Vizualizări: 2729
JURNALISMUL COMUNITAR: Comunicare pentru Comunitate. Animație #12
Chișinău, 11 Decembrie 2023 — Jurnalismul este o profesie despre puterea cuvintelor, în primul rând. Și despre cum trebuie să alegem cu grijă cuvintele ca să nu le facem rău celor din jur.
Și ni s-a părut că cel mai bine ilustrează asta o poveste scrisă de Madonna. „Merele domnului Peabody”. Iar merele sunt, de mai mulți ani încoace, Premiul pentru cei mai buni jurnaliști ai anului în Moldova. Oare nu ți-ai dori un Măr de Aur?
Povestea „Merele domnului Peabody” are trei eroi principali. Domnul Peabody, profesorul de istorie și de baseball al școlii primare din localitate; Billy, unul dintre elevii domnului Peabody. Și Tommy, un alt copil din echipa de baseball, care a văzut într-o zi, după meci, cum profesorul a ales din magazinul de fructe mărul cel mai strălucit, l-a pus în geantă, dar nu l-a plătit. Tommy a povestit întâmplarea tuturor prietenilor, care, la rândul lor, au povestit-o părinților, care au povestit-o vecinilor și aceștia – prietenilor pe care-i aveau.
În sâmbetele următoare, nici un elev al domnului Peabody nu a mai venit la meci. Iar localnicii nu i-a mai răspuns la salut. Billy i-a explicat profesorului: „Toată lumea crede că sunteți un hoț”.
Atunci vânzătorul din magazinul de fructe i-a spus lui Billy că profesorul își plătește merele în fiecare duminică, atunci când își ia laptele.
Mai târziu, Billy i-a povestit lui Tommy adevărata poveste a merelor domnului Peabody. Și în scurt timp, când l-a întâlnit pe profesor, Tommy l-a întrebat ce ar putea face acum ca să îndrepte lucrurile.
Domnul Peabody i-a spus să vină pe terenul de baseball și să ia cu el o pernă umplută cu pene. „Acum te rog să tai perna în două și să o scuturi bine, ca să zboare toate penele”. Vântul a împrăștiat miile de pene în toate părțile. Iar Tommy s-a gândit că era un preț ușor de plătit pentru a obține iertarea profesorului.
Peste puțin timp, domnul Peabody i-a spus lui Tommy că ar mai fi ceva de făcut pentru a îndrepta lucrurile: „Trebuie să te duci și să aduni toate penele”.
Tommy s-a încruntat și a zis: „Nu cred că este posibil”. Iar profesorul de istorie și de baseball se pricepea bine și la lecții de viață: „La fel de imposibil este și să îndrepți răul pe care l-ai făcut, împrăștiind zvonul că aș fi un hoț. Fiecare pană este un om din localitatea noastră”.
Iar morala din această poveste pentru copii și adulți este aceasta. Să nu ne mai grăbim atât de mult să judecăm pe cineva. Și să ne aducem aminte mereu că un cuvânt poate să rănească mai mult decât o sabie. Iată de ce trebuie alegem cu grijă cuvintele ca să nu le facem rău celor din jur și sunt atâtea ocazii să le facem un bine oamenilor.
Să-i ascultăm. Să le spunem poveștile. Să relatăm problemele cu care se confruntă. Și să cerem din partea autorităților soluții, acțiuni. Să facem cunoscute reușitele. Asta face jurnalismul comunitar.
Jurnalismul comunitar este jurnalismul pe care îl fac oamenii locului care nu au neapărat o pregătire specială în domeniul scrisului, dar în schimb apără o cauză, îndreaptă o nedreptate sau împărtășesc o bucurie despre oamenii de alături.
Atunci când spui, când ceri și când faci ceva cu grijă pentru celălalt, pentru oamenii tăi apropiați… Din localitate. Asta e jurnalismul comunitar.
#jurnalismcomunitar #spune #cere #faceva #stiripozitive #fundatiaesteuropeana #suedia
* * *
Această animație a fost produsă în cadrul proiectului „Jurnalismul Comunitar: Comunicare pentru Comunitate”, realizat de către de Asociația „URMA ta”, cu suportul oferit de Fundația Est-Europeană și finanțat de Suedia. Opiniile exprimate aici aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Est-Europene sau al Suediei.
Link YOUTUBE Animație #12 „Jurnalism comunitar”:
https://youtu.be/bRgVFBKDwD0
Și ni s-a părut că cel mai bine ilustrează asta o poveste scrisă de Madonna. „Merele domnului Peabody”. Iar merele sunt, de mai mulți ani încoace, Premiul pentru cei mai buni jurnaliști ai anului în Moldova. Oare nu ți-ai dori un Măr de Aur?
Povestea „Merele domnului Peabody” are trei eroi principali. Domnul Peabody, profesorul de istorie și de baseball al școlii primare din localitate; Billy, unul dintre elevii domnului Peabody. Și Tommy, un alt copil din echipa de baseball, care a văzut într-o zi, după meci, cum profesorul a ales din magazinul de fructe mărul cel mai strălucit, l-a pus în geantă, dar nu l-a plătit. Tommy a povestit întâmplarea tuturor prietenilor, care, la rândul lor, au povestit-o părinților, care au povestit-o vecinilor și aceștia – prietenilor pe care-i aveau.
În sâmbetele următoare, nici un elev al domnului Peabody nu a mai venit la meci. Iar localnicii nu i-a mai răspuns la salut. Billy i-a explicat profesorului: „Toată lumea crede că sunteți un hoț”.
Atunci vânzătorul din magazinul de fructe i-a spus lui Billy că profesorul își plătește merele în fiecare duminică, atunci când își ia laptele.
Mai târziu, Billy i-a povestit lui Tommy adevărata poveste a merelor domnului Peabody. Și în scurt timp, când l-a întâlnit pe profesor, Tommy l-a întrebat ce ar putea face acum ca să îndrepte lucrurile.
Domnul Peabody i-a spus să vină pe terenul de baseball și să ia cu el o pernă umplută cu pene. „Acum te rog să tai perna în două și să o scuturi bine, ca să zboare toate penele”. Vântul a împrăștiat miile de pene în toate părțile. Iar Tommy s-a gândit că era un preț ușor de plătit pentru a obține iertarea profesorului.
Peste puțin timp, domnul Peabody i-a spus lui Tommy că ar mai fi ceva de făcut pentru a îndrepta lucrurile: „Trebuie să te duci și să aduni toate penele”.
Tommy s-a încruntat și a zis: „Nu cred că este posibil”. Iar profesorul de istorie și de baseball se pricepea bine și la lecții de viață: „La fel de imposibil este și să îndrepți răul pe care l-ai făcut, împrăștiind zvonul că aș fi un hoț. Fiecare pană este un om din localitatea noastră”.
Iar morala din această poveste pentru copii și adulți este aceasta. Să nu ne mai grăbim atât de mult să judecăm pe cineva. Și să ne aducem aminte mereu că un cuvânt poate să rănească mai mult decât o sabie. Iată de ce trebuie alegem cu grijă cuvintele ca să nu le facem rău celor din jur și sunt atâtea ocazii să le facem un bine oamenilor.
Să-i ascultăm. Să le spunem poveștile. Să relatăm problemele cu care se confruntă. Și să cerem din partea autorităților soluții, acțiuni. Să facem cunoscute reușitele. Asta face jurnalismul comunitar.
Jurnalismul comunitar este jurnalismul pe care îl fac oamenii locului care nu au neapărat o pregătire specială în domeniul scrisului, dar în schimb apără o cauză, îndreaptă o nedreptate sau împărtășesc o bucurie despre oamenii de alături.
Atunci când spui, când ceri și când faci ceva cu grijă pentru celălalt, pentru oamenii tăi apropiați… Din localitate. Asta e jurnalismul comunitar.
#jurnalismcomunitar #spune #cere #faceva #stiripozitive #fundatiaesteuropeana #suedia
* * *
Această animație a fost produsă în cadrul proiectului „Jurnalismul Comunitar: Comunicare pentru Comunitate”, realizat de către de Asociația „URMA ta”, cu suportul oferit de Fundația Est-Europeană și finanțat de Suedia. Opiniile exprimate aici aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Est-Europene sau al Suediei.
Link YOUTUBE Animație #12 „Jurnalism comunitar”:
https://youtu.be/bRgVFBKDwD0
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2276
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33