Vizualizări: 5197
Care vor fi efectele grenadei “transnistrene”?
16 Octombrie 2009 — Desi explozia produsa de Hramul Chisinaului nu s-a soldat cu decese sau victime grave, aceasta poate sa duca la perturbarea serioasa a calmului social destul de fragil, care mai persista in cadrul societatii.\
Cu toate acestea, deranjarea echilibrului este posibila in continuare, nu doar pentru ca R. Moldova s-a alaturat in cele din urma la grupul de state afectate de terorism, dar si din cauza ca “incidentul” dat este tratat de anumite surse de informare, oameni politici si formatori de opinie drept “act terorist cu tenta politica”.
In conditiile traversarii unei perioade politice dificile, acuzarea unor forte politice de initirea unor acte de ”terorism politic” de catre alti actori politici ar putea conduce la aprofundarea crizei politice, minimizand si mai mult sansele pentru evitarea anticipatelor. In timp ce invinuirea nejustificata a autoritatilor municipale de incompetenta care ar fi cauzat ”incidentul cu grenada” catalizeaza noi sentimente negative in cadrul opiniei publice fata de Primarul de Chisinau si concomitent deputat al Parlamentului RM, Dorin Chirtoaca. Or, ambele tabere tind sa utilizeze acest caz pentru a lovi in imaginea adversarului in contextul viitoarelor alegeri ale Presedintelui RM, dar si inainte de intalnirile conducerii moldovene cu reprezentantii Uniunii Europene, aflandu-se in vizorul delegatiei FMI prezenta la Chisinau.
Pe langa implicatiile politice interne, incidentul este privit in corelatie cu factorul transnistrean, dat fiind faptul ca grenada ar apartine complexului de munitii de la Colbasna, amplasat pe teritoriul transnistrean si supravegheat de pacificatorii rusi ramasi in regiune. Mai mult, Ministrul moldovean de Interne, Victor Catan a lansat ipoteza mai degraba imaginara despre interesul unor organizatii teroriste internationale in comiterea actului terorist de la Chisinau, cum ar fi Al-Quaeda etc. Catan considera ca motivul acestui “act” este tentativa de a impiedica integrarea europeana a RM sau de a destabiliza procesul de schimbare a puterii politice in RM.
Indiferent de autorul acestui act, explozia grenadei a scos in evidenta o serie de probleme legate de nivelul de securitate si siguranta existent in RM. Este vorba despre incapacitatea autoritatilor moldovene de a oferi garantii pentru securitatea cetatenilor, lipsa de pregatire speciala pentru interventii eficiente in asemenea cazuri exceptionale (necatand la experienta trista din apriliei 2009) si circulatia libera a armamentului cu material explozibil pe intregul teritoriu al R. Moldova (sursa fiind regiunea transnistreana, unde sunt stocate tone de munitii sovietice).
Efectele reale si potentiale ale respectivului “act terorist” sunt diverse:
Compromiterea alegerilor Presedintelui RM (cel putin al primului tur) si provocarea potentiala a alegerilor anticipate, daca liberal-democratii vor continua sa acuze nefondat comunistii de implicatii in comiterea ”actului de terorism”. Victimizarea comunistilor le confera acestora convingerea ca alegerile anticipate sunt si mai oportune, iar discutiile despre terorism le va permite lor sa critice odata in plus autoritatile locale, blamate in prezent de persoanele afectate de majorarile preturilor pentru transport public si apa.
Reanimarea discutiilor privind necesitatea demilitarizarii regiunii transnistrene, prin intermediul careia are loc proliferarea armelor provenite de la Colbasna. Totodata, autoritatile moldovene vor fi nevoite sa amplifice controlul asupra frontierelor administrative cu regiunea separatista, ceea ce va permite Tiraspolului sa justifice necesitatea suplimentarii actualelor forte de pacificatori rusi.
Intensificarea relatiilor actualei conduceri cu NATO, in special in baza Planului Individual de Actiuni (IPAP), care urmeaza sa fie extins si completat, iar in lumina actului din 14 octombrie acesta ar putea sa obtina o dimensiune noua, ce va viza o atentie mai mare masurilor de prevenire si contracarare a terorismului.
RM ar putea deveni pe termen lung un loc atractiv pentru organizatiile teroriste sau criminale regionale, dat fiind faptul ca autoritatile si-au demonstrat ineficienta cel putin pe termen scurt, administratia de la Tiraspol face tot mai multe demersuri pentru separatia completa de spatiul constitutional tensionand situatia in zona, iar schimbarile politice si luptele politice interne ridica nivelul de vulnerabilitate al tarii fata de diversi factori criminali regionali.
Continuarea la Observatorul Politic (Denis Cenusa, politolog): www.cenusadi.wordpress.com
Cu toate acestea, deranjarea echilibrului este posibila in continuare, nu doar pentru ca R. Moldova s-a alaturat in cele din urma la grupul de state afectate de terorism, dar si din cauza ca “incidentul” dat este tratat de anumite surse de informare, oameni politici si formatori de opinie drept “act terorist cu tenta politica”.
In conditiile traversarii unei perioade politice dificile, acuzarea unor forte politice de initirea unor acte de ”terorism politic” de catre alti actori politici ar putea conduce la aprofundarea crizei politice, minimizand si mai mult sansele pentru evitarea anticipatelor. In timp ce invinuirea nejustificata a autoritatilor municipale de incompetenta care ar fi cauzat ”incidentul cu grenada” catalizeaza noi sentimente negative in cadrul opiniei publice fata de Primarul de Chisinau si concomitent deputat al Parlamentului RM, Dorin Chirtoaca. Or, ambele tabere tind sa utilizeze acest caz pentru a lovi in imaginea adversarului in contextul viitoarelor alegeri ale Presedintelui RM, dar si inainte de intalnirile conducerii moldovene cu reprezentantii Uniunii Europene, aflandu-se in vizorul delegatiei FMI prezenta la Chisinau.
Pe langa implicatiile politice interne, incidentul este privit in corelatie cu factorul transnistrean, dat fiind faptul ca grenada ar apartine complexului de munitii de la Colbasna, amplasat pe teritoriul transnistrean si supravegheat de pacificatorii rusi ramasi in regiune. Mai mult, Ministrul moldovean de Interne, Victor Catan a lansat ipoteza mai degraba imaginara despre interesul unor organizatii teroriste internationale in comiterea actului terorist de la Chisinau, cum ar fi Al-Quaeda etc. Catan considera ca motivul acestui “act” este tentativa de a impiedica integrarea europeana a RM sau de a destabiliza procesul de schimbare a puterii politice in RM.
Indiferent de autorul acestui act, explozia grenadei a scos in evidenta o serie de probleme legate de nivelul de securitate si siguranta existent in RM. Este vorba despre incapacitatea autoritatilor moldovene de a oferi garantii pentru securitatea cetatenilor, lipsa de pregatire speciala pentru interventii eficiente in asemenea cazuri exceptionale (necatand la experienta trista din apriliei 2009) si circulatia libera a armamentului cu material explozibil pe intregul teritoriu al R. Moldova (sursa fiind regiunea transnistreana, unde sunt stocate tone de munitii sovietice).
Efectele reale si potentiale ale respectivului “act terorist” sunt diverse:
Compromiterea alegerilor Presedintelui RM (cel putin al primului tur) si provocarea potentiala a alegerilor anticipate, daca liberal-democratii vor continua sa acuze nefondat comunistii de implicatii in comiterea ”actului de terorism”. Victimizarea comunistilor le confera acestora convingerea ca alegerile anticipate sunt si mai oportune, iar discutiile despre terorism le va permite lor sa critice odata in plus autoritatile locale, blamate in prezent de persoanele afectate de majorarile preturilor pentru transport public si apa.
Reanimarea discutiilor privind necesitatea demilitarizarii regiunii transnistrene, prin intermediul careia are loc proliferarea armelor provenite de la Colbasna. Totodata, autoritatile moldovene vor fi nevoite sa amplifice controlul asupra frontierelor administrative cu regiunea separatista, ceea ce va permite Tiraspolului sa justifice necesitatea suplimentarii actualelor forte de pacificatori rusi.
Intensificarea relatiilor actualei conduceri cu NATO, in special in baza Planului Individual de Actiuni (IPAP), care urmeaza sa fie extins si completat, iar in lumina actului din 14 octombrie acesta ar putea sa obtina o dimensiune noua, ce va viza o atentie mai mare masurilor de prevenire si contracarare a terorismului.
RM ar putea deveni pe termen lung un loc atractiv pentru organizatiile teroriste sau criminale regionale, dat fiind faptul ca autoritatile si-au demonstrat ineficienta cel putin pe termen scurt, administratia de la Tiraspol face tot mai multe demersuri pentru separatia completa de spatiul constitutional tensionand situatia in zona, iar schimbarile politice si luptele politice interne ridica nivelul de vulnerabilitate al tarii fata de diversi factori criminali regionali.
Continuarea la Observatorul Politic (Denis Cenusa, politolog): www.cenusadi.wordpress.com
Autor: expert independent/blogger
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2300
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 167
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 15
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1658
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1321
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33