Nume
Parola
Vizualizări: 2414
Calificarea internaţională este un factor pentru dezvoltarea economică
Chișinău, 5 Decembrie 2011 — Şeful Direcţiei învăţămînt secundar-profesional şi mediu de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei Octavian Vasilachi a participat la Conferinţa Internaţională „Calificarea Internaţională ca factor pentru dezvoltarea economică”, care s-a defăşurat în Muntenegru. Conferinţa a fost organizată de Camera Meşteşugarilor din Koblenz, Germania şi a reunit reprezentanţi ai ministerelor educaţiei, economiei, muncii şi camerelor mestesugarilor din ţările balcanice şi Estul Europei, inclusiv Republica Moldova.

La conferinţă s-au discutat problemele învăţămîntului profesional, în deosebi a celui secundar profesional. Ţările invitate în cadrul conferinţei au făcut cunoştinţă cu experienţa Germaniei în pregătirea cadrelor de muncitori calificaţi, în contextul învăţămîntului dual, care este unul de performanţă în Germania. De asemenea deasemenea au fost preyentate practicile bune de instruire şi pregatire profesională a muncitorilor calificaţi în celelalte ţări balcanice. De asemenea, s-a discutat despre rolul mediului de afeceri, a întrepriderilor în pregătirea şi instruirea profesională a muncitorilor calificaţi. În acest sens, este important aspectul atragerii sectorului antreprenorial în instruirea profesională şi formarea meseriaşilor competitivi pe piaţa muncii.

Conform prevederilor proiectul codului educaţiei ( Art.59, p.3 şi 4) în învăţămîntul secundar vocaţional/tehnic poate fi aplicat şi sistemul dual de învăţămînt la anumite specialităţi, în condiţiile stabilite de Ministerul Educaţiei, de comun acord cu alte ministere de resort şi agenţii economici interesaţi. Învăţămîntul dual poate fi organizat în paralel în instituţiile de învăţămînt vocaţional/tehnic şi în unităţile economice, finanţarea componentei practice a studiilor efectuîndu-se din sursele întreprinderii, iar a componentei teoretice – în bază de buget sau contract.

Octavian Vasilachi, şef direcţie ME consideră relevantă experienţa germană a învăţământului dual pentru sistemul educaţional din Moldova. El de asemenea consideră că trebuie elaborate mecanisme de sensibilizare a mediului de afaceri să participle la dezvoltarea şi pregătirea calificată a cadrelor muncitoreşti. În acest sens o importanţă deosebită se atribuie parteneriatelor publice-private dinte şcoală şi agentul economic.

În Moldova sunt 70 de şcoli profesionale, unde învaţă aproximativ 20 000 de elevi. Aceştea studiază la 85 de meserii.