Nume
Parola
Vizualizări: 1062
Accesarea fondurilor UE pentru dezvoltarea regională – o perspectivă pentru Republica Moldova
Bălți, 31 Martie 2011 — Republica Moldova este unica ţară din Parteneriatul Estic şi din Comunitatea Statelor Independente (CSI) care se poate lăuda că a pus în practică politici de dezvoltare regională la nivelul UE, fără ca aceasta să fi fost condiţionat. Anume progresele înregistrate fac ca RM să se diferenţieze, oferindu-i oportunitatea de a se cupla la acest mecanism. Iată de ce autorităţile trebuie să purceadă neîntârziat la formularea unei poziţii de ţară pe domeniul dezvoltării regionale. Această poziţie trebuie să fie adoptată oficial la nivelul tuturor structurilor guvernamentale implicate în procesul de negocieri în cadrul Grupului de lucru pe Cooperare sectorială pe Acordul de Asociere al Republicii Moldova cu Uniunea Europeană.
Pentru a putea afirma că regiunile de dezvoltare existente în RM, aşa cum au fost ele create – Nord, Sud, Centru, Chişinău, Găgăuzia, Transnistria – corespund nomenclatorului european, e nevoie de a elimina discrepanţa între regiunile de culegere a datelor statistice trasate de Biroul Naţional de Statistică şi limitele regiunilor de dezvoltare. Pentru aceasta, trebuie modificat eşantionul în profil teritorial astfel încât regiunile statistice să corespundă întocmai regiunilor de dezvoltare.
Acestea sunt principalele concluzii ale Grupului de lucru pe agricultură şi dezvoltare regională al Convenţiei Naţionale pentru Integrarea Europeană. Propunerile au fost prezentate azi, 30 martie 2011, ora 14:00, la o conferinţă de presă unde a participat și dl Ion Bodrug, directorul Agenției de Dezvoltare Regională Nord.
Recomandările reprezintă produsul unei mese rotunde desfăşurate tot la 30 martie, ora 10:00, la care au participat funcţionari ai administraţiei publice centrale şi locale, experţi independenţi. Astfel, poziţia de ţară unică pe domeniul dezvoltării regionale ar trebui să includă:
• RM a depus eforturi considerabile pentru crearea unui cadrul instituţional şi de politici în domeniul dezvoltării regionale similar celui existent în ţările membre ale UE, chiar dacă aceasta nu a fost o condiţie formulată explicit anterior;
• RM este unica ţară din cadrul Parteneriatului Estic care a constituit instituţiile şi procedurile în domeniul politicii de dezvoltare regională după modelul statelor membre UE;
• Pentru consolidarea acestor realizări, este necesară dezvoltarea unor instrumente-pilot de coeziune teritorială, destinată ţărilor din vecinătatea europeană care au avansat în implementarea unei politici regionale conforme cerinţelor UE;
• RM este interesată să cunoască opinia UE privind cerinţele specifice şi măsurabile în domeniul dezvoltării regionale care vor rezulta din textul Acordului de asociere, îndeplinirea cărora va însemna apropierea de standardele europene în acest domeniu şi implicit de UE;
• RM este interesată să identifice posibilităţile comune de îmbunătăţire a calităţii statisticii regionale prin modelarea unui sistem de colectare a datelor statistice regionale identic sau cel puţin similar cu Nomenclatorul Unităţilor Teritoriale Statistice (NUTS), conform cerinţelor Eurostat.
Proiectul „Convenţia Naţională pentru Integrarea Europeană” este implementat de Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, Asociaţia pentru Politică Externă şi Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, cu susţinerea financiară a Ministerului Afacerilor Externe al Slovaciei. Scopul iniţiativei este de a stimula dezbateri ample şi de a formula recomandări pentru structurile guvernamentale, cu participarea societăţii civile, în vederea adoptării şi implementării acquis-ului comunitar în Republica Moldova. Proiecte similare şi-au demonstrat deja eficienţa în Republica Slovacă, Serbia şi Bosnia şi Herţegovina. Paralel, un asemenea proiect este desfăşurat şi în Ucraina.