Nume
Parola
Vizualizări: 4088
Comunicat de presă privind rezultatele monitorizării mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova (26 - 31 martie 2009)
Chuşinău, 6 Aprilie 2009 — Centrul Independent de Jurnalism şi Asociaţia Presei Independente lansează, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009, rezultatele celei de-a şasea etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare de către principalele mass-media din Republica Moldova. Concluzii generale Posturi radio/TV Ignorând rezultatele monitorizărilor precedente, posturile publice cu acoperire naţională Moldova 1 şi Radio Moldova au continuat să favorizeze intens partidul de guvernământ în buletinele de ştiri, care au fost transformate în instrumente de manipulare şi propagandă în beneficiul PCRM şi detrimentul partidelor de opoziţie. Ca şi în perioadele precedente de monitorizare, buletinele de ştiri ale acestor posturi au fost concepute cu intenţia evidentă de a influenţa electoratul în favoarea unui singur concurent electoral, discreditând în acelaşi timp alţi concurenţi cu şanse de a accede în Parlament. Posturile private NIT şi Antena C au avut un comportament similar, cu diferenţa că ele au favorizat PCRM şi prin faptul că nu au organizat dezbateri electorale, limitând astfel posibilităţile partidelor de opoziţie de a-şi expune platformele şi punctele de vedere în diverse probleme. Pe lângă faptul că, în conformitate cu decizia CEC, dezbaterile de la Moldova 1 şi Radio Moldova au fost începute abia după o lună de la debutul campaniei electorale, modul lor de organizare nu a stimulat, ci mai degrabă a inhibat şi a limitat informarea şi schimbul de opinii între concurenţii electorali. EU TV, de asemenea, a prezentat în mod tendenţios, defăimător, atât în ştiri, cât şi în emisiunile de opinii, unele partide de opoziţie, în timp ce PCRM a beneficiat de ştiri preponderent pozitive. PPCD a fost favorizat. În pofida faptului că legislaţia interzice campania electorală în ziua precedentă zilei alegerilor, EU TV a difuzat, pe data de 4 aprilie, timp de o oră (22.00-23.00) o emisiune cu caracter electoral în favoarea PPCD şi PCRM, discreditând alţi concurenţii electorali (PLDM, AMN, PL, UCM). PRO TV, TV7 şi Vocea Basarabiei au reflectat campania electorală de pe poziţii pluraliste, ale informării cât mai echidistante şi mai depline a alegătorilor, oferind acces egal tuturor concurenţilor electorali. PCRM a fost vizat mai mult prin ştiri defavorabile, decât favorabile. În ultima perioadă a campaniei electorale, TV7 a favorizat PD. La Vocea Basarabiei s-au difuzat frecvent opinii critice la adresa partidului de guvernământ şi, uneori, la adresa unor partide de opoziţie. De menţionat că reprezentanţii guvernării au refuzat ofertele de colaborare ale Vocii Basarabiei şi PRO TV. Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web Numărul de materiale la tema alegerilor, publicate de presa scrisă, precum şi suprafaţa totală a acestora se menţin la acelaşi nivel în ultimele săptămâni. Campania electorală este reflectată în continuare de pe poziţii editoriale diferite. Câteva instituţii mass-media susţin necondiţionat un singur concurent electoral, criticându-i sau neglijându-i pe ceilalţi concurenţi electorali. Este vorba de ziarele Moldova suverană, Nezavisimaia Moldova, Agenţia de ştiri Moldpres şi portalul www.omg.md care îşi construiesc strategia editorială pe publicarea materialelor elogioase la adresa PCRM şi pe denigrarea oponenţilor politici ai acestui concurent electoral. Acelaşi comportament editorial îl are şi ziarul Flux, dar în raport cu concurentul electoral PPCD, pe care îl promovează intens. O altă categorie de instituţii mass-media (ziarele Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, Moldavskie vedomosti şi portalul www.unimedia.md) critică PCRM şi susţin sau prezintă în context favorizant alţi concurenţi electorali, în special pe cei de orientare liberală – PLDM, AMN, PL. Celelalte instituţii mass-media monitorizate au un comportament editorial care nu indică favorizarea evidentă a unui anumit concurent electoral. Numărul de materiale care constituie educaţie electorală este în continuare foarte mic, astfel instituţiile mass-media nu oferă suficientă informaţie de interes public pentru cetăţenii cu drept de vot din Republica Moldova. ***** Metodologia de monitorizare a fost elaborată de Oxford Media Research pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare “Articolul 19”. Aceasta prevede măsurarea indicatorilor: 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica, sursele ştirilor, frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi 2) calitativi – materialele fiind supuse unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral. Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009” se realizează în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 5 februarie – 5 aprilie 2009. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi prin rapoarte săptămânale. Proiectul este susţinut financiar de Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor. Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 70 de organizaţii neguvernamentale.