Vizualizări: 2460
Maiștri ai școlilor profesionale și întreprinzătorii: față în față
Chisinau, 26 Februarie 2013 — Pe 26 februarie 2013, la Camera de Comerț și Industrie a Moldovei, 15 maiștri ai instituțiilor de formare profesională și întreprinzători din domeniul prelucrării lemnului s-au întrunit în cadrul unui atelier de lucru, pentru a discuta despre armonizarea curriculum-ului și formarea relațiilor de colaborare între școlile profesionale și întreprinderi. Evenimentul a fost organizat în cadrul Proiectului-parteneriat de instruire a meșteșugarilor ”Kreishandwerkerschaft Hersfeld-Rotenburg”.
În deschiderea atelierului, Sergiu Harea, director al Departamentului Economie al CCI, a menționat necesitatea reformării sistemului de învățământ profesional, care să pregătească specialiști conform necesităților sectorului real al economiei. ”Deja de mai mult timp CCI colaborează cu Ministerul Educației și, cu suportul partenerilor internaționali, a realizat un șir de proiecte, în cadrul cărora a fost modernizată baza tehnico-materială a unor școli profesionale. Petru ca tinerii absolvenți să poată face față cerințelor pieței muncii, trebuie instruiți conform standardelor internaționale. În acest context, cooperarea dintre factorii de decizie, instituțiile de învățământ și agenții economici trebuie să fie inerentă, contribuind la pregătirea forței de muncă calitative.
Apreciez interesul maiștrilor și întreprinzătorilor față de acest atelier. Odată cu evoluția tehnologiilor, trebuie să evolueze și sistemul de învățământ, adaptându-se noilor circumstanțe. În caz contrar, specialiștii pregătiți nu vor avea prea multe șanse pe piața forței de muncă.”
Octavian Vasilache, şef al Direcţiei învăţământ secundar profesional şi mediu de specialitate a Ministerului Educației, a spus că, anual, din bugetul de stat sunt alocate 360 mil. lei pentru învățământul profesional. ”Trebuie să demonstrăm că aceste cheltuieli se materializează prin instruirea forței de muncă calitative și competitive. La sfârșitul anului 2012, Ministerul Educației, Ministerul Economiei și Camera de Comerț și Industrie au semnat un memorandum în vederea reformării sistemului de învățământ vocațional/tehnic. Nu putem pregăti specialiști doar pentru economia locală. Prin renovarea școlilor profesionale, revizuirea programelor de studiu și conținutului acestora conform standardelor internaționale și cerințelor mediului de afaceri vom contribui la dezvoltarea economiei naționale și la integrarea ei în cea internațională.”
Referindu-se la scopul întrunirii, Wolfgang Dressel, coordonator al Proiectului-parteneriat de instruire a meșteșugarilor ”Kreishandwerkerschaft Hersfeld-Rotenburg”, a spus că, deși activează în același domeniu, fiecare școală profesională are propria experiență, maiștrii au propriile practici, tehnici de lucru, care pot fi împărtășite și colegilor. ” În cadrul proiectului am desfășurat traininguri cu implicarea experților germani. De asemenea, pe parcursul a două săptămâni, un grup de meseriași din Moldova a fost instruit și a activat la întreprinderi din Germania. Ulterior, am simulat susținerea examenului internațional care să ateste nivelul profesional al participanților la proiect. Majoritatea dintre ei au susținut testul. Ați putea organiza asemenea examene în Moldova, pentru ca nivelul profesional al specialiștilor pregătiți aici să fie recunoscut pe plan internațional. Trebuie să țineți cont de ceea ce se întâmplă atât pe piața națională a muncii, cât și pe cele de peste hotare. Republica Moldova a ales cursul spre UE, iar comunitatea europeană este dispusă să vă ofere suportul necesar. Cu cât mai eficient veți reuși să implementați standardele europene, cu atât vă va fi mai ușor să vă încadrați în piața UE.
Formarea profesională calitativă a specialiștilor este un factor foarte important pentru economia țării, dar trebuie să recunoaștem că, acest lucru implică cheltuieli destul de mari: ateliere bine dotate pentru instruirea practică, maiștri bine pregătiți, consumabile, materie primă, servicii comunale. Agenții economici trebuie să participe și ei la procesul de pregătire a meseriașilor, deoarece absolvenții sunt viitorii angajați”.
Sergiu Toma, director al companiei ”Total Gravura”, a accentuat că nu este mulțumit de nivelul de pregătire profesională a specialiștilor de profesii muncitorești. ”Absolvenții nu dețin abilități și nu știu cum să utilizeze echipamentul de la întreprindere, care este computerizat. Pentru ca un muncitor să primească un salariu de 2500 de lei/ lună, trebuie să aducă 1250 de lei/ zi valoare la obiectele fabricate. Nu este rentabil să angajăm persoane care nu obțin aceste rezultate”.
Vitalie Filin, reprezentant al companiei ”CNC Service” s-a referit la o altă problemă cu care se confruntă agenții economici: formarea cadrelor la întreprindere. ”Apreciez pozitiv organizarea atelierului de lucru, deoarece facilitează schimbul de experiență. Am luat parte la mai multe evenimente care au avut loc în cadrul acestui proiect. Am obținut cunoștințe noi și am aflat cum trebuie să se desfășoare procesul de pregătire a cadrelor la întreprindere, ce resurse umane sunt necesare pentru a forma profesional tinerii. Am elaborat un program de instruire, pe care îl urmăm”.
Fiecare participant la training a prezentat mostre de lucrări, pregătite special pentru acest eveniment. După discuții și analize referitor la desenul tehnic, procesul de fabricare, cost, utilaje necesare etc, lucrările au fost sistematizate, servind ulterior ca material didactic pentru procesul de formare profesională.
Pe 27 februarie curent, va avea loc un atelier similar pentru sectorul prelucrarea metalelor.
Proiectul-parteneriat de instruire a meșteșugarilor "Kreishandwerkerschaft Hersfeld-Rotenburg" a fost lansat în mai 2011, fiind destinat, în special, școlilor profesionale din regiunile rurale.
www.chamber.md sau pagina CCI pe facebook
În deschiderea atelierului, Sergiu Harea, director al Departamentului Economie al CCI, a menționat necesitatea reformării sistemului de învățământ profesional, care să pregătească specialiști conform necesităților sectorului real al economiei. ”Deja de mai mult timp CCI colaborează cu Ministerul Educației și, cu suportul partenerilor internaționali, a realizat un șir de proiecte, în cadrul cărora a fost modernizată baza tehnico-materială a unor școli profesionale. Petru ca tinerii absolvenți să poată face față cerințelor pieței muncii, trebuie instruiți conform standardelor internaționale. În acest context, cooperarea dintre factorii de decizie, instituțiile de învățământ și agenții economici trebuie să fie inerentă, contribuind la pregătirea forței de muncă calitative.
Apreciez interesul maiștrilor și întreprinzătorilor față de acest atelier. Odată cu evoluția tehnologiilor, trebuie să evolueze și sistemul de învățământ, adaptându-se noilor circumstanțe. În caz contrar, specialiștii pregătiți nu vor avea prea multe șanse pe piața forței de muncă.”
Octavian Vasilache, şef al Direcţiei învăţământ secundar profesional şi mediu de specialitate a Ministerului Educației, a spus că, anual, din bugetul de stat sunt alocate 360 mil. lei pentru învățământul profesional. ”Trebuie să demonstrăm că aceste cheltuieli se materializează prin instruirea forței de muncă calitative și competitive. La sfârșitul anului 2012, Ministerul Educației, Ministerul Economiei și Camera de Comerț și Industrie au semnat un memorandum în vederea reformării sistemului de învățământ vocațional/tehnic. Nu putem pregăti specialiști doar pentru economia locală. Prin renovarea școlilor profesionale, revizuirea programelor de studiu și conținutului acestora conform standardelor internaționale și cerințelor mediului de afaceri vom contribui la dezvoltarea economiei naționale și la integrarea ei în cea internațională.”
Referindu-se la scopul întrunirii, Wolfgang Dressel, coordonator al Proiectului-parteneriat de instruire a meșteșugarilor ”Kreishandwerkerschaft Hersfeld-Rotenburg”, a spus că, deși activează în același domeniu, fiecare școală profesională are propria experiență, maiștrii au propriile practici, tehnici de lucru, care pot fi împărtășite și colegilor. ” În cadrul proiectului am desfășurat traininguri cu implicarea experților germani. De asemenea, pe parcursul a două săptămâni, un grup de meseriași din Moldova a fost instruit și a activat la întreprinderi din Germania. Ulterior, am simulat susținerea examenului internațional care să ateste nivelul profesional al participanților la proiect. Majoritatea dintre ei au susținut testul. Ați putea organiza asemenea examene în Moldova, pentru ca nivelul profesional al specialiștilor pregătiți aici să fie recunoscut pe plan internațional. Trebuie să țineți cont de ceea ce se întâmplă atât pe piața națională a muncii, cât și pe cele de peste hotare. Republica Moldova a ales cursul spre UE, iar comunitatea europeană este dispusă să vă ofere suportul necesar. Cu cât mai eficient veți reuși să implementați standardele europene, cu atât vă va fi mai ușor să vă încadrați în piața UE.
Formarea profesională calitativă a specialiștilor este un factor foarte important pentru economia țării, dar trebuie să recunoaștem că, acest lucru implică cheltuieli destul de mari: ateliere bine dotate pentru instruirea practică, maiștri bine pregătiți, consumabile, materie primă, servicii comunale. Agenții economici trebuie să participe și ei la procesul de pregătire a meseriașilor, deoarece absolvenții sunt viitorii angajați”.
Sergiu Toma, director al companiei ”Total Gravura”, a accentuat că nu este mulțumit de nivelul de pregătire profesională a specialiștilor de profesii muncitorești. ”Absolvenții nu dețin abilități și nu știu cum să utilizeze echipamentul de la întreprindere, care este computerizat. Pentru ca un muncitor să primească un salariu de 2500 de lei/ lună, trebuie să aducă 1250 de lei/ zi valoare la obiectele fabricate. Nu este rentabil să angajăm persoane care nu obțin aceste rezultate”.
Vitalie Filin, reprezentant al companiei ”CNC Service” s-a referit la o altă problemă cu care se confruntă agenții economici: formarea cadrelor la întreprindere. ”Apreciez pozitiv organizarea atelierului de lucru, deoarece facilitează schimbul de experiență. Am luat parte la mai multe evenimente care au avut loc în cadrul acestui proiect. Am obținut cunoștințe noi și am aflat cum trebuie să se desfășoare procesul de pregătire a cadrelor la întreprindere, ce resurse umane sunt necesare pentru a forma profesional tinerii. Am elaborat un program de instruire, pe care îl urmăm”.
Fiecare participant la training a prezentat mostre de lucrări, pregătite special pentru acest eveniment. După discuții și analize referitor la desenul tehnic, procesul de fabricare, cost, utilaje necesare etc, lucrările au fost sistematizate, servind ulterior ca material didactic pentru procesul de formare profesională.
Pe 27 februarie curent, va avea loc un atelier similar pentru sectorul prelucrarea metalelor.
Proiectul-parteneriat de instruire a meșteșugarilor "Kreishandwerkerschaft Hersfeld-Rotenburg" a fost lansat în mai 2011, fiind destinat, în special, școlilor profesionale din regiunile rurale.
www.chamber.md sau pagina CCI pe facebook
Autor: Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2274
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33