Vizualizări: 3418
IDIS Viitorul propune soluţii privind combaterea conflictului de interese publice
26 Iunie 2012 — IDIS „Viitorul” a lansat, marţi, 26 iunie, studiul „Conflictul de interese şi incompatibilităţi în instituţiile administraţiei publice locale din Republica Moldova”, elaborat la iniţiativa şi cu sprijinul Fundaţiei Soros-Moldova/Programul Buna Guvernare, în cadrul proiectului „Susţinerea elaborării studiilor de politici publice.”.
Experţii IDIS au propus o serie de recomandări atât în plan legislativ, cât şi sub aspectul modificărilor cadrului regulator şi de politici privind soluţionarea problemei conflictelor de interese şi incompatibilităţi în instituţiile administraţiei publice locale.
O problemă deosebită care priveşte alesul local sau funcţionarul public pe parcursul exercitării atribuţiilor sale se referă la apariţia incompatibilităţii şi a conflictului de interese. Potrivit datelor Direcţiei investigaţii generale a Procuraturii Generale a Republicii Moldova, în timpul controalelor a fost scos la iveală un număr enorm de cazuri de incompatibilităţi pentru funcţiile publice, când conducătorii administraţiei locale ocupau concomitent alte funcţii şi desfăşurau alte activităţi, inclusiv deţineau funcţii în organele de conducere ale structurilor comerciale. „Din 54 de cazuri de incompatibilităţi identificate de Comisia Electorală Centrală, 26 încă rămân nesoluţionate”, a precizat Liubomir Chiriac, directorul IDIS „Viitorul”.
Drept exemple de incompatibilitate, potrivit actualelor reglementări din legislaţia naţională, sunt: mandatul alesului local este incompatibil cu poziţia de funcţionar public în cadrul oficiului teritorial al Cancelariei de Stat, iar preşedintele şi vicepreşedintele raionului nu au dreptul să deţină sau să cumuleze o altă funcţie, prin contract sau acord, în întreprinderi străine sau întreprinderi şi organizaţii mixte, în întreprinderi, instituţii şi organizaţii cu orice formă de organizare juridică.
În domeniul conflictelor de interese, studiul realizat de IDIS „Viitorul” arată că cele mai multe astfel de cazuri se înregistrează în momentul atribuirii sectoarelor de teren din intravilan pentru construcţia caselor de locuit, în cazurile de vânzare a terenurilor aferente construcţiilor, de construcţie a caselor de locuit şi a diferitor edificii cu altă destinaţie decât cea locativă şi în cazurile de obţinere a fondurilor şi a diferitor surse financiare şi materiale.
Autorii abordează şi lacunele care există în domeniul descentralizării. Potrivit lor, pentru a obţine anumite beneficii şi avantaje, nu neapărat personale, în favoarea raionului ori comunităţii ce o reprezintă, sunt necesare conexiuni puternice pe linie de partid ori relaţii personale deosebite cu decidenţii politici.
Din acest moment încep toate problemele care se referă la conflictele de interese, precum repartizarea ori achiziţionarea anumitor bunuri materiale, în care liderii locali ţin cont de interesele partidului ori de relaţiile de prietenie şi rudenie. Similar, incompatibilităţile de genul „primar şi consilier local” sau „preşedinte şi consilier raional”, în unităţile administrativ-teritoriale rămân „neobservate” de responsabili tot din cauza anumitor considerente de partid, ori datorită relaţiilor neformale şi conexiunilor de amiciţie care, evident, „nu pot fi anulate” de legislaţia în vigoare.
„Astfel, lipsa descentralizării şi desconcentrării face ca aleşii locali şi funcţionarii publici să devină responsabili, în primul rând, în faţa partidului şi liderilor de partid care promovează respectiva candidatură şi mai puţin în faţa cetăţeanului”, consideră expertul IDIS “Viitorul”, Victor Mocanu.
Printre factorii care contribuie la persistenţa acestor fenomene, se numără:
modificarea frecventă a legislaţiei în domeniul administraţiei publice locale prin care se stabilesc competenţele şi raporturile dintre diferite niveluri administrative;
legea privind finanţele publice locale, care nu stabileşte un mecanism clar privind acoperirea financiară pentru funcţiile delegate, modul prin care sunt estimate cheltuielile şi modalitatea de delegare a atribuţiilor către autorităţile locale, dar şi consecinţele neexecutării atribuţiilor delegate neacoperite financiar;
lipsa.transparenţei decizionale în activitatea administraţiei publice;
lipsa în legislaţie a modurilor de soluţionare a situaţiilor de incompatibilitate
lipsa în cadrul legislativ a prevederilor cu referire la sancţiunile pentru consiliile localre care nu examinează situaţiile de incompatibilitate, în termenele prevăzute de lege.
“Pentru a vorbi despre activităţi de succes avem nevoie de o voinţă politică din partea administraţiei publice centrale. Totodată, liderii politici din R. Moldova sunt aşteptaţi să reflecte mai transparent finanţarea partidelor”, este de părere Angela Secrieru, expert financiar IDIS “Viitorul”.
În final, experţii IDIS au propus o serie de recomandări privind modificarea legislaţiei Republicii Moldova, pentru ca aceasta să fie coerentă şi să nu lase loc de interpretări şi excepţii: aprobarea unei politici naţionale de prevenire şi remediere a conflictelor de interese şi a regimului de incompatibilităţi în cadrul autorităţilor publice locale; revizuirea cadrului legislativ relevant în domeniul conflictului de interese şi regimului de incompatibilităţi; instituirea (numirea) unui organ de stat independent cu mandat larg în domeniul prevenirii şi investigării cazurilor de conflict de interese şi a regimului de incompatibilităţi.
Propunerile de legiferare înaintate de IDIS „Viitorul” au fost prezentate şi sunt examinate de Comisia Juridică şi Imunităţi a Parlamentului Republicii Moldova şi Direcţia juridică a Secretariatului Parlamentului.
Preşedintele Comisiei juridice parlamentare, Victor Popa, a precizat că a fost creat un grup de lucru pentru examinarea propunerilor şi materializarea lor într-un proiect de lege. „Comisia Juridică Numiri şi Imunităţi apreciază iniţiativa IDIS „Viitorul” privind elaborarea acestui studiu precum şi propunerile înaintate. În acest sens, Comisia este deschisă pentru colaborare privind perfecţionarea cadrului legislativ în diferite domenii şi armonizarea acestuia la standardele Uniunii Europene”, a menţionat Victor Popa.
Descărcaţi aici varianta integrală a studiului:
http://viitorul.org/doc.php?l=ro&idc=306&id=3966&t=/STUDII-IDIS/Administrare-publica/Conflictul-de-interese-si-incompatibilitati-in-institutiile-administratiei-publice-locale-din-Republica-Moldova
Pentru mai multe detalii contactaţi coordonatorul relaţii publice, Diana Lungu la numărul de telefon 221844 sau la adresa de e-mail diana.lungu@viitorul.org
Experţii IDIS au propus o serie de recomandări atât în plan legislativ, cât şi sub aspectul modificărilor cadrului regulator şi de politici privind soluţionarea problemei conflictelor de interese şi incompatibilităţi în instituţiile administraţiei publice locale.
O problemă deosebită care priveşte alesul local sau funcţionarul public pe parcursul exercitării atribuţiilor sale se referă la apariţia incompatibilităţii şi a conflictului de interese. Potrivit datelor Direcţiei investigaţii generale a Procuraturii Generale a Republicii Moldova, în timpul controalelor a fost scos la iveală un număr enorm de cazuri de incompatibilităţi pentru funcţiile publice, când conducătorii administraţiei locale ocupau concomitent alte funcţii şi desfăşurau alte activităţi, inclusiv deţineau funcţii în organele de conducere ale structurilor comerciale. „Din 54 de cazuri de incompatibilităţi identificate de Comisia Electorală Centrală, 26 încă rămân nesoluţionate”, a precizat Liubomir Chiriac, directorul IDIS „Viitorul”.
Drept exemple de incompatibilitate, potrivit actualelor reglementări din legislaţia naţională, sunt: mandatul alesului local este incompatibil cu poziţia de funcţionar public în cadrul oficiului teritorial al Cancelariei de Stat, iar preşedintele şi vicepreşedintele raionului nu au dreptul să deţină sau să cumuleze o altă funcţie, prin contract sau acord, în întreprinderi străine sau întreprinderi şi organizaţii mixte, în întreprinderi, instituţii şi organizaţii cu orice formă de organizare juridică.
În domeniul conflictelor de interese, studiul realizat de IDIS „Viitorul” arată că cele mai multe astfel de cazuri se înregistrează în momentul atribuirii sectoarelor de teren din intravilan pentru construcţia caselor de locuit, în cazurile de vânzare a terenurilor aferente construcţiilor, de construcţie a caselor de locuit şi a diferitor edificii cu altă destinaţie decât cea locativă şi în cazurile de obţinere a fondurilor şi a diferitor surse financiare şi materiale.
Autorii abordează şi lacunele care există în domeniul descentralizării. Potrivit lor, pentru a obţine anumite beneficii şi avantaje, nu neapărat personale, în favoarea raionului ori comunităţii ce o reprezintă, sunt necesare conexiuni puternice pe linie de partid ori relaţii personale deosebite cu decidenţii politici.
Din acest moment încep toate problemele care se referă la conflictele de interese, precum repartizarea ori achiziţionarea anumitor bunuri materiale, în care liderii locali ţin cont de interesele partidului ori de relaţiile de prietenie şi rudenie. Similar, incompatibilităţile de genul „primar şi consilier local” sau „preşedinte şi consilier raional”, în unităţile administrativ-teritoriale rămân „neobservate” de responsabili tot din cauza anumitor considerente de partid, ori datorită relaţiilor neformale şi conexiunilor de amiciţie care, evident, „nu pot fi anulate” de legislaţia în vigoare.
„Astfel, lipsa descentralizării şi desconcentrării face ca aleşii locali şi funcţionarii publici să devină responsabili, în primul rând, în faţa partidului şi liderilor de partid care promovează respectiva candidatură şi mai puţin în faţa cetăţeanului”, consideră expertul IDIS “Viitorul”, Victor Mocanu.
Printre factorii care contribuie la persistenţa acestor fenomene, se numără:
modificarea frecventă a legislaţiei în domeniul administraţiei publice locale prin care se stabilesc competenţele şi raporturile dintre diferite niveluri administrative;
legea privind finanţele publice locale, care nu stabileşte un mecanism clar privind acoperirea financiară pentru funcţiile delegate, modul prin care sunt estimate cheltuielile şi modalitatea de delegare a atribuţiilor către autorităţile locale, dar şi consecinţele neexecutării atribuţiilor delegate neacoperite financiar;
lipsa.transparenţei decizionale în activitatea administraţiei publice;
lipsa în legislaţie a modurilor de soluţionare a situaţiilor de incompatibilitate
lipsa în cadrul legislativ a prevederilor cu referire la sancţiunile pentru consiliile localre care nu examinează situaţiile de incompatibilitate, în termenele prevăzute de lege.
“Pentru a vorbi despre activităţi de succes avem nevoie de o voinţă politică din partea administraţiei publice centrale. Totodată, liderii politici din R. Moldova sunt aşteptaţi să reflecte mai transparent finanţarea partidelor”, este de părere Angela Secrieru, expert financiar IDIS “Viitorul”.
În final, experţii IDIS au propus o serie de recomandări privind modificarea legislaţiei Republicii Moldova, pentru ca aceasta să fie coerentă şi să nu lase loc de interpretări şi excepţii: aprobarea unei politici naţionale de prevenire şi remediere a conflictelor de interese şi a regimului de incompatibilităţi în cadrul autorităţilor publice locale; revizuirea cadrului legislativ relevant în domeniul conflictului de interese şi regimului de incompatibilităţi; instituirea (numirea) unui organ de stat independent cu mandat larg în domeniul prevenirii şi investigării cazurilor de conflict de interese şi a regimului de incompatibilităţi.
Propunerile de legiferare înaintate de IDIS „Viitorul” au fost prezentate şi sunt examinate de Comisia Juridică şi Imunităţi a Parlamentului Republicii Moldova şi Direcţia juridică a Secretariatului Parlamentului.
Preşedintele Comisiei juridice parlamentare, Victor Popa, a precizat că a fost creat un grup de lucru pentru examinarea propunerilor şi materializarea lor într-un proiect de lege. „Comisia Juridică Numiri şi Imunităţi apreciază iniţiativa IDIS „Viitorul” privind elaborarea acestui studiu precum şi propunerile înaintate. În acest sens, Comisia este deschisă pentru colaborare privind perfecţionarea cadrului legislativ în diferite domenii şi armonizarea acestuia la standardele Uniunii Europene”, a menţionat Victor Popa.
Descărcaţi aici varianta integrală a studiului:
http://viitorul.org/doc.php?l=ro&idc=306&id=3966&t=/STUDII-IDIS/Administrare-publica/Conflictul-de-interese-si-incompatibilitati-in-institutiile-administratiei-publice-locale-din-Republica-Moldova
Pentru mai multe detalii contactaţi coordonatorul relaţii publice, Diana Lungu la numărul de telefon 221844 sau la adresa de e-mail diana.lungu@viitorul.org
Autor: IDIS Viitorul
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2277
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33