Nume
Parola
Vizualizări: 3527
CIJ a lansat un studiu privind relatiile dintre presa si autoritatile de stat in R. Moldova
Chisinau, 26 Septembrie 2008 — În R. Moldova statul acordă suport mass-media fără criterii clare de selectare a instituţiilor mediatice, iar cadrul legal cu privire la presă nu conţine reglementările necesare şi nu asigură transparenţa alocării banilor din bugetul de stat, arată unele rezultate ale studiului „Relaţiile dintre mass-media şi autorităţile de stat – spre transparenţă şi responsabilitate”, realizat de Centrul Independent de Jurnalism (CIJ) în perioada noiembrie 2007 – septembrie 2008. Timp de 11 luni, în cadrul proiectului au fost efectuate următoarele activităţi: • monitorizarea anunţurilor publicitare plasate de instituţiile publice şi companiile de stat în publicaţiile locale şi naţionale (decembrie 2007 - mai 2008); • colectarea datelor cu privire la suportul financiar (finanţare directă, publicitate din bani publici) oferit de autorităţi (ianuarie - mai 2008); • analiza căilor şi mecanismelor de finanţare a presei de către statul R. Moldova; • analiza legislaţiei locale şi internaţionale şi elaborarea amendamentelor necesare pentru creşterea transparenţei procesului de finanţare a mass-media din banii bugetului de stat. Concluziile generale ale studiului: • Atât la nivel central, cât şi la nivel local lipseşte o politică clară şi coerentă de susţinere a mass-media; în cele mai multe cazuri nu sunt clare criteriile conform cărora sunt selectate organizaţiile mass-media către care să fie îndreptaţi banii publici; • Volumul publicităţii de stat, cea mai vizibilă formă de finanţare şi influenţă economică a presei, nu depinde de tirajul ziarului; fostele ziare guvernamentale şi publicaţiile locale finanţate din bugetul de stat fiind „preferatele” instituţiilor de stat; • Cadrul legal existent nu asigură condiţii pentru o concurenţa veritabilă pe piaţa mass-media, iar recomandările şi standardele europene privind transparenţa mass-media nu se regăsesc pe deplin în legislaţia naţională. Elaborarea, dezbaterea publică şi adoptarea unei politici statale de susţinere a mass-media, care să se bazeze pe principii exacte, transparente, non-discriminatorii, precum şi ajustarea legislaţiei presei la cerinţele europene (un exemplu ar fi modificarea şi completarea Legii privind achiziţiile publice) ar putea ajuta la afirmarea pluralismului şi a concurenţei corecte pe piaţa mass-media, consideră autorii studiului. Rezultatele complete, concluziile şi recomandările experţilor pot fi găsite în raportul final, plasat pe pagina de internet a CIJ la rubrica „Cercetare şi publicaţii” (http://www.ijc.md/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=69). Proiectul a fost finanţat de către Fundaţia Eurasia, Reprezentanţa din Moldova cu resurse financiare de la Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) şi Agenţia Suedeză pentru Cooperare şi Dezvoltare Internaţională (Sida/Asdi)). Str. Şciusev, 53, Chişinău, 2012 MD, tel. (37322) 213652, 227539, fax (37322) 226681