Vizualizări: 3395
Direcția Juridică a Parlamentului atrage atenția că plafonarea taxelor locale riscă să fie declarată neconstituțională!
14 Decembrie 2020 — Direcția Generală Juridică a Parlamentului a elaborat un Aviz la proiectul de lege privind modificarea unor acte normative (nr. 476 din 01.12.2020) în care se expune și vis-a-vis de intenția Guvernului de a plafona taxele locale.
În Aviz se menționează că stabilirea cotelor maxime ale taxelor locale în decembrie 2013 au fost declarate neconstituționale, iar articolul 132 din Constituție, care reglementează sistemul fiscal, stabilește că impozitele, taxele și orice venituri ale bugetului de stat și ale bugetului asigurărilor sociale de stat, ale bugetelor raioanelor, orașelor și satelor se stabilesc, conform legii, de organele reprezentative respective.
„Raportând art.132 la art.109 din Constituție, care garantează principiul Autonomiei Locale, legea urmează să cuprindă criteriile de determinare a taxelor locale prin delegarea competenței autorităților publice de a stabili cuantumul nemijlocit, reieșind din principiile și criteriile stabilite de legiuitor, dar în modul în care sunt expuse mărimile actualelor taxe, nu se asigură un echilibru și o echitate între contribuabilii de la care acestea urmează a fi încasate.”
În același timp, în Avizul Direcției Juridice a Parlamentului se face trimitere la articolul 4 alin.(6) din Carta Europeană a Autonomiei Locale care prevede că autoritățile administrației publice locale trebuie să fie consultate în timp util și în mod adecvat în procesul de planificare și de luare a deciziilor pentru toate chestiunile care le privesc în mod direct.
De asemenea, în Aviz este menționat că articolul 81 din Legea nr.436/2006, stabilește garanții concrete de realizare a principiului constituțional al autonomiei locale și în mod implicit a autonomiei financiare, instituind dreptul administrației publice locale la bază fiscală proprie, care urmează să fie proporțională competențelor atribuite de Constituție, de legea în cauză și alte acte legislative. „Potrivit articolului precitat, procedurile de distribuire a resurselor financiare proprii ale autorităților publice locale, precum și orice modificare a legislației referitoare la funcționarea finanțelor publice locale vor fi coordonate în mod obligatoriu cu structurile reprezentative ale autorităților publice locale.”
În document este specificat faptul că în afară de alocațiile de la bugetul de stat, bugetele locale se formează din veniturile proprii, în care se includ taxele locale aplicate conform Codului fiscal. „În conformitate cu articolul 12 din Legea privind finanțele publice locale, bugetele anuale ale UTA nu pot fi aprobate și executate cu deficit bugetar. APL sunt obligate să întreprindă toate măsurile necesare pentru menținerea echilibrului bugetar. Având în vedere modalitatea și tardivitatea adoptării amendamentelor contestate, fără acordarea unei perioade rezonabile pentru punerea în aplicare și fără subvenționarea APL de la bugetul de stat în scopul compensării veniturilor ratate, au fost torpilate bugetele locale.”
În concluzie, în Avizul Direcției Juridice a Parlamentului se atrage atenția asupra faptului că normele proiectului de lege ce vizează plafonarea taxelor locale riscă a fi supuse controlului de constituționalitate și declarate neconstituționale.
Serviciul de Comunicare al CALM
În Aviz se menționează că stabilirea cotelor maxime ale taxelor locale în decembrie 2013 au fost declarate neconstituționale, iar articolul 132 din Constituție, care reglementează sistemul fiscal, stabilește că impozitele, taxele și orice venituri ale bugetului de stat și ale bugetului asigurărilor sociale de stat, ale bugetelor raioanelor, orașelor și satelor se stabilesc, conform legii, de organele reprezentative respective.
„Raportând art.132 la art.109 din Constituție, care garantează principiul Autonomiei Locale, legea urmează să cuprindă criteriile de determinare a taxelor locale prin delegarea competenței autorităților publice de a stabili cuantumul nemijlocit, reieșind din principiile și criteriile stabilite de legiuitor, dar în modul în care sunt expuse mărimile actualelor taxe, nu se asigură un echilibru și o echitate între contribuabilii de la care acestea urmează a fi încasate.”
În același timp, în Avizul Direcției Juridice a Parlamentului se face trimitere la articolul 4 alin.(6) din Carta Europeană a Autonomiei Locale care prevede că autoritățile administrației publice locale trebuie să fie consultate în timp util și în mod adecvat în procesul de planificare și de luare a deciziilor pentru toate chestiunile care le privesc în mod direct.
De asemenea, în Aviz este menționat că articolul 81 din Legea nr.436/2006, stabilește garanții concrete de realizare a principiului constituțional al autonomiei locale și în mod implicit a autonomiei financiare, instituind dreptul administrației publice locale la bază fiscală proprie, care urmează să fie proporțională competențelor atribuite de Constituție, de legea în cauză și alte acte legislative. „Potrivit articolului precitat, procedurile de distribuire a resurselor financiare proprii ale autorităților publice locale, precum și orice modificare a legislației referitoare la funcționarea finanțelor publice locale vor fi coordonate în mod obligatoriu cu structurile reprezentative ale autorităților publice locale.”
În document este specificat faptul că în afară de alocațiile de la bugetul de stat, bugetele locale se formează din veniturile proprii, în care se includ taxele locale aplicate conform Codului fiscal. „În conformitate cu articolul 12 din Legea privind finanțele publice locale, bugetele anuale ale UTA nu pot fi aprobate și executate cu deficit bugetar. APL sunt obligate să întreprindă toate măsurile necesare pentru menținerea echilibrului bugetar. Având în vedere modalitatea și tardivitatea adoptării amendamentelor contestate, fără acordarea unei perioade rezonabile pentru punerea în aplicare și fără subvenționarea APL de la bugetul de stat în scopul compensării veniturilor ratate, au fost torpilate bugetele locale.”
În concluzie, în Avizul Direcției Juridice a Parlamentului se atrage atenția asupra faptului că normele proiectului de lege ce vizează plafonarea taxelor locale riscă a fi supuse controlului de constituționalitate și declarate neconstituționale.
Serviciul de Comunicare al CALM
Autor: Congresul Autorităţilor Locale din Republica Moldova
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2278
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33