Nume
Parola
Vizualizări: 3537
Comunicat de presă privind rezultatele monitorizării mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova (5 – 18 februarie 2009)
Chişinău, 26 Februarie 2009 — Centrul Independent de Jurnalism a lansat, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009, rezultatele primei etape de monitorizare (5 – 18 februarie 2009) a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare de către principalele mass-media din Republica Moldova. CONCLUZII GENERALE În primele două săptămâni de campanie electorală, mass-media monitorizate au reflectat activ evenimentele care au vizat, direct sau indirect, alegerile şi concurenţii electorali. În total, cele 24 de mijloace de informare în masă supuse monitorizării au difuzat/publicat 3537 de materiale relevante. Rezultatele monitorizării atestă două poziţii distincte în procesul de reflectare a campaniei electorale de presa audiovizuală. Pe de o parte, posturile publice Moldova 1, Radio Moldova, precum şi posturile private NIT şi Antena C, favorizează în mod direct şi indirect partidul de guvernământ şi defavorizează partidele de opoziţie. Posturile publice cu acoperire naţională Moldova 1 şi Radio Moldova au avut foarte multe ştiri ce-au prezentat realitatea din punctul de vedere al guvernării, mediatizând preponderent iniţiativele electorale ale partidului de guvernământ. De regulă, cu informaţii de acest fel au început aproape toate buletinele de ştiri din perioada monitorizată. Pe de altă parte, PRO TV, EU TV, TV 7 şi Vocea Basarabiei încearcă să se menţină pe linia unei reflectări echidistante, dar nuanţate a evenimentelor, ţinând să nu omită nici activitatea formaţiunilor de opoziţie. Vocea Basarabiei se deosebeşte de aceste două posturi printr-un mesaj critic mai pronunţat la adresa PCRM, dar fără a ignora evenimentele care favorizează în mod obiectiv această formaţiune politică, iar EU TV difuzează mai multe ştiri favorabile, decât defavorabile, partidului de guvernământ. Ziarele, agenţiile de presă şi portalurile informaţionale monitorizate de asemenea au reflectat campania electorală de pe poziţii editoriale diferite. Unele instituţii mass-media au favorizat evident un concurent electoral sau altul, prezentându-l doar în context pozitiv în ştiri şi materiale de opinie. Astfel, Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova şi www.omg.md promovează direct un singur concurent electoral – PRCM, defavorizând clar partidele de opoziţie, în special pe cele de orientare liberală. La fel, Agenţia informaţională de stat Moldpres prezintă doar în context pozitiv PCRM şi neglijează sau defavorizează indirect partidele de opoziţie. Efortul editorial al ziarului Flux de asemenea este îndreptat spre defavorizarea aceloraşi partide şi favorizarea PPCD. Fluxul nu critică decât tangenţial PCRM, la fel cum nici Moldova suverană sau Nezavisimaia Moldova nu prezintă în context negativ PPCD. Prin ştirile pe care le publică, Komsomolskaia Pravda v Moldove a favorizat indirect PCRM şi PSD. Celelalte ziare defavorizează clar partidul de guvernământ şi prezintă în context pozitiv unul sau mai mulţi concurenţi electorali din opoziţie, inclusiv PLDM, AMN sau PL. Este vorba de Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, Moldavskie vedomosti, Cuvântul (Rezina), parţial Săptămîna care însă nu critică PCRM, SP (Bălţi) care prezintă negativ PCRM dar nu favorizează clar nici un concurent electoral şi www.unimedia.md. Agenţia de ştiri Infotag încearcă să se menţină pe linia prezentării proporţionale a tuturor partidelor antrenate în campania electorală, reflectând toate evenimentele legate de campania electorală fără excepţii şi, de regulă, fără interpretarea declaraţiilor sau scoaterea acestora din context. Ziarele Realitatea (Soroca) şi Vesti Gagauzii (Comrat) deocamdată nu publică materiale relevante pentru subiectul prezentei monitorizări. În perioada monitorizării, atât la radio şi TV, cît şi în presa scrisă materialele de educaţie electorală au fost mai curând o excepţie decât parte a politicii editoriale. *** Proiectul se realizează în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 5 februarie – 5 aprilie. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi săptămânale. Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009” este susţinut financiar de Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor