Nume
Parola
Vizualizări: 3730
Indicele viabilităţii pentru mass-media din Moldova
10 Aprilie 2012 — „În anul 2011 mass-media din Republica Moldova a înregistrat un uşor progres, iar cetăţenii continuă să aibă încredere în mass-media în defavoarea politicienilor”, aceasta este concluzia Studiului privind Indicele viabilităţii mass-media. Conform acestuia, lumea politică are conexiuni puternice cu mass-media din Moldova, de aceea neîncrederea cetăţenilor în politicieni poate afecta oarecum şi încrederea în mass-media.

Printre schimbările pozitive înregistrate în mass-media din Moldova au fost: aprobarea noului Cod Etic al Jurnaliştilor, utilizarea prevederilor Legii cu privire la Libertatea de Exprimare adoptată în 2010, dezvoltarea mass-media on-line.
Dincolo de schimbările pozitive, experţii au semnalat şi anumite probleme care au efect negativ asupra dezvoltării mass-media din Moldova, printre acestea se numără: nerespectarea principiilor etice, lipsa legislaţiei care să reglementeze activitatea blogger-ilor, lipsa investigaţiilor radio şi TV.
Potrivit studiului cea mai gravă problemă a mass-media din Moldova este nerespectarea principiilor deontologiei profesionale, care se manifestă prin plagiat, comportament inadecvat al mass-media în perioada electorală, încălcarea dreptului persoanelor la prezumpţia nevinovăţiei. Experţii presupun că această problemă vine din insuficienţa instruirii jurnaliştilor în timpul studiilor, dar şi a instruirii continue a reprezentanţilor mass-media după finisarea studiilor.

În pofida faptului că studiul semnalează apariţia a tot mai multe mass-media on-line, experţii sunt de părerea că mediul de informare on-line are nevoie de un cadru legal care să reglementeze activitatea acestuia. Experţii susţin că blogger-ii sunt cei care se află în afara cadrului legal şi care nu pot fi pedepsiţi în cazul nerespectării normelor deontologice.

Studiul privind Indicele viabilităţii mass-media (Media Sustainability Index) este realizat de către IREX, prin intermediul USAID. Cercetarea apreciază şi analizează situaţia mass-media din 21 de ţări din Europa şi Eurasia.