fără grad didactic.
Viceministrul educaţiei, Tatiana Potîng, a solicitat experţilor dezagregarea unor date, ca de exemplu, rata de abandon şi şcolarizare, calitatea educaţiei, performanţa instituţiilor şcolare, statele de personal, informaţie care se referă la vîrsta elevilor, la treptele de şcolarizare, la înrolarea acestora în procesul educaţional, la criteriile de vulnerabilitate pentru fiecare şcoală spre eficientizarea politicilor ulterioare de dezvoltare, pentru a realiza o reformă eficientă a sistemului educaţional. În context, viceministrul a solicitat date comentate despre distribuţia elevilor conform modului de deplasare, despre numărul de elevi care frecventează şcoli din alte localităţi, deşi există şcoală în localitatea de baştină, despre dinamica numărului de elevi per şcoală pe raioane.
Studiul a fost realizat de Institutul de Politici Publice, în cadrul Proiectului de monitorizare a reformei şcolare, cu suportul Băncii Mondiale, UNICEF şi Ministerului Educaţiei al Republicii Moldova, în perioada mai – octombrie 2011. Pentru monitorizare au fost selectate 260 de şcoli din raioanele Basarabeasca, Cahul, Cantemir, Căuşeni, Cimişlia, Leova, Ştefan Vodă şi Taraclia.