Vizualizări: 3204
E timpul de a evalua eficienţa statutului Republicii Moldova de membră a peste 60 de organizaţii internaţionale
15 Aprilie 2011 — Republica Moldova este membră a peste 60 de organizaţii internaţionale, proces care a început odată cu proclamarea independenţei. Procesul de aderare la structurile internaţionale nu a ţinut cont întotdeauna de aceleaşi argumente logice pentru fiecare organizaţie în parte, reprezentând doar „un elan cavaleresc”. Iată de ce e nevoie de a evalua eficienţa calităţii de membru a Republicii Moldova, susţine expertul IDIS „Viitorul”, Veaceslav Berbeca, în analiza intitulată „Cotizaţiile de membru ale Moldovei: între eficienţă şi simpla prezenţă”. Analiza este inclusă în Buletinul de Politică Externă, produs cu sprijinul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova şi al the National Endowment for Democracy.
Or, prezenţa formală în anumite organizaţii este în contradicţie cu resursele financiare şi umane limitate ale ţării. Veaceslav Berbeca: „Autorităţile trebuie să ţină o evidenţă strictă a modului de achitare a cotizaţiilor şi să raporteze aceste costuri la beneficiile obţinute. Altfel, a fi membru doar pentru a bifa acest statut poate fi considerat drept o risipă a banilor publici. Pe de altă parte, restanţele la a achita anumite cotizaţii aduc prejudicii de imagine Republicii Moldova”.
La categoria organizaţii care s-au dovedit a fi utile pentru democratizarea Republicii Moldova, expertul IDIS include Organizaţia Naţiunilor Unite, Consiliul Europei, Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa, Organizaţia Mondială a Comerţului.
Totodată, Veaceslav Berbeca atestă şi o categorie de organizaţii internaţionale la care Republica Moldova este membră, iar conţinutul şi consecinţele aderării nu sunt suficient de clare, vorbind din perspectiva beneficiilor obţinute: „Mai mult, există riscul de a apare neconcordanţe între statutul actual de membru în anumite organizaţii şi interesele naţionale pe un termen lung sau mediu”.
Astfel, calitatea de membru a Comunităţii Statelor Independente (CSI) nu ne-a dus soluţionarea conflictului transnistrean sau avantaje comerciale, subliniază expertul politic Veaceslav Berbeca: „La capitolul comerţ, Republica Moldova s-a confruntat de mai multe ori cu problema embargoului impus de Rusia la anumite produse. De asemenea, există voci care subliniază că prezenţa în CSI nu este compatibilă cu scopul de aderare la UE.”
Referindu-se la apartenenţa la Organizaţia Mondială a Francofoniei (OIF), Veaceslav Berbeca de la IDIS „Viitorul” remarcă: „OIF este o organizaţie cu misiune culturală, dar şi politică. Ne interesează să ştim dacă Republica Moldova foloseşte pentru promovarea intereselor sale avantajele pe care le oferă statutul de ţară în OIF. Ar fi interesant de aflat care este corelaţia între OIF şi Franţa, având în vedere faptul că Parisul a blocat unele procese de apropiere între UE şi Republica Moldova”.
Analiza recomandă autorităţilor să îşi respecte angajamentele asumate faţă de organizaţiile internaţionale, mai ales în contextul deciziei Consiliului Europei de a continua monitorizarea, din cauza problemelor din sistemul judiciar, mass-media, autonomia locală.
Buletinul de Politică Externă al Moldovei reprezintă o serie de analize succinte, scrise de experţii locali şi internaţionali, dedicate celor mai importante subiecte ce ţin de politica externă a Moldovei, schimbărilor majore din regiunea Mării Negre, cooperării cu organizaţiile internaţionale şi activităţilor de consolidare a păcii din regiune. Buletinul are atât scopul de a crea o platformă comună de discuţii, cât şi de a crea o comunitate de experţi, comentatori, oficiali şi diplomaţi care sunt preocupaţi de perspectivele de integrare europeană a Moldovei. Totodată, acest produs îşi propune să ofere analiştilor şi diplomaţilor moldoveni o tribună veritabilă pentru dezbaterea celor mai interesante şi controversate opinii care ar putea ajuta Moldova să-şi găsească calea spre Uniunea Europeană.
Or, prezenţa formală în anumite organizaţii este în contradicţie cu resursele financiare şi umane limitate ale ţării. Veaceslav Berbeca: „Autorităţile trebuie să ţină o evidenţă strictă a modului de achitare a cotizaţiilor şi să raporteze aceste costuri la beneficiile obţinute. Altfel, a fi membru doar pentru a bifa acest statut poate fi considerat drept o risipă a banilor publici. Pe de altă parte, restanţele la a achita anumite cotizaţii aduc prejudicii de imagine Republicii Moldova”.
La categoria organizaţii care s-au dovedit a fi utile pentru democratizarea Republicii Moldova, expertul IDIS include Organizaţia Naţiunilor Unite, Consiliul Europei, Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa, Organizaţia Mondială a Comerţului.
Totodată, Veaceslav Berbeca atestă şi o categorie de organizaţii internaţionale la care Republica Moldova este membră, iar conţinutul şi consecinţele aderării nu sunt suficient de clare, vorbind din perspectiva beneficiilor obţinute: „Mai mult, există riscul de a apare neconcordanţe între statutul actual de membru în anumite organizaţii şi interesele naţionale pe un termen lung sau mediu”.
Astfel, calitatea de membru a Comunităţii Statelor Independente (CSI) nu ne-a dus soluţionarea conflictului transnistrean sau avantaje comerciale, subliniază expertul politic Veaceslav Berbeca: „La capitolul comerţ, Republica Moldova s-a confruntat de mai multe ori cu problema embargoului impus de Rusia la anumite produse. De asemenea, există voci care subliniază că prezenţa în CSI nu este compatibilă cu scopul de aderare la UE.”
Referindu-se la apartenenţa la Organizaţia Mondială a Francofoniei (OIF), Veaceslav Berbeca de la IDIS „Viitorul” remarcă: „OIF este o organizaţie cu misiune culturală, dar şi politică. Ne interesează să ştim dacă Republica Moldova foloseşte pentru promovarea intereselor sale avantajele pe care le oferă statutul de ţară în OIF. Ar fi interesant de aflat care este corelaţia între OIF şi Franţa, având în vedere faptul că Parisul a blocat unele procese de apropiere între UE şi Republica Moldova”.
Analiza recomandă autorităţilor să îşi respecte angajamentele asumate faţă de organizaţiile internaţionale, mai ales în contextul deciziei Consiliului Europei de a continua monitorizarea, din cauza problemelor din sistemul judiciar, mass-media, autonomia locală.
Buletinul de Politică Externă al Moldovei reprezintă o serie de analize succinte, scrise de experţii locali şi internaţionali, dedicate celor mai importante subiecte ce ţin de politica externă a Moldovei, schimbărilor majore din regiunea Mării Negre, cooperării cu organizaţiile internaţionale şi activităţilor de consolidare a păcii din regiune. Buletinul are atât scopul de a crea o platformă comună de discuţii, cât şi de a crea o comunitate de experţi, comentatori, oficiali şi diplomaţi care sunt preocupaţi de perspectivele de integrare europeană a Moldovei. Totodată, acest produs îşi propune să ofere analiştilor şi diplomaţilor moldoveni o tribună veritabilă pentru dezbaterea celor mai interesante şi controversate opinii care ar putea ajuta Moldova să-şi găsească calea spre Uniunea Europeană.
Autor: IDIS Viitorul
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2274
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33