Vizualizări: 1348
Declarația CALM: INVALIDAREA MANDATELOR primarilor de Căușeni și Căinari – atentat la voința poporului, abuz și depășire de atribuții!
23 Noiembrie 2023 — Congresul Autorităților Locale din Moldova consideră că deciziile de a invalida mandatele primarilor de Căușeni și Căinari reprezintă acte de abuz, depășire de atribuții legale și exces de putere, cu elemente de subiectivism și politizare. Acțiunile date, în afară de faptul că afectează grav voința poporului și drepturile constituționale de a fi ales și a alege, nu conțin nici o motivare temeinică juridică și chiar contravin competențelor legale a acestor organe.
CALM amintește că în privința acestor concurenți electorali care au fost aleși în calitate de primari s-a expus deja Comisia Electorală Centrală și instanțele judecătorești care au luat decizii de a permite participarea acestor aleși locali în campania electorală. Astfel, cu ce drept, un organ electoral, ierarhic inferior își arogă dreptul de a reconsidera cazul dat și de a adopta o decizie contrară pe același subiect, în privința acelorași subiecte și în privința cărora nu există decizii definitive ale CEC și instanțelor de judecată!?
Reamintim că Congresul Autorităților Locale din Moldova, chiar la etapa de proiect a Codului electoral în vigoare, a atenționat că modalitatea de confirmare a legalității alegerilor locale și validarea mandatelor aleșilor locali reprezintă un regres evident și o încălcare a autonomiei locale, inclusiv diminuare a democrației locale, având în vederea că activitățile respective (controlul legalității și validarea) trebuie efectuate de un organ imparțial, format dintr-un corp de profesioniști pe aspecte de constatare a legalității, iar acesta la moment poate fi doar instanța de judecată. Organele electorale însă sunt autorități administrative centrale (notă: APL se bucură de autonomie în raport cu toate organele centrale din punct de vedere a organizării, activității și resurselor necesare), se află în conflict de interese (organizează procesul electoral, fiind parte a procesului și au deja o atitudine preconcepută ce afectează aprecierea obiectivă a respectării legalității alegerilor). Cu atât mai mult că aceste organe sunt formate mai mult pe criterii de reprezentare politică (notă: dar și aici este un dezechilibru, deoarece participă doar partidele reprezentate în Parlament, care nu au nimic cu alegerile locale ca element cheie a democrației locale), nefiind specializate, după cum am menționat, în exercitarea controlului de legalitate, domeniu care necesită pregătire profesională, obiectivitate și imparțialitate. Cele menționate atunci deja s-a adeverit practic în speță, chiar mai repede decât ne așteptam.
CALM atrage atenția că problemele cu actele de constatare a ANI sunt mai complexe și au existat și în perioada electorală. Totodată, în urma analizelor și deciziilor/acțiunilor CEC, aleșii locali respectiv au fost admiși la alegeri, obținând deja mandatul cetățeanului ca deținător a suveranității și puterii de stat. Respectiv, controlul legalității și, în rezultat, validarea mandatului alesului local trebuie să aibă ca țintă dacă a fost sau nu viciată voința alegătorilor ca bază a democrației locale. În caz contrar, decizia organului electoral încalcă principiile constituționale fundamentale, se contrapune sau chiar contrazice voința cetățeanului, ceea ce are, în ultimă instanță, un efect de neîncredere sau chiar discreditare a organelor statale.
Prin urmare, ținând cont de cele menționate, CALM speră ca instanțele de judecată să dea o aprecierea corectă acestor cazuri și cere intervenția autorităților competente ale statului din domeniul electoral și legislativ prin:
1. Stoparea acțiunilor abuzive ale organelor electorale de circumscripție respective prin implicarea organelor electorale centrale (CEC) și autorităților publice competente, prin decizia cărora aleșii locali respectivi au fost admiși în cursa electorală;
2. Anularea actelor prin care au fost invalidate mandatele primarilor, admiși în alegerile locale și respectarea voinței colectivităților locale și drepturilor lor constituționale;
3. Modificarea cadrului legal în sensul readucerii competenței de validare a mandatelor aleșilor locali de către un actor profesionist și neutru care este instanța de judecată.
Declarația CALM a fost expediată Comisiei Electorale Centrale, Guvernului R. Moldova, Parlamentului R. Moldova, dar și Consiliului Europei.
Declarația integrală poate fi descărcată mai sus.
CALM amintește că în privința acestor concurenți electorali care au fost aleși în calitate de primari s-a expus deja Comisia Electorală Centrală și instanțele judecătorești care au luat decizii de a permite participarea acestor aleși locali în campania electorală. Astfel, cu ce drept, un organ electoral, ierarhic inferior își arogă dreptul de a reconsidera cazul dat și de a adopta o decizie contrară pe același subiect, în privința acelorași subiecte și în privința cărora nu există decizii definitive ale CEC și instanțelor de judecată!?
Reamintim că Congresul Autorităților Locale din Moldova, chiar la etapa de proiect a Codului electoral în vigoare, a atenționat că modalitatea de confirmare a legalității alegerilor locale și validarea mandatelor aleșilor locali reprezintă un regres evident și o încălcare a autonomiei locale, inclusiv diminuare a democrației locale, având în vederea că activitățile respective (controlul legalității și validarea) trebuie efectuate de un organ imparțial, format dintr-un corp de profesioniști pe aspecte de constatare a legalității, iar acesta la moment poate fi doar instanța de judecată. Organele electorale însă sunt autorități administrative centrale (notă: APL se bucură de autonomie în raport cu toate organele centrale din punct de vedere a organizării, activității și resurselor necesare), se află în conflict de interese (organizează procesul electoral, fiind parte a procesului și au deja o atitudine preconcepută ce afectează aprecierea obiectivă a respectării legalității alegerilor). Cu atât mai mult că aceste organe sunt formate mai mult pe criterii de reprezentare politică (notă: dar și aici este un dezechilibru, deoarece participă doar partidele reprezentate în Parlament, care nu au nimic cu alegerile locale ca element cheie a democrației locale), nefiind specializate, după cum am menționat, în exercitarea controlului de legalitate, domeniu care necesită pregătire profesională, obiectivitate și imparțialitate. Cele menționate atunci deja s-a adeverit practic în speță, chiar mai repede decât ne așteptam.
CALM atrage atenția că problemele cu actele de constatare a ANI sunt mai complexe și au existat și în perioada electorală. Totodată, în urma analizelor și deciziilor/acțiunilor CEC, aleșii locali respectiv au fost admiși la alegeri, obținând deja mandatul cetățeanului ca deținător a suveranității și puterii de stat. Respectiv, controlul legalității și, în rezultat, validarea mandatului alesului local trebuie să aibă ca țintă dacă a fost sau nu viciată voința alegătorilor ca bază a democrației locale. În caz contrar, decizia organului electoral încalcă principiile constituționale fundamentale, se contrapune sau chiar contrazice voința cetățeanului, ceea ce are, în ultimă instanță, un efect de neîncredere sau chiar discreditare a organelor statale.
Prin urmare, ținând cont de cele menționate, CALM speră ca instanțele de judecată să dea o aprecierea corectă acestor cazuri și cere intervenția autorităților competente ale statului din domeniul electoral și legislativ prin:
1. Stoparea acțiunilor abuzive ale organelor electorale de circumscripție respective prin implicarea organelor electorale centrale (CEC) și autorităților publice competente, prin decizia cărora aleșii locali respectivi au fost admiși în cursa electorală;
2. Anularea actelor prin care au fost invalidate mandatele primarilor, admiși în alegerile locale și respectarea voinței colectivităților locale și drepturilor lor constituționale;
3. Modificarea cadrului legal în sensul readucerii competenței de validare a mandatelor aleșilor locali de către un actor profesionist și neutru care este instanța de judecată.
Declarația CALM a fost expediată Comisiei Electorale Centrale, Guvernului R. Moldova, Parlamentului R. Moldova, dar și Consiliului Europei.
Declarația integrală poate fi descărcată mai sus.
Autor: Congresul Autorităţilor Locale din Republica Moldova
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33