Vizualizări: 3032
Ombudsmanii nu susţin modificarea sau anularea unor măsuri de protecţie socială, modificări ce nu corespund rigorilor internaţionale unanim recunoscute.
Chişinău, 8 Iunie 2012 — Avocaţii parlamentari: Orice proiect de lege elaborat trebuie să corespundă normelor constituţionale privind interdicţia adoptării legilor care ar suprima sau diminua drepturile şi libertaţile fundamentale ale omului, precum şi a obligaţiei statului de a intreprinde masuri pentru ca orice om sa aibă un nivel de trai decent. Orice iniţiativă de modificare a cadrului normativ trebuie sa fie ajustata la standardele internationale in domeniu si sa tina cont de recomandarile Comitetului ONU cu privire la drepturile economice, sociale si culturale.
Centrul pentru Drepturile Omului şi-a expus opinia pe marginea unui proiect de hotărîre a Guvernului (privind aprobarea proiectului de lege pentru modificarea si completarea unor acte legislative si abrogarea Legii nr.933 din 14 aprilie 2000 cu privire la protecţia sociala speciala a unor categorii de populaţie), care prevede modificarea sau anularea unor masuri de protecţie sociala pentru persoane din categorii social-vulnerabile.
Astfel, ombudsmanii nu acceptă propunerile privind excluderea art.13 din Legea cu privire la veterani - „conţinutul protecţei sociale a veteranilor”, dat fiind că anularea acestei norme va afecta interesele unor categorii de veterani. Avocaţii parlamentari nu susţin nici argumentele invocate în favoarea excluderii compensatiilor nominative pentru calatoria in transportul urban, suburban, de care beneficiaza in prezent veteranii de razboi şi invalizii de război (inclusiv de gradul III), pentru că, în acest caz, li se vor reduce din drepturile (facilitatile) legal dobîndite.
Ombudsmanii au rezerve şi faţă de initiaţiva de abrogare a Legii cu privire la protecţia sociala speciala a unor categorii de populaţie, începind cu 1 iunie 2013.
Conform proiectului avansat, unele categorii de persoane beneficiare de compensatii nominative (persoanele cu dizabilitati, victimele represiunilor politice, familiile cu 4 si mai multi copii) nu se vor bucura in continuare de o protectie sociala speciala. In context, institutia nationala a ombudsmanului atentioneaza asupra necesitatii corespunderii modificarilor elaborate exigenţelor constituţionale privind interdicţia adoptarii legilor care ar suprima sau diminua drepturile şi libertaţile fundamentale ale omului, precum şi a obligaţ iei statului de a întreprinde măsuri pentru ca orice om sa aibă un nivel de trai decent.
CpDOM consideră ca este imperios necesar ca orice iniţiativa de modificare a cadrului normativ să fie ajustată la standardele internaţionale în domeniu şi să ţina cont de recomandările Comitetului ONU cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale. Avocaţii parlamentari reitereaza că, în condiţiile majorării preţurilor la mărfurile de consum şi servicii, a tarifelor, protectia sociala trebuie sa constituie elementul fundamental al politicilor statului, mecanismul principal de interventie pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor negative ale "riscurilor sociale" asupra nivelului de trai al populaţiei. De asemenea, se subliniaza că lacunele la capitolul asigurarea cetăţenilor a unui nivel de trai decent constituie una dintre problemele stringente invocate de cetăţeni în adresările către avocaţii parlamentari.
Totodata, ombudsmanii sustin intentia de a spori eficienta cadrului normativ prin introducerea unor prevederi ce ar motiva somerii sa beneficieze de ofertele agentiei nationale pentru ocuparea fortei de munca. Avocatii parlamentari atentioneaza insa asupra rigiditatii cadrului normativ care ar putea fi obtinut prin formularea „in cazul in care somerul inregistrat refuza un loc de munca sau participarea la servicii de stimulare a ocuparii fortei de munca si la lucrari publice, familia nu are dreptul la depunerea unei cereri pentru acordarea ajutorului social pe o perioada de 3 luni consecutive” . De aceea se propune versiunea ”cererea poate fi depusa odata cu disparitia circumstantelor, care au constituit temei de incetare a ajutorului social”.
In virtutea argumentelor expuse mai sus, Centrul pentru Drepturile Omului nu susţine proiectul menţionat propus spre avizare, în partea în care au fost expuse obiecţiile respective, deoarece modificarile avansate pot avea un impact negativ asupra unor persoane social vulnerabile, iar necesitatea operării modificărilor respective nu este suficient argumentată si nu corespunde rigorilor internaţionale unanim recunoscute.
Centrul pentru Drepturile Omului şi-a expus opinia pe marginea unui proiect de hotărîre a Guvernului (privind aprobarea proiectului de lege pentru modificarea si completarea unor acte legislative si abrogarea Legii nr.933 din 14 aprilie 2000 cu privire la protecţia sociala speciala a unor categorii de populaţie), care prevede modificarea sau anularea unor masuri de protecţie sociala pentru persoane din categorii social-vulnerabile.
Astfel, ombudsmanii nu acceptă propunerile privind excluderea art.13 din Legea cu privire la veterani - „conţinutul protecţei sociale a veteranilor”, dat fiind că anularea acestei norme va afecta interesele unor categorii de veterani. Avocaţii parlamentari nu susţin nici argumentele invocate în favoarea excluderii compensatiilor nominative pentru calatoria in transportul urban, suburban, de care beneficiaza in prezent veteranii de razboi şi invalizii de război (inclusiv de gradul III), pentru că, în acest caz, li se vor reduce din drepturile (facilitatile) legal dobîndite.
Ombudsmanii au rezerve şi faţă de initiaţiva de abrogare a Legii cu privire la protecţia sociala speciala a unor categorii de populaţie, începind cu 1 iunie 2013.
Conform proiectului avansat, unele categorii de persoane beneficiare de compensatii nominative (persoanele cu dizabilitati, victimele represiunilor politice, familiile cu 4 si mai multi copii) nu se vor bucura in continuare de o protectie sociala speciala. In context, institutia nationala a ombudsmanului atentioneaza asupra necesitatii corespunderii modificarilor elaborate exigenţelor constituţionale privind interdicţia adoptarii legilor care ar suprima sau diminua drepturile şi libertaţile fundamentale ale omului, precum şi a obligaţ iei statului de a întreprinde măsuri pentru ca orice om sa aibă un nivel de trai decent.
CpDOM consideră ca este imperios necesar ca orice iniţiativa de modificare a cadrului normativ să fie ajustată la standardele internaţionale în domeniu şi să ţina cont de recomandările Comitetului ONU cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale. Avocaţii parlamentari reitereaza că, în condiţiile majorării preţurilor la mărfurile de consum şi servicii, a tarifelor, protectia sociala trebuie sa constituie elementul fundamental al politicilor statului, mecanismul principal de interventie pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor negative ale "riscurilor sociale" asupra nivelului de trai al populaţiei. De asemenea, se subliniaza că lacunele la capitolul asigurarea cetăţenilor a unui nivel de trai decent constituie una dintre problemele stringente invocate de cetăţeni în adresările către avocaţii parlamentari.
Totodata, ombudsmanii sustin intentia de a spori eficienta cadrului normativ prin introducerea unor prevederi ce ar motiva somerii sa beneficieze de ofertele agentiei nationale pentru ocuparea fortei de munca. Avocatii parlamentari atentioneaza insa asupra rigiditatii cadrului normativ care ar putea fi obtinut prin formularea „in cazul in care somerul inregistrat refuza un loc de munca sau participarea la servicii de stimulare a ocuparii fortei de munca si la lucrari publice, familia nu are dreptul la depunerea unei cereri pentru acordarea ajutorului social pe o perioada de 3 luni consecutive” . De aceea se propune versiunea ”cererea poate fi depusa odata cu disparitia circumstantelor, care au constituit temei de incetare a ajutorului social”.
In virtutea argumentelor expuse mai sus, Centrul pentru Drepturile Omului nu susţine proiectul menţionat propus spre avizare, în partea în care au fost expuse obiecţiile respective, deoarece modificarile avansate pot avea un impact negativ asupra unor persoane social vulnerabile, iar necesitatea operării modificărilor respective nu este suficient argumentată si nu corespunde rigorilor internaţionale unanim recunoscute.
Autor: Oficiul Avocatului Poporului
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2274
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33