Nume
Parola
Vizualizări: 3457
DEIDEOLOGIZAREA ŞI DEPOLITIZAREA STUDIERII ISTORIEI ÎN ŞCOLI
Chisinau, 9 Octombrie 2009 — Republica Moldova este un stat în curs de afirmare, care îşi propune să se integreze plenar în familia statelor comunităţii europene. Acestui scop sînt consacrate eforturi susţinute de a recupera un handicap enorm, economic şi spiritual, consecinţă a unor vicisitudini de ordin istoric care au marcat dramatic viaţa şi soarta cetăţenilor săi.

Stat policultural, Republica Moldova se află într-o zonă de interferenţă a diferitor culturi şi, implicit, la intersecţia unor interese geopolitice contrare. Recunoscută şi apreciată pentru convieţuirea paşnică şi armonioasă a etniilor conlocuitoare, Republica Moldova cunoaşte însă şi practici reprobabile de învrăjbire a cetăţenilor săi pe criterii etnice sau religioase, puse în practică, în diferite timpuri, de către diferiţi autori pentru a-şi afirma scopuri politice de moment, străine intereselor întregii societăţi. Acestui scop era subordonată pînă şi istoria, ca ştiinţa, diferite forme de manipulare a istoriei pornind de la negarea faptelor istorice, omisiunea şi chiar falsificarea adevărului istoric. Istoria era tratată ca un instrument pentru atingerea scopurilor politice. Republica Moldova mai este expusă şi astăzi riscurilor de ideologizare a istoriei, de mistificare şi manipulare a datelor istoriei. Drept rezultat, pînă şi astăzi problema studierii istoriei este un element incendiar al dezbaterilor politice.

Partidul Democrat din Moldova consideră că predarea istoriei trebuie să ocupe un loc central în educaţia unor cetăţeni responsabili şi implicaţi activ în viaţa politică şi în cultivarea respectului pentru diferenţele între popoare, fiind bazată pe afirmarea identităţii naţionale şi a principiilor toleranţei. Partidul Democrat din Moldova îşi exprimă convingerea că politizarea acestui subiect nu este în interesele societăţii moldave şi provoacă escaladarea discuţiilor contradictorii privind studierea istoriei ori de câte ori se produce schimbarea unei guvernări cu alta. Din aceste considerente, PDM consideră necesară abordarea problemei studierii istoriei în şcoală prin prisma deideologizării şi depolitizării acesteia. Republica Moldova este un stat în care convieţuiesc diverse etnii, pe care nu putem şi nu avem dreptul să le excludem din viaţa publică a societăţii, şi care, împreună, au adus contribuţii la dezvoltarea ţării. În acest context, istoria nu poate fi interpretată aleatoriu, ideologic, de către o guvernare sau alta, ci ea trebuie să conţină referinţe la toate fenomenele şi toţi actanţii unei sau altei perioade istorice. Istoria în şcoală trebuie să fie axată pe un nucleu naţional, menit să contribuie la consolidarea identităţii naţionale specifice, dar, în final, ea trebuie să includă şi alte grupuri etnice, să plaseze experienţele naţionale într-un context european, să ofere un echilibru între abordări istorice locale, regionale şi universale.

Fiind expresia evoluţiei procesului didactic la nivel european, exprimat prin prisma diversităţii culturale şi integrării sociale, Partidul Democrat din Moldova pledează pentru abordarea echilibrată a conceptului de Istorie integrată. PDM consideră că excluderea ingerinţelor politice, a subiectivismului ştiinţific şi a ideologizării voluntariste poate fi un început temeinic pentru edificarea în Republica Moldova a unei societăţi a coeziunii sociale şi a unei mentalităţi naţionale europene, în care toate etniile conlocuitoare din Republica Moldova să se regăsească în calitate de parteneri de veacuri în edificarea unui stat civilizat şi european.


Serviciul de presă al PDM
09 octombrie 2009