Vizualizări: 3374
Avocatul parlamentar Aurelia Grigoriu atenţionează autorităţile asupra problemei nerespectării dreptului la pensie alunor moldoveni care au emigrat şi sînt domiciliaţi în prezent peste hotare
Chişinău, 4 Mai 2012 — Într-un mesaj adresat prim-ministrului Vladimir Filat, ombudsmanul a chemat Guvernul să intensifice activităţile de iniţiere a unor negocieri privind semnarea unor noi acorduri de colaborare pe segmentul securităţii sociale cu statele unde emigrează preponderent cetăţenii Republicii Moldova.
În scrisoare avocatul parlamentar menţionează că în ultimul timp, în adresa Centrului, parvin frecvent petiţii din partea cetăţenilor cu referire la nestabilirea şi neplata pensiilor, în special în cazul apariţiei unor relaţii juridice cu element de extraneitate.
În conformitate cu art. 2 al Legii nr. 156-XIV din 14.10.1998 privind pensiile şi asigurări sociale de stat, dreptul la pensie îl au asiguraţii domiciliaţi în Republica Moldova, precum şi persoanele care, la data stabilirii pensiei, nu au calitatea de asigurat, dar îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege. El se exercită, în condiţiile legii, prin sistemul public de asigurări contra riscurilor sociale reprezentate de pierderea capacităţii de muncă (datorită vîrstei înaintate, invalidităţii) sau de pierderea susţinătorului.
Astfel, condiţiile de bază pentru obţinerea dreptului la pensie, în temeiul Legii nr. 156-XIV, din 14.10.1998, sînt atingerea vîrstei de pensionare (57/62), realizarea stagiului de cotizare de 30 de ani sau minimul de 15 ani şi domicilierea pe teritoriul Republicii Moldova.
Din cauza emigrării masive a populaţiei, se creează situaţii în urma cărora persoanele care au contribuit o perioadă îndelungată la bugetul de asigurări sociale de stat în Republica Moldova rămîn în afara sistemului de protecţie socială.
O situaţie concretă este cazul doamnei G.R., domiciliată în Slovenia, care toată viaţa a activat în Republica Moldova, contribuind la bugetul de asigurări sociale de stat. Ajungînd la vîrsta de pensionare, în urma unor circumstanţe personale, a fost nevoită să plece în Slovenia, unde a şi obţinut cetăţenia ţării respective. În pofida faptului că a atins vîrsta de pensionare şi a contribuit toată viaţa la bugetul de asigurări sociale de stat din Republica Moldova, din cauza că şi-a schimbat domiciliul, nu beneficiază de pensie nici din partea Republicii Moldova şi nici din partea Sloveniei.
În Republica Moldova nu i se stabileşte dreptul la pensie, deoarece, în temeiul art. 36 al legii menţionate, asiguratului care îşi stabileşte domiciliul în străinătate nu i se acordă dreptul la pensie, iar în Slovenia, din motiv că nu a contribuit sub nici o formă, nu întruneşte condiţii de a beneficia de pensie sau de orice altă măsură de protecţie socială.
În prezent, sistemul public de asigurări sociale se bazează pe principiul contributivităţii, potrivit căruia pensia se stabileşte în urma realizării stagiului de cotizare de 30 de ani, adică achitării contribuţiilor de asigurări sociale de stat şi atingerea vîrstei de pensionare, cea ce demonstrează că dreptul la pensie este un drept dobîndit.
Respectiv, dreptul cetăţeanului la asigurare cu pensie se află în dependenţă directă de caracterul activităţii social-utile prestate.
Potrivit datelor statistice, un număr mare de cetăţeni ai Republicii Moldova au emigrat în ultimii ani în Belarus, Bulgaria, Cehia, Germania, Israel, Italia, Kazahstan, Rusia, Ucraina şi, din cauza că nu sînt încheiate acorduri de colaborare pe segmentul securităţii sociale cu o bună parte din acestea, emigranţii nu beneficiază sub nici o formă de protecţie socială.
Potrivit informaţiei prezentate de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, în prezent, Republica Moldova este parte contractantă la acordurile bilaterale privind garanţiile cetăţenilor în domeniul asigurării cu pensii cu Federaţia Rusă (1995), Ucraina (1996), Belarus (1996), Uzbekistan (1995) şi Azerbaidjan (1999), care se bazează pe principiul teritorial. Adică pensiile se stabilesc şi se plătesc din mijloacele financiare ale acelui stat pe teritoriul căreia persoana are domiciliul. Astfel, dacă un pensionar din Federaţia Rusă îşi schimbă domiciliul în Republica Moldova, în Federaţia Rusă plata pensiei este suspendată şi se stabileşte conform legislaţiei de pensionare a Republicii Moldova de către organul teritorial de asigurări sociale de la locul de trai şi invers, în cazul cînd un pensionar din Republica Moldova îşi stabileşte domiciliul pe teritoriul Federaţiei Ruse, plata pensiei în Republica Moldova este suspendată şi se stabileşte conform legislaţiei de pensionare a Federaţiei Ruse la locul de trai.
Acordurile în domeniul asigurării sociale de stat încheiate de Republica Moldova cu România, Bulgaria, Portugalia, Austria, Luxemburg, Estonia şi Republica Cehă prevăd stabilirea şi plata pensiilor şi indemnizaţiilor pe principiile contributivităţii şi proporţionalităţii, principii pe care se bazează şi Legea nr. 489-XIV din 08.07.1999 privind sistemul public de asigurări sociale. Adică fiecare stat contractant plăteşte partea pensiei calculată doar pentru stagiul asigurat realizat pe teritoriul său unde au fost achitate contribuţiile de asigurări sociale de stat.
Pentru a beneficia de pensie, în baza dispoziţiilor acestor acorduri, solicitantul înaintează cererea cu documentele necesare instituţiei competente de la locul de domiciliu, care urmează să fie transmise organismului de legătură al celeilalte Părţi contractante. Data depunerii cererii în instituţia competentă a celeilalte Părţi contractante este considerată data depunerii cererii în instituţia competentă a celeilalte Părţi contractante.
Beneficiarul trebuie să informeze instituţia competentă, în momentul solicitării pensiei, cu privire la locul de domiciliu, numărul de cont în banca în care urmează să fie plătită pensia.
Avocatul parlamentar salută faptul că în anul 2010 au fost realizate acţiuni de coordonare a sistemelor de securitate socială, prin încheierea acordurilor bilaterale în domeniul securităţii sociale cu unele state, unde se află preponderent cetăţeni ai Republicii Moldova (Republica Portugheză, România, Marele Ducat de Luxemburg, prima rundă de negocieri pe marginea unui asemenea acord au avut loc cu Republica Polonă, Republica Estonia).
Însă cu toate acestea, la momentul actual, nu sînt încheiate acorduri de colaborare cu Germania, Israel, Italia, Kazahstan, Slovenia, Grecia, Turcia, Spania, ţări unde a emigrat un număr mare de cetăţeni ai Republicii Moldova, care rămîn în afara sistemului de protecţie socială.
Avocatul parlamentar Aurelia Grigoriu atrage atenţia autorităţilor asupra problemei vizate, chemînd responsabilii de la Guvern să întreprindă acţiunile necesare pentru asigurarea respectării dreptului la pensie pentru toate categoriile de cetăţeni, inclusiv celor domiciliaţi peste hotarele ţării.
În scrisoare avocatul parlamentar menţionează că în ultimul timp, în adresa Centrului, parvin frecvent petiţii din partea cetăţenilor cu referire la nestabilirea şi neplata pensiilor, în special în cazul apariţiei unor relaţii juridice cu element de extraneitate.
În conformitate cu art. 2 al Legii nr. 156-XIV din 14.10.1998 privind pensiile şi asigurări sociale de stat, dreptul la pensie îl au asiguraţii domiciliaţi în Republica Moldova, precum şi persoanele care, la data stabilirii pensiei, nu au calitatea de asigurat, dar îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege. El se exercită, în condiţiile legii, prin sistemul public de asigurări contra riscurilor sociale reprezentate de pierderea capacităţii de muncă (datorită vîrstei înaintate, invalidităţii) sau de pierderea susţinătorului.
Astfel, condiţiile de bază pentru obţinerea dreptului la pensie, în temeiul Legii nr. 156-XIV, din 14.10.1998, sînt atingerea vîrstei de pensionare (57/62), realizarea stagiului de cotizare de 30 de ani sau minimul de 15 ani şi domicilierea pe teritoriul Republicii Moldova.
Din cauza emigrării masive a populaţiei, se creează situaţii în urma cărora persoanele care au contribuit o perioadă îndelungată la bugetul de asigurări sociale de stat în Republica Moldova rămîn în afara sistemului de protecţie socială.
O situaţie concretă este cazul doamnei G.R., domiciliată în Slovenia, care toată viaţa a activat în Republica Moldova, contribuind la bugetul de asigurări sociale de stat. Ajungînd la vîrsta de pensionare, în urma unor circumstanţe personale, a fost nevoită să plece în Slovenia, unde a şi obţinut cetăţenia ţării respective. În pofida faptului că a atins vîrsta de pensionare şi a contribuit toată viaţa la bugetul de asigurări sociale de stat din Republica Moldova, din cauza că şi-a schimbat domiciliul, nu beneficiază de pensie nici din partea Republicii Moldova şi nici din partea Sloveniei.
În Republica Moldova nu i se stabileşte dreptul la pensie, deoarece, în temeiul art. 36 al legii menţionate, asiguratului care îşi stabileşte domiciliul în străinătate nu i se acordă dreptul la pensie, iar în Slovenia, din motiv că nu a contribuit sub nici o formă, nu întruneşte condiţii de a beneficia de pensie sau de orice altă măsură de protecţie socială.
În prezent, sistemul public de asigurări sociale se bazează pe principiul contributivităţii, potrivit căruia pensia se stabileşte în urma realizării stagiului de cotizare de 30 de ani, adică achitării contribuţiilor de asigurări sociale de stat şi atingerea vîrstei de pensionare, cea ce demonstrează că dreptul la pensie este un drept dobîndit.
Respectiv, dreptul cetăţeanului la asigurare cu pensie se află în dependenţă directă de caracterul activităţii social-utile prestate.
Potrivit datelor statistice, un număr mare de cetăţeni ai Republicii Moldova au emigrat în ultimii ani în Belarus, Bulgaria, Cehia, Germania, Israel, Italia, Kazahstan, Rusia, Ucraina şi, din cauza că nu sînt încheiate acorduri de colaborare pe segmentul securităţii sociale cu o bună parte din acestea, emigranţii nu beneficiază sub nici o formă de protecţie socială.
Potrivit informaţiei prezentate de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, în prezent, Republica Moldova este parte contractantă la acordurile bilaterale privind garanţiile cetăţenilor în domeniul asigurării cu pensii cu Federaţia Rusă (1995), Ucraina (1996), Belarus (1996), Uzbekistan (1995) şi Azerbaidjan (1999), care se bazează pe principiul teritorial. Adică pensiile se stabilesc şi se plătesc din mijloacele financiare ale acelui stat pe teritoriul căreia persoana are domiciliul. Astfel, dacă un pensionar din Federaţia Rusă îşi schimbă domiciliul în Republica Moldova, în Federaţia Rusă plata pensiei este suspendată şi se stabileşte conform legislaţiei de pensionare a Republicii Moldova de către organul teritorial de asigurări sociale de la locul de trai şi invers, în cazul cînd un pensionar din Republica Moldova îşi stabileşte domiciliul pe teritoriul Federaţiei Ruse, plata pensiei în Republica Moldova este suspendată şi se stabileşte conform legislaţiei de pensionare a Federaţiei Ruse la locul de trai.
Acordurile în domeniul asigurării sociale de stat încheiate de Republica Moldova cu România, Bulgaria, Portugalia, Austria, Luxemburg, Estonia şi Republica Cehă prevăd stabilirea şi plata pensiilor şi indemnizaţiilor pe principiile contributivităţii şi proporţionalităţii, principii pe care se bazează şi Legea nr. 489-XIV din 08.07.1999 privind sistemul public de asigurări sociale. Adică fiecare stat contractant plăteşte partea pensiei calculată doar pentru stagiul asigurat realizat pe teritoriul său unde au fost achitate contribuţiile de asigurări sociale de stat.
Pentru a beneficia de pensie, în baza dispoziţiilor acestor acorduri, solicitantul înaintează cererea cu documentele necesare instituţiei competente de la locul de domiciliu, care urmează să fie transmise organismului de legătură al celeilalte Părţi contractante. Data depunerii cererii în instituţia competentă a celeilalte Părţi contractante este considerată data depunerii cererii în instituţia competentă a celeilalte Părţi contractante.
Beneficiarul trebuie să informeze instituţia competentă, în momentul solicitării pensiei, cu privire la locul de domiciliu, numărul de cont în banca în care urmează să fie plătită pensia.
Avocatul parlamentar salută faptul că în anul 2010 au fost realizate acţiuni de coordonare a sistemelor de securitate socială, prin încheierea acordurilor bilaterale în domeniul securităţii sociale cu unele state, unde se află preponderent cetăţeni ai Republicii Moldova (Republica Portugheză, România, Marele Ducat de Luxemburg, prima rundă de negocieri pe marginea unui asemenea acord au avut loc cu Republica Polonă, Republica Estonia).
Însă cu toate acestea, la momentul actual, nu sînt încheiate acorduri de colaborare cu Germania, Israel, Italia, Kazahstan, Slovenia, Grecia, Turcia, Spania, ţări unde a emigrat un număr mare de cetăţeni ai Republicii Moldova, care rămîn în afara sistemului de protecţie socială.
Avocatul parlamentar Aurelia Grigoriu atrage atenţia autorităţilor asupra problemei vizate, chemînd responsabilii de la Guvern să întreprindă acţiunile necesare pentru asigurarea respectării dreptului la pensie pentru toate categoriile de cetăţeni, inclusiv celor domiciliaţi peste hotarele ţării.
Autor: Oficiul Avocatului Poporului
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2274
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33