Nume
Parola
Vizualizări: 134
Inventarierea și impozitarea bunurilor – subiect în atenția aleșilor locali din Ialoveni
14 Noiembrie 2024 — La 13 noiembrie 2024, în sediul Consiliului raional Ialoveni a avut loc ședința Asociației de primari din raionul Ialoveni (parte componentă a CALM) la care au participat mai mulți invitați din cadrul autorităților publice centrale și CALM, precum și funcționari din raionul Ialoveni (ingineri cadastrali, perceptori fiscali etc).

La ședință au fost invitați să participe și reprezentanții Agenției Geodezie, Cartografie și Cadastru (Ștefan Crigan, director adjunct), Instituției Publice Cadastrul Bunurilor Imobile și ai Inspectoratului Fiscal de Stat.

Participanții au dezbătut mai multe chestiuni care au fost propuse de către președintele Asociației primarilor din raionul Ialoveni, Silviu Bivol, primar al comunei Țâpala, inclusiv privind punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului cu privire la aprecierea sau actualizarea valorii de inventariere a bunurilor imobile în scopul impozitării (anexa nr. 3 la hotărârea de Guvern nr. 827/2020, introdusă prin hotărârea de Guvern nr. 193/2024, în vigoare din 22.04.2024), corectarea erorilor în cadrul lucrărilor cadastrale executate în mod masiv, precum și executarea silită a obligațiilor fiscale restante în noua procedură simplificată (necontencioasă, prin ordonanță judecătorească adică fără un litigiu propriu-zis).

Expertul CALM Igor Cristal a informat participanții la ședință că Regulamentul intrat în vigoare la 22.04.2024 a fost inițiat inclusiv cu participarea CALM - ca un mecanism provizoriu, cu titlu de recomandare pentru APL-uri, pentru determinarea tuturor bunurilor impozabile din UAT-uri și a contribuabililor, inclusiv care nu sunt înregistrate în registrul bunurilor imobile, pentru a majora baza impozabilă, implicit pentru a crește veniturile la bugetele publice locale.

Regulamentul stabilește modul de apreciere sau actualizare a valorii de inventariere a bunurilor imobile ale persoanelor fizice care nu sunt înregistrate în calitate de întreprinzători, în scopul impozitării de către comisiile de specialitate pentru inventarierea bunurilor imobile din cadrul primăriilor conform art. 4 alin. (5) liniuța a doua din Legea nr. 1056/2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal.

De asemenea, Igor Cristal a menționat că în procedura de avizare a proiectului Regulamentului, CALM a propus simplificarea acestuia pentru a oferi posibilitatea reală a implementării prevederilor, fără a desfășura, de fapt, o evaluare clasică paralelă procesului organizat de organele cadastrale, inclusiv în procedură masivă în cadrul Proiectului de Înregistrare și Evaluare Funciară. Totuși, prevederile Regulamentului sunt destul de complexe, care impun un volum sporit de resurse ce trebuie alocate pentru implementare. Expertul CALM a propus ca membrii comisiilor de specialitate din cadrul APL să nu se complice și să utilizeze datele deja disponibile privind prețurile medii de piață ale bunurilor imobile stabilite în modelul de evaluare a caselor de locuit amplasate în localitățile rurale ale Republicii Moldova, aprobat prin Ordinul Directorului general al Agenției Geodezie, Cartografie și Cadastru nr. 60/2024 și care conține inclusiv Harta zonelor valorice și descrierea narativă a zonelor valorice (cu prețurile medii) vizând casele de locuit amplasate în localitățile rurale ale Republicii Moldova.

De asemenea, Igor Cristal a răspuns la mai multe întrebări ale primarilor și specialiștilor APL participanți la ședință privind procedura în cauză și finalitatea acesteia, inclusiv aspectele privind executarea silită a obligațiilor fiscale restante în noua procedură simplificată (prin ordonanță judecătorească).

Referitor la procedura de corectare a erorilor în procedura masivă, expertul CALM a menționat că art. 29 alin. (2) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală prevede că „Primarul, în calitatea sa de autoritate publică locală executivă, exercită şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare sau încredinţate de consiliul local", astfel încât se recomandă ca în deciziile consiliilor locale de aprobare a materialelor de corectare a erorilor și de aprobare a delimitării proprietății publice să se încredințeze primarilor să efectueze orice corectări ulterioare a datelor aprobate, prin dispoziții, fără adoptarea unor noi decizii ale consiliilor. Aceasta va permite soluționarea operativă a tuturor chestiunilor care apar pe parcurs în acest proces.

Pe final, participanții au remarcat utilitatea informațiilor și dezbaterilor din cadrul ședinței.

Autor: Congresul Autorităţilor Locale din Republica Moldova

Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă