Vizualizări: 3216
Reprezentanţii comunităţii mediului privat de afaceri au prezentat Comisiei parlamentare pentru economie, buget şi finanţe un pachet de priorităţi legislative imediate
22 Aprilie 2010 — La 22 aprilie 2010, reprezentanţii comunităţii mediului privat de afaceri au prezentat Comisiei parlamentare pentru economie, buget şi finanţe un pachet de priorităţi legislative imediate, necesare pentru stabilizarea mediului de afaceri autohton şi stimularea iniţiativei private, bazate pe principiile transparenţei şi luptei cu corupţia. Propunerile au fost formulate în cadrul Agendei Naţionale de Business – o platformă comună a 26 de asociaţii de business.
„Scopul nostru este de a crea un mediu de business confortabil. Iată de ce toate doleanţele care vin din partea asociaţiilor de business sunt binevenite, scoţând în prim-plan care sunt probleme reale cu care se confruntă şi soluţiile văzute de cei care fac afaceri în ţara noastră. Măsurile pe care ni le-am asumat ne vor fi de mare ajutor la formularea cadrului legislativ, astfel încât legile care afectează business-ul să corespundă aşteptărilor reale.”, a afirmat preşedintele Comisiei parlamentare pentru economie, buget şi finanţe, Veaceslav Ioniţă.
La rândul său, economistul superior de la IDIS „Viitorul”, Tatiana Lariuşin, a subliniat importanţa căutării unor soluţii rapide, cât mai potrivite şi mai acceptabile pentru ambii actori ai vieţii publice – sectorul privat şi sectorul public, mai ales în condiţii de criză economică: „În RM, au existat de-a lungul anilor diverse forme de dialog între autorităţi şi business, dar nu toate au dat rezultatele aşteptate. Dublele standarde şi arhipolitizarea formelor de dialog au creat confuzie, anterior, în loc de a facilita căutarea de soluţii comune, soluţiile individuale fiind de preferat, în absenţa unui cadru pozitiv de referinţă pentru consultarea businessului. Iată de ce măsurile expuse azi marchează o nouă etapă a dialogului dintre legislatori şi mediul de business, construit pe principiile transparenţei”.
Declaraţia de poziţie a comunităţii mediului privat de afaceri prevede o serie de măsuri în domeniul impozitării şi administrării fiscale, administrării vamale şi accesului la finanţare. Printre acestea, vom menţiona:
• Abrogarea prevederilor normative care permit aplicarea sancţiunilor agenţilor economici, chiar şi în lipsa daunei cauzate bugetului de stat şi fondurilor bugetare, precum şi modificarea dispoziţiilor art.188 al Codului Fiscal, acordându-le posibilitatea agenţilor economici să corecteze greşelile din rapoartele financiare, în orice moment până la efectuarea controlului.
• Introducerea ratei unice a impozitului pe venit pentru persoanele fizice, majorând venitul neimpozabil până la nivelul minimului de existenţă.
• Anularea TVA la importul echipamentului şi utilajului de producere.
• Asigurarea respectării prevederilor actuale ale Codului Vamal în ceea ce priveşte aprecierea valorii în vamă a mărfurilor: aplicarea doar a metodei „valoarea tranzacţiei” în cazul existenţei documentelor probatoare.
• Introducerea instrumentului de subvenţionare parţială (din buget) a ratei dobânzii la creditele ipotecare la procurarea primului imobil procurat de persoanele fizice, cu limitarea sumei creditului cu dobândă subvenţionată.
• Acordarea de linii de creditare de către BNM prin intermediul sistemului bancar comercial pentru creditarea economiei în scopuri investiţionale, la o rată a dobânzii joasă (rata de refinanţare a BNM), pe un termen de peste 10 ani. Suma mijloacelor alocate să fie de minim 2,5 mlrd lei.
La întrunire au participat peste 40 de reprezentanţi ai mediului de business, care au relatat despre dificultăţile cu care se confruntă zi de zi, şi care ar putea fi soluţionate prin ajustarea cadrului legal:
„Recent, am importat un produs din Turcia, iar devămuirea mărfii a durat o săptămână, dar cel mai important e că vameşii nu doreau să accepte valoarea mărfii pe cea care am prezentat-o noi conform contractului şi conform Legii cu privire la tariful vamal. Desprindem că preţurile indicative aplicate de Serviciul Vamal constituie o practica ilegală, şi nu doar în dreptul intern, dar şi cel internaţional.” (Sofia Sugac, Vicepreşedintele Clubului Republican al Oamenilor de Afaceri „Timpul”)
„Avem probleme grave în ceea ce priveşte accesul la finanţare. Anul 2009 a fost unul care a însemnat pentru noi aprofundarea crizei; volumul lucrărilor în construcţii s-a diminuat cu peste 50%. Prin urmare, s-au redus şi defalcările la buget, au urmat disponibilizări de personal etc. […] Agenţii economici s-au pomenit în situaţia că nu mai pot accesa credite, deoarece au pus ca gaj fondurile investite. Pe de altă parte, cumpărătorii se tem că nu vor fi finalizate construcţiile şi ezită să vină la noi, deşi au bani. Am nimerit într-un cerc vicios. Ce propunem noi? Să lansăm creditarea ipotecară la persoane fizice la dobânzi de 6-8%, pe termen lung, de 20-25 ani. Doar astfel putem relansa construcţiile de spaţiu locativ şi implicit, tot sectorul construcţiilor.” (Pavel Caba, Preşedintele Federaţiei Patronale a Constructorilor, Drumarilor şi a Producătorilor Materialelor de Construcţie „CONDRUMAT”)
Reprezentanţii asociaţiilor de business şi Parlamentului au căzut de acord de a constitui trei grupuri de lucru format din reprezentanţi ai mediului de afaceri, participanţi la Agenda Naţională de Business şi deputaţi ai Parlamentului RM, reprezentanţi ai mai multor Comisii de specialitate, cu scopul de a discuta un Plan de Acţiuni Legislative pentru ameliorarea unor probleme stringente de reglementare a mediului de business. Un punct de pornire al dialogului dintre mediul de afaceri şi autoritatea legislativă îl constituie măsurile prezentate azi. Eforturile comune vor finaliza cu înaintarea către Parlament a unui proiect de lege.
La peste un an şi jumătate de la lansarea sa, Agenda Naţională de Business este apreciată de business drept cea mai reprezentativă şi mai inclusivă formă de reprezentare a businessului, indiferent de schimbările tectonice ale vieţii politice din ultimul an. În 2010, propunerile business-ului au fost canalizate spre autorităţi prin intermediul grupurilor de lucru de contact, prin documente de poziţie, care se regăsesc în principiu în Memorandumul semnat azi. Totodată, recent a demarat o campanie în susţinerea liberei iniţiative în RM, cu genericul „Economie fără monopoluri. Libertate fără privilegii”.
Agenda Naţională de Business este susţinută de către Confederaţia Naţională a Patronatului din Republica Moldova, Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova, precum şi alte asociaţii neafiliate. În Republica Moldova, procesul de consolidare şi promovare a fost facilitat de Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, cu sprijinul CIPE (Centrul Internaţional pentru Antreprenoriatul Privat).
„Scopul nostru este de a crea un mediu de business confortabil. Iată de ce toate doleanţele care vin din partea asociaţiilor de business sunt binevenite, scoţând în prim-plan care sunt probleme reale cu care se confruntă şi soluţiile văzute de cei care fac afaceri în ţara noastră. Măsurile pe care ni le-am asumat ne vor fi de mare ajutor la formularea cadrului legislativ, astfel încât legile care afectează business-ul să corespundă aşteptărilor reale.”, a afirmat preşedintele Comisiei parlamentare pentru economie, buget şi finanţe, Veaceslav Ioniţă.
La rândul său, economistul superior de la IDIS „Viitorul”, Tatiana Lariuşin, a subliniat importanţa căutării unor soluţii rapide, cât mai potrivite şi mai acceptabile pentru ambii actori ai vieţii publice – sectorul privat şi sectorul public, mai ales în condiţii de criză economică: „În RM, au existat de-a lungul anilor diverse forme de dialog între autorităţi şi business, dar nu toate au dat rezultatele aşteptate. Dublele standarde şi arhipolitizarea formelor de dialog au creat confuzie, anterior, în loc de a facilita căutarea de soluţii comune, soluţiile individuale fiind de preferat, în absenţa unui cadru pozitiv de referinţă pentru consultarea businessului. Iată de ce măsurile expuse azi marchează o nouă etapă a dialogului dintre legislatori şi mediul de business, construit pe principiile transparenţei”.
Declaraţia de poziţie a comunităţii mediului privat de afaceri prevede o serie de măsuri în domeniul impozitării şi administrării fiscale, administrării vamale şi accesului la finanţare. Printre acestea, vom menţiona:
• Abrogarea prevederilor normative care permit aplicarea sancţiunilor agenţilor economici, chiar şi în lipsa daunei cauzate bugetului de stat şi fondurilor bugetare, precum şi modificarea dispoziţiilor art.188 al Codului Fiscal, acordându-le posibilitatea agenţilor economici să corecteze greşelile din rapoartele financiare, în orice moment până la efectuarea controlului.
• Introducerea ratei unice a impozitului pe venit pentru persoanele fizice, majorând venitul neimpozabil până la nivelul minimului de existenţă.
• Anularea TVA la importul echipamentului şi utilajului de producere.
• Asigurarea respectării prevederilor actuale ale Codului Vamal în ceea ce priveşte aprecierea valorii în vamă a mărfurilor: aplicarea doar a metodei „valoarea tranzacţiei” în cazul existenţei documentelor probatoare.
• Introducerea instrumentului de subvenţionare parţială (din buget) a ratei dobânzii la creditele ipotecare la procurarea primului imobil procurat de persoanele fizice, cu limitarea sumei creditului cu dobândă subvenţionată.
• Acordarea de linii de creditare de către BNM prin intermediul sistemului bancar comercial pentru creditarea economiei în scopuri investiţionale, la o rată a dobânzii joasă (rata de refinanţare a BNM), pe un termen de peste 10 ani. Suma mijloacelor alocate să fie de minim 2,5 mlrd lei.
La întrunire au participat peste 40 de reprezentanţi ai mediului de business, care au relatat despre dificultăţile cu care se confruntă zi de zi, şi care ar putea fi soluţionate prin ajustarea cadrului legal:
„Recent, am importat un produs din Turcia, iar devămuirea mărfii a durat o săptămână, dar cel mai important e că vameşii nu doreau să accepte valoarea mărfii pe cea care am prezentat-o noi conform contractului şi conform Legii cu privire la tariful vamal. Desprindem că preţurile indicative aplicate de Serviciul Vamal constituie o practica ilegală, şi nu doar în dreptul intern, dar şi cel internaţional.” (Sofia Sugac, Vicepreşedintele Clubului Republican al Oamenilor de Afaceri „Timpul”)
„Avem probleme grave în ceea ce priveşte accesul la finanţare. Anul 2009 a fost unul care a însemnat pentru noi aprofundarea crizei; volumul lucrărilor în construcţii s-a diminuat cu peste 50%. Prin urmare, s-au redus şi defalcările la buget, au urmat disponibilizări de personal etc. […] Agenţii economici s-au pomenit în situaţia că nu mai pot accesa credite, deoarece au pus ca gaj fondurile investite. Pe de altă parte, cumpărătorii se tem că nu vor fi finalizate construcţiile şi ezită să vină la noi, deşi au bani. Am nimerit într-un cerc vicios. Ce propunem noi? Să lansăm creditarea ipotecară la persoane fizice la dobânzi de 6-8%, pe termen lung, de 20-25 ani. Doar astfel putem relansa construcţiile de spaţiu locativ şi implicit, tot sectorul construcţiilor.” (Pavel Caba, Preşedintele Federaţiei Patronale a Constructorilor, Drumarilor şi a Producătorilor Materialelor de Construcţie „CONDRUMAT”)
Reprezentanţii asociaţiilor de business şi Parlamentului au căzut de acord de a constitui trei grupuri de lucru format din reprezentanţi ai mediului de afaceri, participanţi la Agenda Naţională de Business şi deputaţi ai Parlamentului RM, reprezentanţi ai mai multor Comisii de specialitate, cu scopul de a discuta un Plan de Acţiuni Legislative pentru ameliorarea unor probleme stringente de reglementare a mediului de business. Un punct de pornire al dialogului dintre mediul de afaceri şi autoritatea legislativă îl constituie măsurile prezentate azi. Eforturile comune vor finaliza cu înaintarea către Parlament a unui proiect de lege.
La peste un an şi jumătate de la lansarea sa, Agenda Naţională de Business este apreciată de business drept cea mai reprezentativă şi mai inclusivă formă de reprezentare a businessului, indiferent de schimbările tectonice ale vieţii politice din ultimul an. În 2010, propunerile business-ului au fost canalizate spre autorităţi prin intermediul grupurilor de lucru de contact, prin documente de poziţie, care se regăsesc în principiu în Memorandumul semnat azi. Totodată, recent a demarat o campanie în susţinerea liberei iniţiative în RM, cu genericul „Economie fără monopoluri. Libertate fără privilegii”.
Agenda Naţională de Business este susţinută de către Confederaţia Naţională a Patronatului din Republica Moldova, Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova, precum şi alte asociaţii neafiliate. În Republica Moldova, procesul de consolidare şi promovare a fost facilitat de Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, cu sprijinul CIPE (Centrul Internaţional pentru Antreprenoriatul Privat).
Autor: IDIS Viitorul
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2275
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33