
1 

 

 

                                       
      

   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale 2016 

(concluzii generale) 

 

Raport nr. 7

6 – 11 noiembrie 2016
1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei. 

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

                                                 
1 Raportul integral va fi publicat pe paginile web: www.api.md, www.media-azi.md   

http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/


2 

 

 2

 

I. DATE GENERALE 

 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală şi în campania electorală pentru alegerile 

prezidenţiale din Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 15 septembrie 2016 – 13 noiembrie 2016. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare; d) notorietate/audienţă. Astfel, sunt monitorizate 

instituţii mass-media publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba 

română şi în limba rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate: 

Audiovizual  
Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, 

ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV 

 

Portaluri online 
Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, 

Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md   

 

Presa scrisă  
Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul  

  

1.5 Obiectul monitorizării 

TV (intervalul 18.00-24.00) 
A. Buletinele informative; 

B. Emisiunile cu caracter electoral; 

C. Interviurile cu candidații; 

D. Vox Populi; 

E. Dezbaterile electorale. 

 

Portaluri online 
Întreg conţinutul editorial al site-urilor, fără publicitatea marcată corespunzător. 

 

Presa scrisă 
Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, fără publicitatea marcată 

corespunzător. 

 

1.6. Echipa 
Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei Presei 

Independente (monitorizare presă online şi presă scrisă) şi Centrul pentru Jurnalism Independent 

(monitorzare TV). 

 

1.7 Cadrul metodologic 

 

Date statistice: Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research Center 

pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru 

Libertatea de Exprimare “Articolul XIX”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/


3 

 

 3

 

folosirea indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, 

frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în ştiri, şi 2) calitativi, stabilindu-se părtinirea 

instituţiei mass-media monitorizate în reflectarea evenimentelor. Fiecare ştire sau opinie este supusă 

unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 

unui sau altui partid /unui sau altui concurent electoral. Un conţinut şi/sau un context al ştirii pozitiv 

ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul instituţiei media care difuzează 

știrea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate 

acestea, să fie echidistantă și corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există tendinţa, 

pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat, atunci se 

poate spune că e vorba despre un dezechilibru. La evaluarea contextului, este măsurată doar 

frecvenţa materialelor care îi favorizează sau defavorizează direct sau indirect pe subiecţii 

electorali. Aparitiile neutre sunt quantificate doar din perspectiva frecvenţei apariţiei în 

imagini şi a intervenţiilor personale.  

 

Studii de caz: Ținând cont de impactul major pe care îl are mass-media asupra creării opiniei 

publice şi de credibilitatea mare a acestora în rândul populaţiei, a fost făcută o analiză de conţinut a 

materialelor care au tratat cele mai importante subiecte difuzate de mass-media monitorizate. S-a 

urmărit identificarea unghiurilor de abordare şi modalităţile de prezentare a subiectelor relevante. 

Materialele au fost analizate atât din punctul de vedere al respectării principiilor unui jurnalism de 

calitate (obiectivitate, imparţialitate, pluralismul surselor de informare, separarea faptelor de 

opinie), cât şi sub aspect tehnic, din perspectiva recurgerii la procedee tehnice pentru a amplifica 

sau diminua anumite mesaje.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 

 

 4

 

II. TENDINŢE GENERALE ŞI CONCLUZII 

     6 – 11 NOIEMBRIE 2016 
 

2.1 Audiovizual: 

 În ultima săptămână de campanie electorală, cei 12 radiodifuzori monitorizați au pus pe post 

588 de materiale cu caracter electoral direct sau indirect, cu volumul total de 217570 sec. 

sau 60,4 ore. Dintre acestea, 524 au fost știri, 57 - emisiuni, 3 – Vox Populi și 4 – dezbateri 

electorale.  

 Cel mai mult spațiu pentru știrile cu caracter electoral direct și indirect au alocat NTV 

Moldova – 18349 sec. (5 ore) și Jurnal TV  - 12632 sec (3,5 ore), iar cel mai mult spațiu 

pentru emisiuni au oferit  Accent TV – 31535 sec. (8,7 ore), Jurnal TV – 29042 sec (8 ore), 

Realitatea TV  – 25291 sec. (7 ore) și NTV Moldova – 19280 sec. (5,3 ore). Vox Populi au 

fost inserate de Jurnal TV și Pro TV Chișinău. Moldova 1, TV 7 și Pro TV au organizat 

dezbateri electorale. De notat, că posturile de televiziune cu acoperire națională Prime TV, 

Canal 2, Canal 3 și Publika TV nu au organizat dezbateri electorale în perioada de raport.   

 De cele mai dese ori, subiectele abordate de cele 12 posturi au vizat domeniul politic – 486 

materiale și procesul electoral – 65 materiale. O parte din posturi au reflectat activitățile 

Comisiei Electorale Centrale (CEC), ale organizațiilor societății civile, au informat despre 

rezultatele ultimului sondaj de opinie, despre petiția prin care se solicită impozitarea 

Bisericii ca reacție a implicării reprezentanților Bisericii în campania electorală, campania 

Adoptă un vot, dar și activitățile de campanie ale concurenților electorali, opinia 

președintelui Nicolae Timofti și a președintelui Parlamentului Andrian Candu despre 

campania electorală. O altă parte a radiodifuzorilor s-a axat preponderent fie pe acuzațiile 

lansate de concurenții electorali, fie pe susținerea de care se bucură aceștia în rândul 

diferiților actori politici și apolitici.  

 La documentarea materialelor, o parte din posturi au recurs la cetățeni (358 ori), 

reprezentanți ai societății civile (78 apariții), CEC (62 ori), experți (61 ori), mass-media (52 

apariții), APL (41 apariții), diplomați/observatori străini (32 ori), reprezentanți ai 

Președinției (17 ori), ai Bisericii (17 ori), ai Guvernului (13 ori), ai Poliției (11 ori), oameni 

de afaceri (8 ori), deputați (6 ori). Dintre concurenții electorali, cele mai multe apariții și 

mențiuni i-au revenit candidatei Partidului Acțiune si Solidaritate (PAS), Partidului 

Platforma Demnitate si Adevăr (PPDA), Partidul Liberal Democrat (PLDM), Maia Sandu, 

care a apărut pe ecran de 304 ori, timp de 11162 sec., durata intervențiilor personale fiind de 

3784 sec. Candidatul Partidului Socialiștilor (PSRM), Igor Dodon, a fost citat sau menționat 

de 252 ori, timp de 8414 sec., spațiul alocat citatelor directe constituind 4273 sec. Dintre 

partidele politice cel mai des au fost citați ș/sau au apărut în imagini membrii PSRM (160 

ori), urmați la mare distanță de PAS (63 ori) și PDM (62 ori).  

 În perioada de raport, per total, la cele 12 posturi TV analizate s-a diminuat ușor rata 

surselor de sex feminin în știrile și emisiunile relevante, de la 32% la 30%. De notat că acest 

indicator fluctuează în funcție de numărul de apariții în știri a candidatei Maia Sandu, fără ca 

mass-media să facă eforturi să citeze și surse de sex feminin din alte categorii. 

 Candidatul PSRM Igor Dodon a fost concurentul cel mai favorizat din punctul de vedere al 

contextului aparițiilor. Igor Dodon a apărut de 158 ori în lumină pozitivă, ceea ce constituie 

27% din numărul total de materiale relevante (în creștere cu 10 puncte procentuale față de 

săptămâna precedentă de raport). Totodată, Igor Dodon a fost defavorizat de 87 de ori sau de 

15% din materiale (în creștere cu 3 puncte procentuale). Raportul între numărul de apariții 

ale lui Igor Dodon în context pozitiv și context negativ a fost de 1,81.  



5 

 

 5

 

 Candidata PAS, PPDA și PLDM Maia Sandu a fost mai mult defavorizată, apărând în 

lumină negativă în 229 de materiale (39% din numărul total de materiale relevante), în 

creștere cu 18 puncte procentuale  față de săptămâna precedentă. Maia Sandu a fost 

prezentată în lumină pozitivă în 91 sau 15% din materiale, indicatorul fiind la același nivel 

ca săptămâna precedentă). Raportul dintre numărul de apariții ale Maiei Sandu în context 

pozitiv și context negativ a fost de 0,39.  

 În perioada de referință, la posturile private cu acoperire națională Prime TV, Canal 2, 

Canal 3 și Publika TV a fost înregistrat un număr relativ mic de știri și emisiuni cu caracter 

electoral direct sau indirect. Marea majoritate a materialelor au defavorizat-o pe Maia 

Sandu, care a apărut în lumină negativă în 81% din materialele de la Publika TV, 72% - la 

Prime TV, 62% - la Canal 2 și 61% - la Canal 3. Igor Dodon a fost reflectat mai mult în 

context neutru, dar și pozitiv.  20% din materialele de la Publika, 19% de la Prime, 25% de 

la Canal 2 și 26% de la Canal 3 l-au favorizat pe candidatul PSRM.  

 Postul de televiziune cu acoperire regională Jurnal TV a favorizat-o pe Maia Sandu, 

candidata PAS, PPDA și PLDM apărând în lumină pozitivă în 49% din materialele relevante 

de la Jurnal TV. Candidatul PSRM Igor Dodon a fost defavorizat în 56% din materialele de 

la Jurnal TV.  

 NTV Moldova și Accent TV au avut o politică editorială similară, orientată spre 

defavorizarea Maiei Sandu și favorizarea lui Igor Dodon. Contextul aparițiilor candidatei 

PAS, PPDA și PLDM a fost în marea majoritate a cazurilor defavorizant - 76% din 

materiale la NTV Moldova și 69% - la  Accent TV. În contrast, Igor Dodon a fost favorizat 

atât prin spațiul acordat pentru intervenții directe, cât și prin contextul pozitiv al materialelor 

cu caracter electoral direct sau indirect. Astfel, 67% din materialele de la NTV Moldova și 

49% de la Accent TV au fost favorizante pentru Igor Dodon. 

 La Moldova 1 cei doi candidați au apărut mai mult în lumină pozitivă decât negativă, într-

un număr egal de materiale – 26%.  

 23% din numărul total de materiale relevante de la TV 7 au fost favorizante pentru Maia 

Sandu, iar 21% - defavorizante pentru Igor Dodon. 

 La N4 s-a remarcat favorizarea ambilor candidați: Igor Dodon – 30% din materiale, Maia 

Sandu – 20%.  

 Realitatea TV și Pro TV Chișinău au avut un comportament relativ echilibrat, fără a 

favoriza sau defavoriza evident vreun concurent electorali. La Realitatea TV Igor Dodon a 

apărut în context negativ și context pozitiv într-un număr egal de materiale, iar Maia Sandu 

a apărut mai des în lumină pozitivă – 16%. La Pro TV Chișinău ambii candidați au apărut în 

mai multe știri neutre, fiind înregistrate și cazuri când aceștia au apărut în lumină pozitivă și 

în lumină negativă. Igor Dodon a fost favorizat de context în 15% din materiale.  

 

2.2 Portaluri online: 

 În ultimele zile ale campaniei electorale, cele 12 portaluri web monitorizate au publicat 465 

de materiale jurnalistice care au vizat alegerile prezidenţiale. Ponderea ştirilor a fost de 

92,5% din totalul acestora (430 știri simple sau detaliate), au mai fost publicate 22 de 

comentarii, editoriale sau alte articole de opinie (4,7% din total), 8 interviuri cu candidaţii la 

funcţia de preşedinte (inclusiv 7 – pe Jurnal.md) şi 5 dezbateri electorale, preluate de 

portaluri din emisia unor posturi de televiziune. 



6 

 

 6

 

 Cu 126 de materiale tematice, portalul Jurnal.md a fost, de departe, cel mai activ în 

publicarea articolelor cu caracter politic şi electoral. Urmează, la mare distanţă: Agora.md 

(69 materiale relevante prezentei monitorizări), Unimedia.info (57), Deschide.md, Noi.md şi 

Ziarulnational.md (câte 42 fiecare), Realitatea (22), Sputnik.md (21), Newsmaker.md (20), 

Gagauzinfo.md (11), Moldova24.info (10) și Today.md cu 3 materiale care au vizat direct 

sau indirect alegerile prezidenţiale. 

 Ca şi în perioadele precedente de monitorizare, majoritatea absolută a materialelor s-au 

referit la declarațiile/acțiunile concurenților electorali care au fost mediatizate şi/sau 

comentate (392 de articole sau 83,4% din total), mersul procesului electoral a fost reflectat 

în 46 de materiale (9,9% din total). În celelalte 27 de articole, autorii s-au referit, în context 

electoral, la problemele sociale, situaţia din domeniile economie, educaţie, funcționarea 

statului de drept, crime și corupție, cultură, relațiile externe ale țării noastre etc.  

 În total, cele 12 portaluri au citat 764 de surse sau protagonişti, în mai mult de jumătate din 

cazuri (408 sau 53,4%) fiind vorba de candidaţii la funcţia de Preşedinte, reprezentanţii 

partidelor pe care aceştia le reprezintă, comunicatele partidelor. Astfel, lidera şi alţi 

reprezentanţii Partidului Acţiune şi Solidaritate au fost citaţi sau vizaţi de 188 de ori, iar 

liderul şi alţi reprezentanţi ai Partidului Socialiştilor – de 153 de ori, în contextul alegerilor 

prezidenţiale au mai fost citate surse din alte partide. În această perioadă, cel mai des citate 

surse din afara mediului politic au fost reprezentanţii societăţii civile și ONG-urilor – de 60 

de ori, cetăţenii – de 53 de ori, alte instituții mass-media – de 48 de ori, diplomații, oficiali și 

observatori străini – de 37 de ori. Comisia Electorală Centrală şi alţi reprezentanţi ai 

autorităţilor electorale au fost citaţi în perioada de raport de 27 de ori, reprezentanţii poliţiei 

– de 20 de ori, ai administraţiei publice locale – de 16 ori, ai bisericii – de 13 ori. 

 Discrepanţa de gen în materialele publicate de portaluri a rămas la nivelul perioadei 

precedente: 61% (469 din totalul de 764 de surse/protagonişti) şi 29% femei (221 din total) 

– cu o uşoară creştere a ratei de reprezentare a femeilor, explicabilă prin apariţiile mai dese 

ale candidatei Maia Sandu; în 74 de cazuri (10% din total), sursele informaţiei nu au fost 

specificate. 

 După numărul şi frecvenţa apariţiilor în context pozitiv sau negativ în total pe cele 12 

portaluri monitorizare, putem constata că în perioada de raport candidatul Igor Dodon a fost 

prezentat preponderent în context defavorizant (126 de cazuri), numărul de apariţii în 

context pozitiv fiind de 5 ori mai mic (25). Candidata Maia Sandu a fost prezentată mai des 

în context pozitiv (116 ori), dar și în context care a defavorizat-o, însă de 2,3 ori mai rar (50 

de cazuri). 

 Portalurile monitorizate au avut zeci de ştiri documentate dintr-o singură sursă, în multe 

cazuri fiind vorba de mesajul unor personalităţi care îşi anunţă sprijinul pentru un candidat 

sau altul. 

 În ultima săptămână a campaniei electorale, portalul Agora.md a avut un comportament 

editorial relativ echilibrat şi nepărtinitor în raport cu concurenții electorali şi forţele politice 

pe care aceştia le reprezintă. Totodată, după numărul și frecvența aparițiilor în context 

pozitiv sau negativ, Igor Dodon a fost mai mult defavorizat (14 de cazuri) decât favorizat (6 

cazuri), iar Maia Sandu, dimpotrivă, a fost mai des prezentată în context pozitiv (13) decât 

în context negativ (7). 

 Deschide.md a mediatizat sfârşitul campaniei electorale relativ echilibrat, în majoritatea 

cazurilor autorii au fost nepărtinitori. Candidaţii la funcţia de preşedinte au fost prezentaţi, 

în general, neutru. 



7 

 

 7

 

 Portalul regional Gagauzinfo.md l-a favorizat vădit pe Igor Dodon prin publicarea unor 

reportaje ample care l-au prezentat în lumină pozitivă şi a declaraţiilor unor oficiali care  au 

îndemnat cetăţenii să-l voteze pe Dodon. Maia Sandu, dimpotrivă, a fost defavorizată prin 

ştiri şi opiniile ale unor experţi care afirmă că ea nu este interesată de viaţa locuitorilor 

autonomiei. 

 Jurnal.md a intensificat campania de mobilizare a cetățenilor să participe la turul doi al 

alegerilor prezidențiale, fiind transmise mesaje încurajatoare din partea oamenilor de artă şi 

a altor personalităţi din R. Moldova şi România. Portalul l-a defavorizat direct şi frecvent pe 

Igor Dodon (76 de articole care l-au prezentat în lumină negativă) şi a favorizat-o pe Maia 

Sandu (de 67 de ori).   

 Moldova24.info a reflectat pe larg acuzațiile lui Igor Dodon aduse Maiei Sandu, fără a se 

oferi dreptul la replică. Ca şi în perioadele precedente, Maia Sandu a fost criticată și 

ironizată în comentarii şi alte texte fără surse de informaţie. 

 Newsmaker.md a informat despre sfârşitul campaniei electorale echilibrat şi echidistant, 

fără preferinţe electorale.  

 Noi.md a defavorizat-o editorial pe Maia Sandu (9 cazuri), în special prin editorialele şi alte 

articole de opinie. Igor Dodon, dimpotrivă, a fost favorizat, preponderent prin publicarea 

declaraţiilor de susţinere a acestui candidat. 

 Realitatea.md a prezentat echilibrat informaţiile despre concurenţii electorali, în mare parte, 

bazându-se pe declaraţiile publice şi evenimentele organizate de concurenţi sau de 

susţinătorii acestora. 

 După numărul şi frecvenţa apariţiilor în diferit context a candidaţilor, Sputnik.md a 

defavorizat-o pe candidata Maia Sandu (5 apariţii în context negativ).  

 Today.md a publicat doat trei materiale relevante în această perioadă, toate defavorizând-o 

editorial pe candidata Maia Sandu.  

 Portalul Unimedia.info a informat detaliat şi relativ echilibrat despre sfârşitul campaniei 

electorale. După numărul şi frecvenţa apariţiilor candidaţilor, Maia Sandu a fost mai des 

favorizată editorial (7 apariţii în context pozitiv vs 2 apariţii în context negativ). 

 Ziarulnational.md l-a defavorizat masiv pe Igor Dodon (21 de apariţii în context negativ, o 

apariţie în context pozitiv) şi a favorizat-o pe Maia Sandu (17 apariţii în context pozitiv, 

două apariţii în context negativ). 

 

2.3 Presa scrisă: 

 În perioada 6 – 11 noiembrie 2016, cele trei ziare monitorizate (după primul tur de scrutin, 

ziarul Panorama şi-a suspendat apariţia în versiune tipărită) au publicat, cumulativ, 41 de 

articole care au vizat direct sau indirect alegerile prezidenţiale, cu o suprafaţa totală de 

19.063 centimetri pătraţi.  

 Cele mai multe materiale au apărut în cotidianul/cinci apariţii pe săptămână КП в Молдове 

(20 de texte cu suprafaţa totală de 8840 cm.p.) şi în săptămânalul Timpul (19 texte cu 

suprafaţa totală de 9720 cm.p.), iar revista Săptămîna a publicat doar două articole relevante 

prezentei monitorizări cu suprafaţa totală de 503 cm.p. 

 Ca şi în perioadele precedente de monitorizare, în ziare opiniile au prevalat în faţa 

ştirilor/faptelor. Astfel, două din trei articole publicate (63,5% din numărul total de articole 

și 79% din suprafața rezervată acestor articole) au fost opinii, editoriale şi comentarii.  



8 

 

 8

 

 Publicaţia КП в Молдове a înregistrat şi în aceasă perioadă cea mai mare disproporţie dintre 

volumul opiniilor şi al ştirilor (19 din cele 20 de materiale relevante publicate în acest ziar 

au fost opinii și comentarii). 

 Cele 40 de articole publicate în ziarele monitorizate au avut în total 60 de surse și 

protagoniști, majoritatea fiind din rândul cetăţenilor (27) şi a experţilor străini şi locali (12). 

Concurenţii în turul doi de scrutin şi reprezentanţii acestora au fost citaţi mai rar: Igor 

Dodon şi Partidul socialiştilor – de 5 ori, Maia Sandu şi Partidul Acţiune şi Solidaritate – de 

4 ori. 

 Rata reprezentării de gen a surselor şi protagoniştilor ziarelor a constituit: 60% bărbați (36 

din totalul de 60 de surse/protagonişti) și 37% femei (22 surse/protagoniste), în alte 2 cazuri 

(3% din total) genul sursei nu a fost specificat..  

 În săptămâna de raport, candidatul defavorizat mai des după frecvența aparițiilor și a 

contextului negativ în ansamblu în toate cele 3 ziare a fost Igor Dodon (10 defavorizări, 5 

favorizări), iar  candidata Maia Sandu a fost prezentată aproape egal în diferite contexte (9 

favorizări vs 7 defavorizări). 

 КП В Молдове l-a favorizat editorial evident, direct şi indirect, pe candidatul Igor Dodon, 

iar candidata Maia Sandu a fost defavorizată masiv, majoritatea articolelor care au vizat-o 

conţinând interpretări şi speculaţii fără o bază factuală reală. Astfel, într-un articol s-a 

afirmat că, în cazul în care Maia Sandu va ajunge preşedinte, ţara se va transforma într-o 

colonie, ne aşteaptă optimizarea a tot ce se poate optimiza, a pensiilor, îndemnizaţiilor etc., 

iar la sfârşitul articolului autorul menţionează: „slavă Domnului că pedeapsa cu împuşcare a 

fost anulată în Moldova!”; în alt articol se afirmă că M. Sandu va transforma ţara într-o 

colonie americană; se speculează că ea a intrat în depresie „după ce a fost huiduită la Bălţi”. 

În unele texte, Maia Sandu a fost etichetată şi jignită. În contrast, candidatul Igor Dodon a 

fost favorizat masiv în multe articole, inclusiv de publicitate electorală mascată.  

 Săptămîna a defavorizat-o pe candidata Maia Sandu într-un editorial în care autorul a 

etichetat-o („papuşă gonflabilă, o combinaţie dintre Nicolae Timofti cu cercei în urechi şi 

Dorin Chirtoacă în fusta”).  

 Timpul l-a defavorizat masiv pe candidatul Igor Dodon care a fost criticat pentru acţiunile şi 

declaraţiile sale; a fost publicat un articol de două pagini despre intrebarile la care Dodon 

evită să răspundă (afacerile cu Plahotniuc, privatizarea hotelului „Codru”, finanțarea 

partidului etc.). Candidata Maia Sandu dimpotrivă a fost favorizată vizibil (pe prima pagină 

a ziarului a fost publicată o poză mare, cu intrebarea: „Mai avem o șansă?”). 


