Vizualizări: 5758
Sfaturi utile de la Novostroy.md
Chisinau, 9 Iulie 2009 — Spaţiile cu destinaţie pentru afaceri – cumpărăm sau închiriem?
Orice om de afacere respectabil, realizează că o încăpere pentru birou, este o carte de vizită a companiei sale. Anume din aceste motive cerinţele faţă de acest segment imobiliar au crescut considerabil, iar odată cu cerinţe şi oferta devine tot mai vastă. În ultima perioadă putem urmări o tendinţă în acest sector al pieţei imobiliare, care include mai multe criterii conform cărora spaţiile pentru afaceri sunt cumpărate sau închiriate.
Un începător om de afaceri are posibilităţi financiare mult mai modeste decât proprietarii companiilor mari. De aceea, acest sector al pieţei imobiliare prevede oferte pentru toate categoriile din societate. Conform modelului european de clasificare, imobilul este divizat în trei categorii – A, B şi C. Oficiile din categoria B şi C au un rând de neajunsuri: aspect estetic ce lasă de dorit, atât interior cât şi în exterior (de foarte multe ori oficiile din această categorie necesită reparaţie, ce înseamnă un surplus de cheltuieli); oficiile sunt plasate în lungul holului, ce crează discomfort pentru lucrători şi clienţi. Totodată, aceste birouri sunt poziţionate la o distanţă mare de sectorul central al oraşului. Dar partea bună ţine de preţul acestora, care e mult mai rezonabil.
Referitor la oficiile din clasa A, sunt dotate din start cu toate elementele infrastructurale necesare (tehnică de birou modernă, internet prin fibre optice, sală pentru conferinţe ş.a.). Majoritatea din ele propun şi servicii adiţionale de curăţenie, organizarea conferinţelor şi dispun de spaţii pentru parcare. Oficiile din categoria A, sunt cel mai des întrebate de reprezentaţii companiilor mari, internaţionale, care îşi deschid sediul în Moldova. Însă această categorie este mult mai scumpă comparativ cu B şi C.
Desigur, procurarea unui imobil cu destinaţie pentru afaceri este un lucru foarte costisitor, însă suma investită în acest gen de imobil poate fi foarte repede recuperată, îndeosebi dacă v-aţi pus drept scop să lucraţi un timp îndelungat şi să progresaţi în domeniul ales. Spaţiile pentru birou de pe piaţa imobiliară nu se cumpără foarte des, unul din motive ar fi preţurile mari pentru acestea şi nedorinţa proprietarilor de a le vinde, din simplul motiv că oferirea acestui spaţiu în chirie le aduce venituri considerabile. În final, ajungem la o concluzie: procurarea spaţiilor pentru birou nu presupune pierderi, ci doar câştig.
Evident că spaţiul imobiliar cu destinaţie pentru afaceri poate fi închiriat şi nu neapărat cumpărat. Exact cum am menţionat şi mai devreme, preţul pentru chiria oficiului depinde mult de sectorul oraşului în care se află şi de categoria din care face parte. Cele mai întrebate sunt oficiile din categoria B şi C, acest fapt este motivat de preţurile rezonabile cerute pentru ele. Există şi alte cauze pentru care imobilul pentru afaceri de clasa B şi C se bucură de celebritate în rândurile populaţiei, spre exemplu: unele companii preferă să reamenajeze unităţile imobiliare rezidenţiale conform propriilor necesităţi şi nu aşa cum le-a amenajat proprietarul imobilului; spaţiile din birourile moderne de clasa A au suprafeţe foarte mari, nepotrivite pentru afacerile mici şi mijlocii; localizarea centrală poate să nu fie potrivită pentru activităţile unor anumite companii.
Actualmente, în Chişinău există circa 15 centre de oficii noi din clasa A, care oferă birouri pentru chirie. Preţul mediu de chirie a birourilor pe municipiu din anul curent a fost înregistrat de 16.7 €/m2 lunar, sau cu 6.85% mai puţin decât în luna decembrie 2008 (17.9 €/m2 lunar) . În ceea ce priveşte birourile din clasa A, situate în complexe de birouri noi, dotate cu toată infrastructura şi serviciile adiţionale necesare, preţul mediu este de 20 €/m2 lunar, sau cu 10% mai puţin decât în decembrie 2008 (22 €/m2 lunar). Contractele se încheie pe un termen minim de 1 an, iar preţurile includ TVA şi majoritatea plăţilor comunale (excepţie: internet, telefon şi electricitate).
Pentru încheiere, să procuraţi o unitate imobiliară rezidenţială sau să o închiriaţi – depinde doar de decizia voastră. Însă atunci când vă alegeţi un sediu pentru oficiu, trebuie să ştiţi exact care categorie de imobil pentru afaceri vă interesează, iar pentru a găsi oficiul dorit este cel mai raţional să apelaţi la serviciile agenţiilor mobiliare sau direct la centrele mari de oficii. În acest caz, riscul de a fi înşelat se exclude din start.
Novostroy.md
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2276
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1315
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33