Vizualizări: 5311
ATENȚIE! Pe piața produselor petroliere se comercializează carburanți necalitativi
Chisinau, 2 Noiembrie 2015 — Chișinău, 2 noiembrie 2015 – În urma sesizărilor din partea mai multor conducători auto nemulțumiți, dar și a informației publicate în mass-media, la ședința consiliului administrativ al Asociaţiei Patronale în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova (APCP), care a avut loc astăzi, s-a discutat despre situația de pe piața autohtonă a produselor petroliere și despre calitatea carburanților comercializați de benzinării.
În cadrul întrunirii, unul dintre membrii APCP, laboratorul de încercări și verificări metrologice ”Veritrans Plus”, acreditat pentru efectuarea încercărilor calității produselor petroliere, a prezentat câteva date statistice. Potrivit Nataliei Lazari, șef al laboratorului chimic Produse Petroliere al ”Veritrans Plus”, din numărul total de probe de combustibil prezentate pe parcursul anului curent, de către consumatori, la laborator, pentru a fi testată calitatea, în 40% din cazuri s-au constatat neconformități. O situație similară se atestă și la uleiurile pentru motor, acestea fiind ori falsificate, ori de o calitate inferioară.
”Cele mai frecvente neconformități reprezintă diverse adaosuri depistate în motorină și benzină. Din cauza lor, calitatea carburantului se reduce, ceea ce influențează negativ asupra bunei funcționări a motorului, dar și a consumului de combustibil.
Dintre probele de uleiuri, s-a constatat că fiecare a patra mostră este ulei necalitativ sau contrafăcut, cu o viscozitate sau compoziție chimică necorespunzătoare. Un asemenea ulei nu poate proteja piesele motorului, care se uzează repede, provocând defecțiuni tehnice, dar și cheltuieli pentru repararea automobilului.
De regulă, conducătorii auto se adresează la noi după ce mașina s-a defectat, iar mecanicii de la service le-ar fi spus șoferilor că de vină este calitatea rea a combustibilul sau a uleiului. Totodată, în perioada rece a anului crește numărul de solicitări din partea consumatorilor. În combustibilul diesel cu un conținut ridicat de gume actuale, pe timp de iarnă se formează parafine, din cauza cărora motorul nu pornește.
Conducătorii auto sunt nemulțumiți și aduc mostre de carburant sau uleiuri pentru a le supune testelor, însă un aspect foarte important este prelevarea probelor, care trebuie să se facă după anumite criterii”, a spus sursa citată.
Victor Catan, președinte al Asociaţiei Patronale în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova (APCP), a accentuat că, actualmente, evaluarea conformității produselor petroliere se efectuează la solicitarea importatorilor, la punctele de control-trecere a hotarului, nu însă și la stațiile de comerț cu amănuntul. Respectiv, nu se cunoaște la ce transformări sunt supuși carburanții după ce au trecut hotarul și până a ajunge la consumatorul final.
”Neconformitățile pot apărea pe parcursul transportării, depozitării, păstrării produselor petroliere, dar și atunci când unii operatori trișează intenționat, adăugând în carburanți diverși compuși pentru a mări volumul produsului finit, în detrimentul calității. Despre aceasta arată datele prezentate de către laborator, precum și cazul mediatizat recent de presă, în care s-a depistat că benzina conținea apă.
Potrivit art. 8 al Legii nr. 105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor, vânzătorul este obligat să se asigure că produsele oferite spre comercializare sunt inofensive şi corespund cerinţelor prescrise sau declarate. În context, APCP s-a adresat de nenumărate ori companiilor petroliere cu inițiativa ca ele să organizeze benevol procedura de evaluare a conformităţii carburanţilor comercializați nemijlocit la benzinării, unde vor fi preluate probe din fiecare rezervor. Cu părere de rău, apelul nostru a rămas fără răspuns, deși certificatul de conformitate constituie un garant al respectării drepturilor consumatorilor și oferă credibilitate în fața clienților.
La momentul actual majoritatea stațiilor de alimentare cu combustibil nu dispun de certificate de evaluare a conformităţii carburanților aflați în rezervoare. Chiar dacă în țară sunt importate produse petroliere conforme, nimeni nu garantează că la benzinării se vinde motorină și benzină calitative”, a precizat Victor Catan.
Referindu-se la uleiurile pentru motor neconforme, președintele APCP a remarcat că prezența pe piață a produselor falsificate, necalitative demonstrează ineficiența supravegherii pieței. În aceste circumstanțe, consumatorii trebuie să procure uleiuri în locuri autorizate, de la operatori care dețin certificate de conformitate.
La finalul ședinței, după runda de discuții, membrii consiliului administrativ al APCP au decis să relanseze apelul către companiile petroliere privind certificarea benevolă a carburanților comercializați de ele. Totodată, Asociaţia Patronală în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova îi îndeamnă pe consumatori să fie mai insistenți și să apeleze la un laborator de încercări acreditat, atunci când suspectează că li s-a vândut ulei pentru motor sau combustibil necalitativ. Dacă testele de laborator vor indica abateri de la normă, consumatorul îi poate înainta vânzătorului pretențiile sale, având ca dovadă rezultatele raportului de verificare. În cazul când părțile nu ajung la consens, cumpărătorul se poate adresa la Agenția pentru Protecția Consumatorilor.
Asociaţia Patronală în domeniul Conformităţii Produselor consideră că poziția civică activă din partea fiecărui conducător auto îi va determina, în cele din urmă, pe agenții economici care activează pe piața produselor petroliere să își certifice marfa.
În cadrul întrunirii, unul dintre membrii APCP, laboratorul de încercări și verificări metrologice ”Veritrans Plus”, acreditat pentru efectuarea încercărilor calității produselor petroliere, a prezentat câteva date statistice. Potrivit Nataliei Lazari, șef al laboratorului chimic Produse Petroliere al ”Veritrans Plus”, din numărul total de probe de combustibil prezentate pe parcursul anului curent, de către consumatori, la laborator, pentru a fi testată calitatea, în 40% din cazuri s-au constatat neconformități. O situație similară se atestă și la uleiurile pentru motor, acestea fiind ori falsificate, ori de o calitate inferioară.
”Cele mai frecvente neconformități reprezintă diverse adaosuri depistate în motorină și benzină. Din cauza lor, calitatea carburantului se reduce, ceea ce influențează negativ asupra bunei funcționări a motorului, dar și a consumului de combustibil.
Dintre probele de uleiuri, s-a constatat că fiecare a patra mostră este ulei necalitativ sau contrafăcut, cu o viscozitate sau compoziție chimică necorespunzătoare. Un asemenea ulei nu poate proteja piesele motorului, care se uzează repede, provocând defecțiuni tehnice, dar și cheltuieli pentru repararea automobilului.
De regulă, conducătorii auto se adresează la noi după ce mașina s-a defectat, iar mecanicii de la service le-ar fi spus șoferilor că de vină este calitatea rea a combustibilul sau a uleiului. Totodată, în perioada rece a anului crește numărul de solicitări din partea consumatorilor. În combustibilul diesel cu un conținut ridicat de gume actuale, pe timp de iarnă se formează parafine, din cauza cărora motorul nu pornește.
Conducătorii auto sunt nemulțumiți și aduc mostre de carburant sau uleiuri pentru a le supune testelor, însă un aspect foarte important este prelevarea probelor, care trebuie să se facă după anumite criterii”, a spus sursa citată.
Victor Catan, președinte al Asociaţiei Patronale în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova (APCP), a accentuat că, actualmente, evaluarea conformității produselor petroliere se efectuează la solicitarea importatorilor, la punctele de control-trecere a hotarului, nu însă și la stațiile de comerț cu amănuntul. Respectiv, nu se cunoaște la ce transformări sunt supuși carburanții după ce au trecut hotarul și până a ajunge la consumatorul final.
”Neconformitățile pot apărea pe parcursul transportării, depozitării, păstrării produselor petroliere, dar și atunci când unii operatori trișează intenționat, adăugând în carburanți diverși compuși pentru a mări volumul produsului finit, în detrimentul calității. Despre aceasta arată datele prezentate de către laborator, precum și cazul mediatizat recent de presă, în care s-a depistat că benzina conținea apă.
Potrivit art. 8 al Legii nr. 105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor, vânzătorul este obligat să se asigure că produsele oferite spre comercializare sunt inofensive şi corespund cerinţelor prescrise sau declarate. În context, APCP s-a adresat de nenumărate ori companiilor petroliere cu inițiativa ca ele să organizeze benevol procedura de evaluare a conformităţii carburanţilor comercializați nemijlocit la benzinării, unde vor fi preluate probe din fiecare rezervor. Cu părere de rău, apelul nostru a rămas fără răspuns, deși certificatul de conformitate constituie un garant al respectării drepturilor consumatorilor și oferă credibilitate în fața clienților.
La momentul actual majoritatea stațiilor de alimentare cu combustibil nu dispun de certificate de evaluare a conformităţii carburanților aflați în rezervoare. Chiar dacă în țară sunt importate produse petroliere conforme, nimeni nu garantează că la benzinării se vinde motorină și benzină calitative”, a precizat Victor Catan.
Referindu-se la uleiurile pentru motor neconforme, președintele APCP a remarcat că prezența pe piață a produselor falsificate, necalitative demonstrează ineficiența supravegherii pieței. În aceste circumstanțe, consumatorii trebuie să procure uleiuri în locuri autorizate, de la operatori care dețin certificate de conformitate.
La finalul ședinței, după runda de discuții, membrii consiliului administrativ al APCP au decis să relanseze apelul către companiile petroliere privind certificarea benevolă a carburanților comercializați de ele. Totodată, Asociaţia Patronală în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova îi îndeamnă pe consumatori să fie mai insistenți și să apeleze la un laborator de încercări acreditat, atunci când suspectează că li s-a vândut ulei pentru motor sau combustibil necalitativ. Dacă testele de laborator vor indica abateri de la normă, consumatorul îi poate înainta vânzătorului pretențiile sale, având ca dovadă rezultatele raportului de verificare. În cazul când părțile nu ajung la consens, cumpărătorul se poate adresa la Agenția pentru Protecția Consumatorilor.
Asociaţia Patronală în domeniul Conformităţii Produselor consideră că poziția civică activă din partea fiecărui conducător auto îi va determina, în cele din urmă, pe agenții economici care activează pe piața produselor petroliere să își certifice marfa.
Autor: Asociația Patronală în domeniul Conformităţii Produselor din Rep
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2278
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33