Nume
Parola
Vizualizări: 2303
De ce avem puţină încredere în sondaje şi exit poll-uri?
16 August 2011 — IDIS „Viitorul” va prezenta miercuri, 17 august 2011, ora 10:00, studiul „Sondajele şi exit-poll-urile în Republica Moldova – cum edificăm credibilitatea instrumentelor sociologice?” în formatul unei dezbateri publice. Evenimentul va avea loc în sala de conferinţe a IDIS „Viitorul”, et. 2, situată p str. Iacob Hîncu 10/1.

La lansare au fost invitaţi directori şi cercetători ai companiilor sociologice autohtone, analişti politici, reprezentanţi ai partidelor politice, misiunilor diplomatice şi organizaţiilor internaţionale rezidente în RM şi jurnalişti.

Studiul are în vizor criza de credibilitate cu care se confruntă companiile sociologice din ţară în momentul prezentării unor sondaje de opinie, în special în pragul scrutinelor, acestea fiind deseori învinuite de denaturări intenţionate a realităţii pentru a favoriza un anumit concurent. Mai mult, au existat mai multe voci care au contestat valabilitatea măsurilor sociologice, invocând greşeli tehnice, de la formarea eşantionului la procesarea datelor.

Autorul, politologul Leonid Litra, se va referi la cauzele care determină rezultate diferite în cazul măsurărilor sociologice făcute în paralel, analizând totodată relaţia dintre comanditarii cercetărilor de acest gen şi companiile care sunt angajate. Toata astea pornind de la convingerea că într-o societate democratică, sondajele de opinie, dar şi cercetările calitative, ajută la o mai bună înţelegere a fenomenelor care ne afectează viaţa de zi cu zi, inclusiv cel politic.

Cercetarea este inclusă în Raportul IDIS de prevenire a crizelor, produs cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (NED).