Nume
Parola
Vizualizări: 3971
Învăţământ profesional bazat pe parteneriat public-privat şi standardele naţionale de calificare
Chisinau, 29 Septembrie 2011 — În perioada 29-30 septembrie 2011, la Chișinău, factori de decizie, experți internaționali, reprezentanți ai instituțiilor de învățământ profesional și ai mediului de afaceri s-au reunit în cadrul Conferinţei Naţionale “Perfecţionarea învăţământului profesional bazat pe parteneriatul public-privat şi standardele naţionale de calificare” pentru a elabora soluții în vederea dezvoltării și modernizării învățământului profesional în Republica Moldova.
Evenimentul este organizat de Camera de Comerţ şi Industrie, în cooperare cu Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova şi cu suportul Asociaţiei Germane pentru Cooperare Internaţională (GIZ), în cadrul proiectului ”Calificarea maiştrilor de instruire profesională pentru întreprinderi”.

În deschiderea oficială a manifestării, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Moldovei, Gheorghe Cucu, a menționat că una dintre principalele probleme cu care se confruntă sectorul real al economiei este lipsa cadrelor calificate, deoarece actualul sistem de instruire profesională nu mai corespunde necesităților și cerințelor agenților economici. ”CCI a studiat experiența internațională în domeniu, în special pe cea a Germaniei și a venit cu inițiativa de a implementa în Republica Moldova unele elemente ale sistemului dual de instruire, în care este implicat activ și sectorul privat. În acest context, CCI derulează mai multe proiecte cu susținerea partenerilor germani, iar scopul conferinței de astăzi estre de a găsi soluții pentru dezvoltarea și modernizarea învățământului profesional în Republica Moldova”.

Prezent la eveniment, preşedintele Comisiei Parlamentare Cultură, Educaţie, Cercetare, Tineret, Sport şi Mass-media, Chiril Lucinschi, a spus că, din păcate, la momentul actual situația în domeniu este tristă. ”În sistemul de învățământ profesional sunt implicați 20 mii de tineri, pe când numai la Universitatea de Stat din Moldova își fac studiile 16 mii de studenți. În același timp, situația școlilor profesionale este precară, având puține materiale didactice și o bază materială săracă. Dacă, cu 15 ani în urmă instituțiile de învățământ secundar pregăteau specialiști pentru 100 de profesii, în prezent au ajuns la 85. Avem nevoie și de un cadru legislativ adecvat, de aceea trebuie să adoptăm noul Cod al Educației. De asemenea, este necesar să cunoaștem ce meserii vor fi solicitate pe piața muncii peste 2-3 ani. Ținând cont de faptul că doar 10 % din reprezentanții sectorului real al economiei sunt implicați în procesul de pregătire a cadrelor, rolul CCI este foarte important, ea fiind puntea de legătură dintre sistemul educațional și agenții economici”.

La rândul său, Ministrul Educaţiei al Republicii Moldova, Mihail Şleahtiţchi, a afirmat că sistemul de învățământ profesional trebuie reformat și ajustat la standardele europene, luând în considerație necesitățile sectorului real al economiei. ”Pentru aceasta avem nevoie de un parteneriat public-privat foarte strâns între Ministerul Educației, Camera de Comerț și Industrie și agenții economici, iar întreprinzătorii trebuie cointeresați să investească sume mari de bani în instruirea specialiștilor.
Codul Educației conține reglementări generale, pe când mecanismele de realizare a prevederilor acestuia vor fi cuprinse în planul de acțiuni. Valoare conferinței de astăzi este inestimabilă, pentru că în cadrul ei vor fi elaborate mecanismele respective, ce vor fi luate în considerație la elaborarea planului de acțiuni”.

ES Berthold Johannes, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Federale Germania în Republica Moldova, a apreciat pozitiv faptul noul Cod al Educației conține mai multe îmbunătățiri, inclusiv în domeniul învățământului profesional. ”Este foarte important să aveți voință politică pentru a le implementa, or, nu toți cetățenii unui stat trebuie să fie teoreticieni, deoarece economia are nevoie de meseriași înalt calificați. În aspirația sa spre integrare în UE, reforma sistemului de învățământ profesional va ajuta Republica Moldova să se apropie și mai mult de comunitatea europeană”.

În cadrul Conferinţei, CCI a RM şi Ministerul Educaţiei au prezentat informaţii referitor la sarcinile sistemului de învățământ profesional, modalitățile de perfecţionare a acestuia, cerinţele întreprinzătorilor faţă de învățământul profesional.

De asemenea, pe parcursul celor 2 zile, 3 grupuri de lucru, din care fac parte reprezentanți ai ministerelor de profil, școlilor profesionale, mediului de afaceri, precum și experți internaționali, vor activa pe următoarele tematici: implementarea standardelor europene de calificare şi dezvoltarea standardelor naţionale de calificare în Republica Moldova; parteneriatul public-privat şi introducerea sistemului de învăţământ dual în RM; reformarea sistemului de atestare a cadrelor din învăţământul profesional în RM.

Pe 30 septembrie, începând cu orele 14:00, vor fi prezentate rezultatele şi propunerilor grupurilor de lucru referitor la reformarea sistemului de învățământ profesional, iar recomandările respective vor fi prezentate Guvernului RM.

Menționăm că, în calitate de reprezentant al mediului de afaceri și conform Legii cu privire la Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova din 13.05.1999, una din funcţiile de bază ale Camerei este instruirea profesională a membrilor ei. În ultimii ani CCI a RM a fost foarte activă în acest sens și a întreprins măsuri concrete de îmbunătăţire a calităţii învăţământului profesional. Cu ajutorul partenerilor din Germania: Camere de Comerţ, organizaţii de dezvoltare, în prezent CCI a Moldovei derulează 10 proiecte în domeniu.
Sistemul dual german, ce prevede implicarea activă a Camerelor de Comerț și a agenților economici, alături de școlile profesionale, în procesul de instruire, este implementat cu succes în multe ţări europene: Germania, Elveţia, Austria, Olanda, Croaţia, Cehia, Franţa, Portugalia, Finlanda etc. Camerele de Comerţ au rolul să asigure legătura dintre economie şi sectorul public. În dependență de cererea de pe piața forței de muncă, instituţiilor de învăţământ le revine rolul de pregătire a cadrelor anume pentru profesiile solicitate. Astfel, tinerii sunt asigurați nu doar cu cunoștințe teoretice, ci și cu locuri unde să facă stagii practice, fiind ucenici la întreprindere pe parcursul studiilor. Pentru a garanta calitatea instruirii, cadrele sunt certificate și atestate nu de către școlile profesionale unde și-au făcut studiile, ci de către comisii externe independente, din care fac parte atât instituții de învățământ, cât și reprezentanți ai mediului de afaceri.
www.chamber.md