Vizualizări: 4098
Delincvenţa juvenilă, respectarea drepturilor minorilor aflaţi în detenţie, protecţia copiilor în situaţii de risc, a copiilor nedocumentați; dreptul la ocrotirea sănătății și neîngrădirea accesului în instituțiile de învățămînt a copiilor nevaccinați; ac
Chișinău, 9 Aprilie 2015 — Despre aceasta se menţionează în Studiul cu privire la respectarea drepturilor omului în Republica Moldova în anul 2014, elaborat de Instituţia naţională a ombudsmanului (http://www.ombudsman.md/sites/default/files/rapoarte/raport_cpdom_2015_190315.pdf).
În Studiu se constată, printre altele, că în ţara noastră nu există un plan național cu privire la prevenirea delincvenței juvenile. Se mai notează că problemei în cauză nu i se acordă atenţia cuvenită nici în cadrul legislativ şi nici în politicile în domeniu. Ombudsmanii menţionează că acțiunile realizate de către autorități în acest sens sînt sporadice, au în mare parte un caracter informativ referitor la răspunderea juridică care survine în urma comiterii infracțiunilor și nu reprezintă nici ca formă și nici ca și conținut un sistem destinat prevenirii delincvenței juvenile.
Ombudsmanii mai atenţionează că în Moldova nu sunt instituţii specializate de reeducare şi resocializare a copiilor care au comis infracțiuni şi nu sunt sub vîrsta răspunderii penale. Această problemă a apărut odată cu închiderea şcolii internat pentru copii cu devieri de comportament din localitatea Soloneţ, r. Soroca, care nu corespundea standardelor în domeniu. Deşi ombudsmanii au semnalat repetat în rapoartele sale, începînd cu anul 2011, despre lipsa serviciilor de reeducare a minorilor sub vîrta răspunderii penale, problema în cauză nu a fost rezolvată.
Instituţia ombudsmanului a atestat mai multe nereguli la capitolul respectarea drepturilor minorilor în detenţie. Astfel, se s-a stabilit că unul dintre neajunsurile actuale ale sistemului de justiție în privința aplicării măsurii arestului preventiv în cazul minorilor este argumentarea slabă și insuficientă de către judecători a deciziilor respective. În ceea ce priveşte monitorizarea termenului de arest preventiv al minorilor, s-a constatat că actualul sistem electronic deținut de Departamentul Instituțiilor Penitenciare nu dispune de posibilități tehnice pentru ca să ofere informația dezagregată conform duratei arestului preventiv. E din cauza că în prezent nu există un sistem de monitorizare electronic care să asigure legătura dintre toate instituțiile ce au atribuții în domeniu.
Lipsa unui sistem electronic de evidență a minorilor aflați în arest creează dificultăți la colectarea și prelucrarea corectă a datelor, precum și raportarea acestora la nivel național sau internațional.
Referitor la respectarea dreptului la educație a minorilor în detenţie, s-a atestat imposibilitatea continuării de către aceştia a studiilor liceale sau profesionale, procesul instructiv nu este monitorizat de instituția de învățămînt afiliată, orarul și obiectele de studii predate minorilor variază de la o instituție de învățămînt la alta, contrar prevederilor Ordinului Ministrului Educației.
Ombudsmanul consideră că minorului aflat în custodia statului trebuie să-i fie asigurată posibilitatea de a-și continua studiile după ciclul gimnazial, în conformitate cu prevederile Constituției Republicii Moldova. Legea supremă garantează că învățămîntul liceal, profesional și cel superior de stat este egal şi accesibil tuturor, pe bază de merit, iar nerespectarea prevederilor legale duce la încălcarea flagrantă a drepturilor copilului. Totodată, statul trebuie să pregătească minorul aflat în detenție pentru reintegrarea lui cu succes în societate după ispășirea pedepsei.
În alt context, Oficiul Avocatului Poporului notează că şi în anul 2014 a rămas a fi valabilă problema perfectării actelor pentru copiii cu domiciliul în raioanele de est ale ţării. Actele eliberate de către factorii de decizie din stînga Nistrului nu sunt recunoscute de autoritățile constituționale ale Republicii Moldova. Totodată, autoritățile constituționale în a căror jurisdicție se află aceste raioane nu au acces asigurat pe teritoriul respectiv, atunci cînd procedura de documentare prevede în mod obligatoriu deplasarea la fața locului.
În vizorul ombudsmanului au ajuns şi cazuri în care copiii au devenit victime ale violenţei în familie. Aceste cazuri au evidențiat probleme ce țin de activitatea autorităților competente care nu au intervenit în modul corespunzător pentru a proteja copiii şi a asigura respectarea drepturilor acestora.
În anul 2014 au rămas actuale mai multe probleme legate de respectarea drepturilor copilului, menționate de ombudsmani în rapoartele anuale sau tematice. Instituția națională pentru respectarea și promovarea drepturilor omului îndeamnă reprezentanții autorităților publice să adopte decizii în conformitate cu interesul superior al copilului și să întreprindă acțiuni care să contribuie la respectarea drepturilor minorilor, pentru a le asigura acestora o dezvoltare armonioasă și un viitor prosper.
În Studiu se constată, printre altele, că în ţara noastră nu există un plan național cu privire la prevenirea delincvenței juvenile. Se mai notează că problemei în cauză nu i se acordă atenţia cuvenită nici în cadrul legislativ şi nici în politicile în domeniu. Ombudsmanii menţionează că acțiunile realizate de către autorități în acest sens sînt sporadice, au în mare parte un caracter informativ referitor la răspunderea juridică care survine în urma comiterii infracțiunilor și nu reprezintă nici ca formă și nici ca și conținut un sistem destinat prevenirii delincvenței juvenile.
Ombudsmanii mai atenţionează că în Moldova nu sunt instituţii specializate de reeducare şi resocializare a copiilor care au comis infracțiuni şi nu sunt sub vîrsta răspunderii penale. Această problemă a apărut odată cu închiderea şcolii internat pentru copii cu devieri de comportament din localitatea Soloneţ, r. Soroca, care nu corespundea standardelor în domeniu. Deşi ombudsmanii au semnalat repetat în rapoartele sale, începînd cu anul 2011, despre lipsa serviciilor de reeducare a minorilor sub vîrta răspunderii penale, problema în cauză nu a fost rezolvată.
Instituţia ombudsmanului a atestat mai multe nereguli la capitolul respectarea drepturilor minorilor în detenţie. Astfel, se s-a stabilit că unul dintre neajunsurile actuale ale sistemului de justiție în privința aplicării măsurii arestului preventiv în cazul minorilor este argumentarea slabă și insuficientă de către judecători a deciziilor respective. În ceea ce priveşte monitorizarea termenului de arest preventiv al minorilor, s-a constatat că actualul sistem electronic deținut de Departamentul Instituțiilor Penitenciare nu dispune de posibilități tehnice pentru ca să ofere informația dezagregată conform duratei arestului preventiv. E din cauza că în prezent nu există un sistem de monitorizare electronic care să asigure legătura dintre toate instituțiile ce au atribuții în domeniu.
Lipsa unui sistem electronic de evidență a minorilor aflați în arest creează dificultăți la colectarea și prelucrarea corectă a datelor, precum și raportarea acestora la nivel național sau internațional.
Referitor la respectarea dreptului la educație a minorilor în detenţie, s-a atestat imposibilitatea continuării de către aceştia a studiilor liceale sau profesionale, procesul instructiv nu este monitorizat de instituția de învățămînt afiliată, orarul și obiectele de studii predate minorilor variază de la o instituție de învățămînt la alta, contrar prevederilor Ordinului Ministrului Educației.
Ombudsmanul consideră că minorului aflat în custodia statului trebuie să-i fie asigurată posibilitatea de a-și continua studiile după ciclul gimnazial, în conformitate cu prevederile Constituției Republicii Moldova. Legea supremă garantează că învățămîntul liceal, profesional și cel superior de stat este egal şi accesibil tuturor, pe bază de merit, iar nerespectarea prevederilor legale duce la încălcarea flagrantă a drepturilor copilului. Totodată, statul trebuie să pregătească minorul aflat în detenție pentru reintegrarea lui cu succes în societate după ispășirea pedepsei.
În alt context, Oficiul Avocatului Poporului notează că şi în anul 2014 a rămas a fi valabilă problema perfectării actelor pentru copiii cu domiciliul în raioanele de est ale ţării. Actele eliberate de către factorii de decizie din stînga Nistrului nu sunt recunoscute de autoritățile constituționale ale Republicii Moldova. Totodată, autoritățile constituționale în a căror jurisdicție se află aceste raioane nu au acces asigurat pe teritoriul respectiv, atunci cînd procedura de documentare prevede în mod obligatoriu deplasarea la fața locului.
În vizorul ombudsmanului au ajuns şi cazuri în care copiii au devenit victime ale violenţei în familie. Aceste cazuri au evidențiat probleme ce țin de activitatea autorităților competente care nu au intervenit în modul corespunzător pentru a proteja copiii şi a asigura respectarea drepturilor acestora.
În anul 2014 au rămas actuale mai multe probleme legate de respectarea drepturilor copilului, menționate de ombudsmani în rapoartele anuale sau tematice. Instituția națională pentru respectarea și promovarea drepturilor omului îndeamnă reprezentanții autorităților publice să adopte decizii în conformitate cu interesul superior al copilului și să întreprindă acțiuni care să contribuie la respectarea drepturilor minorilor, pentru a le asigura acestora o dezvoltare armonioasă și un viitor prosper.
Autor: Oficiul Avocatului Poporului
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2278
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33