Vizualizări: 2359
Căi noi de perfecţionare a cadrului legal pentru funcţionarea Municipiului Chişinău: cum prevenim blocajele în funcţionarea oraşului – capitală şi dinamizăm descentralizarea?
11 Martie 2010 — La 10 martie 2010, experţi ai IDIS „Viitorul” au facilitat o reuniune de lucru asupra legislaţiei ce reglementează statutul special al Municipiului Chişinău. Discuţiile au fost iniţiate în contextul iniţiativelor privind descentralizarea puterii în stat pe plan naţional, dar şi a unor preocupări legate de implementarea din anul 2011 a unor prevederi ale legislaţiei privind administraţia publică locală, în particular, legate de crearea unor primării de sector în Municipiul Chişinău.
Participanţii la reuniune au semnalat că dacă aceste prevederi nu vor fi abrogate, într-un timp rezonabil, acestea ar putea provoca importante blocaje de funcţionare şi conflicte legate de proprietatea municipală, chiar în ajunul viitoarelor alegeri locale din 2011. Deşi au fost purtate într-un cadru informal, la discuţii au participat mai mulţi pretori ai Municipiului Chişinău, reprezentanţi ai direcţiilor primăriei, precum şi oficiali de rang înalt ai legislativului naţional. Aceştia au subliniat urgenţa cu care este nevoie de a formula o poziţie consolidată asupra chestiunii statutului special al Municipiului Chişinău, ajustării cadrului legal, normativ şi practic de funcţionare a capitalei, într-un nou context instituţional.
Un document de poziţie, prezentat de expertul juridic al IDIS „Viitorul”, Viorel Furdui, a trecut în revistă principalelor carenţe şi incoerenţe, care inhibează dezvoltarea municipiului Chişinău, inclusiv:
1. Lipsa unui cadru juridic corespunzător – Legea privind statutul municipiului Chişinău, din 1995 este una depăşită, necorelată cu noua Lege privind administraţia publică locală şi Legea descentralizării administrative din 2006.
2. Prevederile Legii privind administraţia publică locală, în vigoare din 2011 – Lipsa de reglementare clară a funcţiei de preşedinte permanent al Consiliului municipal şi aparatul său de lucru a generat dispute, care au deraiat Consiliul de la îndeplinirea misiunii sale pentru care a fost investit. De asemenea, apariţia primăriilor şi consiliilor de sector, aşteptată pentru 2011, va provoca alte tensiuni, existând deja semnale clare în acest sens.
3. Statutul juridic, organizarea şi funcţionarea Consiliului municipal - Sistemul actual nu asigură o autonomie suficientă a organului deliberativ municipal.
4. Statutul juridic al subdiviziunilor Consiliului municipal şi ale Primăriei -Există o anumită confuzie şi incertitudine legată de competenţele Consiliul municipal şi/sau a Primarului general în raport cu subdiviziunile din subordine, în special cu privire la numirea şi eliberarea din funcţie a conducătorilor direcţiilor, secţiilor, serviciilor şi întreprinderilor municipale.
5. Fundamentul financiar şi economic al mun. Chişinău - În prezent, mun. Chişinău, în domeniul finanţelor publice locale, este asimilat cu mun. Bălţi, fără o deosebire esenţială de autorităţile locale de nivelul I şi cele de nivelul II. Această abordarea neglijează importanţa economică şi financiară pe care-o reprezintă mun. Chişinău.
6. Situaţia în domeniul serviciilor publice, întreprinderilor municipale şi a societăţilor comerciale proprietate a mun. Chişinău - Lipsesc analize economico-finaciare complexe, independente şi profunde, care ar demonstra eficienţa sau ineficienţa activităţii întreprinderilor municipale, serviciilor publice, societăţilor comerciale. care aparţin sau sunt controlate de municipalitate, precum şi necesitatea păstrării lor în forma actuală.
În contextul discuţiei purtate, participanţii au subliniat necesitatea urgentării creării unei Comisii Speciale a Parlamentului RM pe subiectul descentralizării în stat, constatând că există necesitatea formării unui Subcomitet de lucru dedicat statutului special al Municipiului Chişinău.
Participanţii au recomandat autorităţilor naţionale abrogarea unor prevederi ale Legii cu privire la administraţia publică locală cu privire la primării şi consiliile de sector şi iniţierea unor eforturi de conciliere a diverselor poziţii exprimate de actorii locali şi municipali pe acest subiect.
S-a menţionat că, în acest moment, există cel puţin 6 proiecte de lege privind statutul capitalei, şi tot atâtea grupuri de iniţiativă, în afara unui cadru transparent şi eficient de conciliere a diferenţelor de viziuni şi interese, ceea ce demonstrează coordonarea defectuoasă şi justifică lipsa de progrese.
Participanţii au apreciat acest prim pas, iar IDIS „Viitorul” va continua seria de întâlniri de lucru, în cooperare cu reprezentanţii primăriei, Consiliului municipal şi alţi actori interesaţi, pentru a facilita consensul public necesar axate pe necesităţile stringente ale Municipiului Chişinău.
Participanţii la reuniune au semnalat că dacă aceste prevederi nu vor fi abrogate, într-un timp rezonabil, acestea ar putea provoca importante blocaje de funcţionare şi conflicte legate de proprietatea municipală, chiar în ajunul viitoarelor alegeri locale din 2011. Deşi au fost purtate într-un cadru informal, la discuţii au participat mai mulţi pretori ai Municipiului Chişinău, reprezentanţi ai direcţiilor primăriei, precum şi oficiali de rang înalt ai legislativului naţional. Aceştia au subliniat urgenţa cu care este nevoie de a formula o poziţie consolidată asupra chestiunii statutului special al Municipiului Chişinău, ajustării cadrului legal, normativ şi practic de funcţionare a capitalei, într-un nou context instituţional.
Un document de poziţie, prezentat de expertul juridic al IDIS „Viitorul”, Viorel Furdui, a trecut în revistă principalelor carenţe şi incoerenţe, care inhibează dezvoltarea municipiului Chişinău, inclusiv:
1. Lipsa unui cadru juridic corespunzător – Legea privind statutul municipiului Chişinău, din 1995 este una depăşită, necorelată cu noua Lege privind administraţia publică locală şi Legea descentralizării administrative din 2006.
2. Prevederile Legii privind administraţia publică locală, în vigoare din 2011 – Lipsa de reglementare clară a funcţiei de preşedinte permanent al Consiliului municipal şi aparatul său de lucru a generat dispute, care au deraiat Consiliul de la îndeplinirea misiunii sale pentru care a fost investit. De asemenea, apariţia primăriilor şi consiliilor de sector, aşteptată pentru 2011, va provoca alte tensiuni, existând deja semnale clare în acest sens.
3. Statutul juridic, organizarea şi funcţionarea Consiliului municipal - Sistemul actual nu asigură o autonomie suficientă a organului deliberativ municipal.
4. Statutul juridic al subdiviziunilor Consiliului municipal şi ale Primăriei -Există o anumită confuzie şi incertitudine legată de competenţele Consiliul municipal şi/sau a Primarului general în raport cu subdiviziunile din subordine, în special cu privire la numirea şi eliberarea din funcţie a conducătorilor direcţiilor, secţiilor, serviciilor şi întreprinderilor municipale.
5. Fundamentul financiar şi economic al mun. Chişinău - În prezent, mun. Chişinău, în domeniul finanţelor publice locale, este asimilat cu mun. Bălţi, fără o deosebire esenţială de autorităţile locale de nivelul I şi cele de nivelul II. Această abordarea neglijează importanţa economică şi financiară pe care-o reprezintă mun. Chişinău.
6. Situaţia în domeniul serviciilor publice, întreprinderilor municipale şi a societăţilor comerciale proprietate a mun. Chişinău - Lipsesc analize economico-finaciare complexe, independente şi profunde, care ar demonstra eficienţa sau ineficienţa activităţii întreprinderilor municipale, serviciilor publice, societăţilor comerciale. care aparţin sau sunt controlate de municipalitate, precum şi necesitatea păstrării lor în forma actuală.
În contextul discuţiei purtate, participanţii au subliniat necesitatea urgentării creării unei Comisii Speciale a Parlamentului RM pe subiectul descentralizării în stat, constatând că există necesitatea formării unui Subcomitet de lucru dedicat statutului special al Municipiului Chişinău.
Participanţii au recomandat autorităţilor naţionale abrogarea unor prevederi ale Legii cu privire la administraţia publică locală cu privire la primării şi consiliile de sector şi iniţierea unor eforturi de conciliere a diverselor poziţii exprimate de actorii locali şi municipali pe acest subiect.
S-a menţionat că, în acest moment, există cel puţin 6 proiecte de lege privind statutul capitalei, şi tot atâtea grupuri de iniţiativă, în afara unui cadru transparent şi eficient de conciliere a diferenţelor de viziuni şi interese, ceea ce demonstrează coordonarea defectuoasă şi justifică lipsa de progrese.
Participanţii au apreciat acest prim pas, iar IDIS „Viitorul” va continua seria de întâlniri de lucru, în cooperare cu reprezentanţii primăriei, Consiliului municipal şi alţi actori interesaţi, pentru a facilita consensul public necesar axate pe necesităţile stringente ale Municipiului Chişinău.
Autor: IDIS Viitorul
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2278
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33