Nume
Parola
Vizualizări: 3506
Propunerile din cadrul conferinţei naţionale “Perfecţionarea învăţământului profesional bazat pe parteneriatul public-privat şi standardele naţionale de calificare” vor fi sistematizate într-o rezoluție
Chisinau, 30 Septembrie 2011 — După două zile de dezbateri și discuții în cadrul a 3 grupuri de lucru, participanții la conferinţa naţională “Perfecţionarea învăţământului profesional bazat pe parteneriatul public-privat şi standardele naţionale de calificare”, care a avut loc în perioada 29-30 septembrie 2011, la Chișinău, au ajuns la concluzia că învățământul profesional trebuie reformat, implicând activ în procesul de instruire sectorul real al economiei. Propunerile vor fi sistematizate într-o rezoluție, ce va fi înaintată factorilor de decizie.

Din grupurile de lucru au făcut parte reprezentanți ai ministerelor de profil, școlilor profesionale, mediului de afaceri, precum și experți internaționali.

În cadrul ședinței de totalizare a conferinței, Octavian Vasilache, șef al Direcției învățământ secundar profesional și mediu de specialitate a Ministerului Educației al RM, coordonator al grupului de lucru ce s-a axat pe parteneriatul public-privat şi introducerea sistemului de învăţământ dual în Moldova, a menționat că este necesar de armonizat cadrul normativ la realitățile actuale, ce ar da posibilitatea agenților economici să participe activ la procesul de pregătire a cadrelor profesionale. ” În cadrul parteneriatului public-privat vedem mai mulți actori, inclusiv CCI, centrele de perfecționare și dezvoltare profesională, asociațiile obștești, agenții economici. Avem nevoie de o analiză a cererii și ofertei de pe piața muncii, pentru a ști exact care sunt necesitățile economiei. Propunerile ce au fost făcute pe parcursul acestor 2 zile se vor regăsi în rezoluția și în memorandumul care este în proces de elaborare și urmează a fi semnat”.
Sergiu Harea, director al Departamentului economie al CCI, coordonator al grupului de lucru ce a abordat reformarea sistemului de atestare a cadrelor din învăţământul profesional în Moldova, a specificat că, la momentul actual, același actor care pregătește cadrele, le evaluează și le certifică, ceea ce nu este corect. ”Propunem crearea unui Consiliu național de evaluare și certificare, în care să predomine sectorul asociativ, pentru ca forța de muncă să fie evaluată de cei ce o angajează și o plătesc. Acest lucru trebuie să se facă prin parteneriat public-privat și să se bazeze pe un cadru normativ adecvat”.

Coordonatorul celui de al III-lea grup de lucru, Gabriela Timoșenco, s-a referit la implementarea standardelor europene de calificare şi dezvoltarea standardelor naţionale de calificare în Republica Moldova.

După audierea rapoartelor, Ministrul Educaţiei al Republicii Moldova, Mihail Şleahtiţchi, a apreciat abordările prezentate. ”Acestea sunt foarte consistente, iar în curând vom avea nevoie de ele pentru a îmbunătăți proiectul Codului Educației. Recent a fost elaborat proiectul noii Strategii de dezvoltare a RM, ”Moldova 2020” care, la compartimentul ce ține de studii, prevede pregătirea forței calificate de muncă prin ralierea la sectorul real al economiei și implicarea activă a agenților economici. Ceea ce ați făcut Dvs se încadrează perfect în această tendință magistrală. Vă mulțumesc pentru munca depusă, spiritul combativ, originalitatea gândului. Îi mulțumesc și CCI, care are un înalt sentiment de responsabilitate civică. Rezoluția respectivă ne va ajuta foarte mult în perfectarea proiectului Codului Educației și aprobarea lui într-o variantă așteptată de întreaga societate”.

Întrebat despre oportunitatea organizării conferinței, Wolfgang Dressdel, reprezentant al organizației obștești ”Kreishandwerkerschaft Hersfeld-Rotenburg” din Germania, participant la unul din grupurile de lucru, a salutat introducerea elementelor sistemului dual de instruire în RM. ”Faptul că agenții economici au participat la eveniment este binevenit, deoarece companiile sunt cele ce preiau absolvenții instituțiilor de învățământ. Dacă conținutul educațional este adaptat la cerințele întreprinderilor, absolvenții sunt angajați. Pentru întreprinzători este important ca programul de instruire să fie corespunzător, iar documentul pe care îl obțin absolvenții să certifice că ei au abilitățile necesare. În prezent, întreprinderile instruiesc suplimentar absolvenții școlilor profesionale, însă acest lucru trebuie să se facă în timpul procesului de studii, la școală. Indiferent de unde se află școala profesională în care a studiat, un tâmplar ce deține certificatul de absolvire trebuie să poată face uși, ferestre, etc”.

Conferinţa naţională “Perfecţionarea învăţământului profesional bazat pe parteneriatul public-privat şi standardele naţionale de calificare” a fost organizată de Camera de Comerţ şi Industrie, în cooperare cu Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova şi cu suportul Asociaţiei Germane pentru Cooperare Internaţională (GIZ), în cadrul proiectului ”Calificarea maiştrilor de instruire profesională pentru întreprinderi”, cu scopul de a elabora soluții în vederea dezvoltării și modernizării învățământului profesional în Republica Moldova.
www.chamber.md