Nume
Parola
Vizualizări: 1797
Cerere de atragerea la răspundere penală a Ministrului Afacerilor Interne Gheorghe Papuc şi eliberarea necondiţionată din funcţia pe care o deţine
Chişinău, 17 Aprilie 2009 — Cerere de atragerea la răspundere penală a Ministrului Afacerilor Interne Gheorghe Papuc şi eliberarea necondiţionată din funcţia pe care o deţine Procurorului general al Republicii Moldova Domnului Valeriu Gurbulea Ca urmare a acţiunilor cu caracter violent din 7 aprilie 2009 din or. Chişinău care s-au soldat cu zeci de răniţi şi două edificii statale deteriorate, clădirea Parlamentului şi Preşidenţiei, solicităm atragerea la răspundere penală a Ministrului Afacerilor Interne Gheorghe Papuc şi eliberarea necondiţionată din funcţia pe care o deţine, pentru următoarele motive: 1. Cunoscînd bine faptul că la 7 aprilie 2009, ora 10.00 va avea loc un protest de amploare, acesta era obligat conform statutului şi funcţiei pe care o deţine să întreprindă toate măsurile de asigurare a ordinii publice şi de prevenire a comiterii contravenţiilor şi infracţiunilor; 2. Întrunirile se desfăşoară numai în mod paşnic (art. 16 alin. (1) al Legii nr. 26 din 22.02.2008 privind întrunirile). Asigurarea caracterului paşnic al întrunirilor ţine de competenţa şi sarcina poliţiei care, conform legii sus menţionate este obligată să îndepărteze participanţii care încalcă ordinea publică (art. 21 alin. 1). Mai mult, vor fi iterzise întrunirile care urmăresc: a) îndemnarea la război de agresiune, la ură naţională, rasială, etnică sau religioasă; b) incitarea la discriminare sau violenţă publică; b) subminarea securităţii naţionale sau a integrităţii teritoriele a ţării, săvîrşirea infracţiunilor, încălcarea ordinii publice sau organizarea tulburărilor în masă, încălcarea moralităţii publice, a drepturilor şi a libertăţilor altor persoane ori punerea în pericol a vieţii sau a sănătăţii acestora (art. 8 al aceleiaşi Legi). 3. Conform Legii Nr. 416 din 18.12.1990 cu privire la Poliţie, art. 8 este stabilit că: „Primind informaţii despre pregătirea ori săvîrşirea unei infracţiuni grave, organul poliţiei municipale ia măsurile necesare pentru preîntîmpinarea, curmarea şi descoperirea ei, pentru stabilirea şi fixarea urmelor infracţiunii, pentru paza locului incidentului şi comunică neîntîrziat despre aceasta organului respectiv al poliţiei de stat, transmiţîndu-i ulterior materialele de care dispune. La organizarea descoperirii infracţiunilor şi la înfăptuirea măsurilor pentru urmărirea şi reţinerea persoanelor care au săvîrşit infracţiuni, dispoziţiile persoanelor oficiale ale poliţiei de stat sînt obligatorii pentru colaboratorii poliţiei municipale. Poliţia municipală acordă sprijin poliţiei de stat la înfăptuirea măsurilor de investigare operativă şi a altor măsuri, comunică neîntîrziat despre persoanele şi faptele ce prezintă interes pentru ea. Poliţia de stat acordă poliţiei municipale asistenţă metodică şi consultativă, sprijin, prin forţele şi mijloacele ei, pentru exercitarea atribuţiilor încredinţate ei.” Reeşind din prevederile acestor norme, putem deduce cu siguranţă că întrunirea care s-a desfăşurat nu trebuia să aibă loc deoarece, aşa cum afirmă autorităţile, a existat informaţie că se pregatea o lovitură de stat, şi anume aici apare necesitate intervenţiei poliţiei pentru a preveni o asemenea infracţiune. Or, Ministrul Papuc nu a dat indicaţiile care trebuie, nu a impilcat serviciile operative şi la urma urmei a lăsat acces liber în perimetrul desfăşurării manifestaţiilor tuturor doritorilor de a lua parte la întrunirile cu caracter violent. Gradul de responsabilitate a Ministrului Papuc este dublu odată ce manifestarea luase un caracter neordinar, deoarece şi viaţa poliţiştilor care asigurau paza Parlamentului şi Preşedenţiei a fost pusă în pericol real. Asta deoarece au fost trimişi acolo într-un număr redus şi nu li s-a ordonat aplicarea forţei. Cînd spun aplicarea forţei nu mă refer la aplicarea violenţei ci la o forţă proporţională cu atacul, care să servească drept măsură necesară pentru apărarea vieţii lor. Măcar a lor, căci aşa un număr de poliţişti nu cred că erau în stare să apere altceva. Vinovat pentru distrugerea Patrimoniului Naţional, de cauzarea daunelor interesului public, de cauzarea vătămării sănătăţii persoanelor şi a integrităţii corporale se face Ministrul Papuc, prin administrarea incompetentă a Ministerului pe care îl conduce. După acţiunile violente a început „vînătoarea de oameni”. Vinovat nevinovat, contravinient necontravinient, infractor sau nu, oamenii sunt luaţi abuziv şi ilegal din străzi, de persoane îmbrăcate în civil. Dacă aceste persoane sunt infractori, acţiunile cărora pot fi calificate conform artiolului 164 Cod penal „Răpirea unei persoane”, solicităm atragerea lor la răspundere penală. Însă toleranţa Ministerului de Interne în privinţa acestor fapte, ne face să credem că aceste persoane sunt chiar poliţişti. Considerăm un lucru inadmisibil într-o societate democratică şi de drept persecutarea populaţiei pe motiv de apartenenţă politică. Anume acest motiv pare a fi determinant în contextul alegerilor parlamentare, iar Ministerul condus de Papuc este un instrument de constrîngere, activitatea căruia a deviat de la prevederile legale, concentrînd astfel toate eforturile spre intimidarea populaţiei. Teodor Cârnaţ Director Executiv