Vizualizări: 3359
„Abrogarea vizelor pentru cetăţenii români va debloca dezvoltarea turismului receptor”
1 Septembrie 2009 — După introducerea regimului de vize pentru cetăţenii români, unele hoteluri au fost nevoite să-şi disponibilizeze personalul, din cauza scăderii vânzărilor cu 70%.
La invitaţia IDIS „Viitorul", liderii celor mai reprezentative asociaţii de business, care au semnat priorităţile Agendei Naţionale de Business, au decis să transmită un mesaj noii guvernări a Republicii Moldova, în raport cu aşteptările oamenilor de afaceri, acţiunile imediate pe care ar trebui să le întreprindă autorităţile, în contextul crizei economice.
Protagonistul de azi este Nicolae Platon, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) din Republica Moldova
Acest interviu a fost inclus în cea de-a opta ediţie a „Monitorul de Business", buletin informativ de monitorizare a business-ului din Moldova, produs de IDIS „Viitorul".
MB. Cu ce se ocupă Asociaţia D-voastră?
Noi avem mai multe atribuţii. În primul rând ne străduim să dăm posibilitate agenţilor pieţii turistice de a avea toată informaţia legată de turism.
În cel de al doilea rând facem lobby legat de legislaţia turistică, practic toate actele normative ce urmează să fie aprobate de Guvern şi Parlament trec expertiza profesională a Asociaţiei.
De asemenea acordăm asistenţă juridică firmelor de turism, deoarece există multe cazuri când turiştii nu sunt satisfăcuţi (din mai multe considerente de serviciile prestate), inclusiv cineva doreşte pur şi simplu să se odihnească gratis.
Organizăm şi de cursuri de perfecţionare a cadrelor şi cursuri de vânzări de bilete aeriene. Până nu demult firmele noastre erau obligate să trimită pentru aceasta personalul la Bucureşti ori Kiev, acum s-a deschis o filială a centrului Amadeus din Kiev şi la noi. Examenele sunt susţinute aici, însă se verifică în Kiev. Examenele sunt destul de dure, în schimb persoanele ce le susţin obţin un certificat internaţional şi pot activa în orice ţară a lumii, limba de operaţiune fiind engleza.
MB. Care sunt problemele cele mai importante cu care se confruntă la ora actuală sectorul turismului?
Noi am pregătit un bloc de întrebări care au fost înaintate şi discutate cu Guvernul în cadrul unei întâlniri de lucru ce s-a petrecut în teritoriu, cu participarea dlui. Victor Stepaniuc, vice-prim ministru şi cu participarea a circa 100 de reprezentanţi ale firmelor turistice autohtone. Acest bloc înaintat Guvernului constituie nu altceva decât o sistematizare efectuată de ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism) a doleanţelor expuse de către firmele turistice moldoveneşti pentru a rezolva problemele care împiedică, în opinia lor, dezvoltarea turismului autohton.
Criza şi alegerile
MB. În ce măsură a afectat criza economică turismul?
Dacă să vorbim la general, lunile mai şi iunie au fost nişte luni benefice pentru firmele turistice autohtone, reducerea vânzărilor începând cu sfârşitul lunii iunie şi a durat până la sfârşitul lunii iulie. Acest lucru se datorează pe de o parte crizei economice, iar pe de altă parte (mai semnificativă), alegerilor anticipate, deoarece marea majoritate a politicienilor şi a personalului implicat în campanie nu a avut posibilitatea de a pleca la odihnă. Criza a afectat turismul astfel: dacă până acum majoritatea turiştilor solicitau hoteluri de lux (conform datelor de pe anii 2007-2008 această cifră era undeva de 75% - 80%), acum ei aleg hoteluri de 5 stele standard, 5 stele plus. Numărul turiştilor care optau pentru hoteluri de lux a scăzut cu 20% - 25%.
MB. Dacă e să revenim la Guvern, aţi spus că v-aţi întâlnit cu ei cu acel set de propuneri, aceasta e pentru prima dată ori e creată deja o anumită tradiţie în acest sens?
Am avut mai multe întâlniri, ca rezultat s-a obţinut în mai 2008 modificarea legii cu privire la activitatea turistică. Au fost delimitate în sfârşit noţiunile de tur-operator şi agenţie de turism, stipulate condiţiile pentru a deţine licenţă pentru aceste genuri de activitate.
De asemenea au fost operate modificări în regulamentul cu privire la eliberarea licenţelor Camerei de Licenţiere, adică ea nu mai este în drept să retragă licenţa în afara instanţei de judecată. Camera de Licenţiere poate maximum să suspende licenţa pe o perioadă de două luni.
MB. Ce se întâmplă cu accesul pe teritoriul Ucrainei? Va fi necesar de prezentat suma ceea de 1100 euro pentru a putea merge la odihnă ori pur şi simplu în vizită?
Asociaţia în primul rând se gândeşte cum să îşi apere piaţa şi nu se ocupă de persoanele fizice. După discuţii cu parteneri din Ucraina şi cu ambasada acestei ţări la Chişinău, nouă ni s-a spus că persoanele ce pleacă la odihnă în baza voucheru-ului turistic nu sunt afectaţi de această obligaţie. În acest sens aş vrea să spun că nu întotdeauna turismul organizat pe cont propriu e mai ieftin ori calitativ decât cel prin firmele turistice. Deoarece agenţia de turism ori tur-operatorul achiziţionează un număr mai mare de locuri şi atunci şi reducerile sunt considerabile. În special în acest an, din cauza crizei economice, agenţiile de turism au scăzut comisionul până la 50% (per total pe toată vara), unele firme au avut reduceri de 70% ori chiar 100% în luna iulie.
Cu preţurile la un pachet turistic din Moldova de poţi odihni în Turcia după sistemul ultra all inclusive
MB. Totuşi care sunt problemele urgente pe care ar trebui să le soluţioneze în cel mai scurt timp noua guvernare?
Cea mai importantă întrebare, rezolvarea căreia considerăm că va debloca dezvoltarea turismului receptor este abrogarea vizelor pentru cetăţenii români. Deoarece, după ce a fost introdus acest regim, la unele complexe hoteliere vânzările au scăzut până la 70%. Începând din luna aprilie, de când a fost introdus acest regim, o bună parte a hotelurilor a disponibilizat personalul , trimiţându-l în concediu forţat, deoarece România dădea un număr impunător de turişti. Ce s-a mai întâmplat? Noi avem un acord bilateral cu Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România şi o bună colaborare cu Ministerul Turismului şi am încercat să facem nişte programe comune ce permiteau turiştilor ce veneau în România să viziteze vreo câteva zile şi RM. Din cauza că a fost introdus regimul de vize, partenerii din România (ghizii, directorii firmelor de turism, însoţitorii) nu au putut accede în ţară, respectiv turiştii care vizitau România nu mai treceau şi pe la noi. Noi am cerut ca până ce se va rezolva problema regimului de vize cu România, ca turiştilor să le fie deschisă viza în baza voucher-ului emis de firmele turistice, deoarece în caz contrar deschiderea unei vize durează două luni de zile.
A doua problemă este redeschiderea serviciului consular la aeroportul internaţional Chişinău. Doar din Turcia (dacă să luăm ca exemplu o ţară, deşi exemple de genul acesta sunt mai multe), noi aveam anual 4-5 mii de turişti. După ce a fost scos serviciul consular, acest număr a scăzut la 800.
A treia problemă ţine de liberalizarea preţurilor la serviciile aeriene, fiindcă la noi biletele sunt foarte scumpe. Mai mult de 60% a unui pachet turistic pentru RM este preţul transportului, iar pachetul costă 800 de euro. Cu aceşti bani se poate de odihnit în Turcia după sistemul all inclusive ori ultra all inclusive. Pe lângă toate şi hotelurile sunt scumpe, deşi acum ele au început să scadă, din cauza concurenţei mari în acest mediu. Din cauza preţurilor înalte noi am căutat soluţii alternative, am stimulat dezvoltarea pensiunilor agroturistice, în care cazarea cu trei mese va costa 35-40 euro. Astfel noi cumulăm vreo câteva zile de cazare mai ieftină în mediul rural cu câteva zile de cazare în mediul urban.
O altă problemă ţine şi de aşa numitul coridor verde de la aeroport. El există, dar oricum turiştii ce vin în RM se percheziţionează destul de minuţios – care este atunci rostul acestui coridor, dacă el practic nu funcţionează? Este clar că trebuie să ne apărăm securitatea statului ş.a.m.d., dar nu cred că e necesar de a verifica cu scrupulozitate bagajele personale.
O problemă foarte mare este şi comercializarea ilicită de către persoane fizice a pachetelor turistice pentru Ucraina, ceea ce duce la servicii necalitative şi concurenţă neloială, deoarece aceste persoane nu plătesc impozite. Noi am vorbit despre aceasta de mai multe ori, am adus exemple concrete, cu adrese, telefoane, nume şi am înaintat Ministerului de Interne. Până în prezent nu s-a rezolvat nimic, dar ne s-a adus la cunoştinţă că aceste cazuri se examinează.
La invitaţia IDIS „Viitorul", liderii celor mai reprezentative asociaţii de business, care au semnat priorităţile Agendei Naţionale de Business, au decis să transmită un mesaj noii guvernări a Republicii Moldova, în raport cu aşteptările oamenilor de afaceri, acţiunile imediate pe care ar trebui să le întreprindă autorităţile, în contextul crizei economice.
Protagonistul de azi este Nicolae Platon, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) din Republica Moldova
Acest interviu a fost inclus în cea de-a opta ediţie a „Monitorul de Business", buletin informativ de monitorizare a business-ului din Moldova, produs de IDIS „Viitorul".
MB. Cu ce se ocupă Asociaţia D-voastră?
Noi avem mai multe atribuţii. În primul rând ne străduim să dăm posibilitate agenţilor pieţii turistice de a avea toată informaţia legată de turism.
În cel de al doilea rând facem lobby legat de legislaţia turistică, practic toate actele normative ce urmează să fie aprobate de Guvern şi Parlament trec expertiza profesională a Asociaţiei.
De asemenea acordăm asistenţă juridică firmelor de turism, deoarece există multe cazuri când turiştii nu sunt satisfăcuţi (din mai multe considerente de serviciile prestate), inclusiv cineva doreşte pur şi simplu să se odihnească gratis.
Organizăm şi de cursuri de perfecţionare a cadrelor şi cursuri de vânzări de bilete aeriene. Până nu demult firmele noastre erau obligate să trimită pentru aceasta personalul la Bucureşti ori Kiev, acum s-a deschis o filială a centrului Amadeus din Kiev şi la noi. Examenele sunt susţinute aici, însă se verifică în Kiev. Examenele sunt destul de dure, în schimb persoanele ce le susţin obţin un certificat internaţional şi pot activa în orice ţară a lumii, limba de operaţiune fiind engleza.
MB. Care sunt problemele cele mai importante cu care se confruntă la ora actuală sectorul turismului?
Noi am pregătit un bloc de întrebări care au fost înaintate şi discutate cu Guvernul în cadrul unei întâlniri de lucru ce s-a petrecut în teritoriu, cu participarea dlui. Victor Stepaniuc, vice-prim ministru şi cu participarea a circa 100 de reprezentanţi ale firmelor turistice autohtone. Acest bloc înaintat Guvernului constituie nu altceva decât o sistematizare efectuată de ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism) a doleanţelor expuse de către firmele turistice moldoveneşti pentru a rezolva problemele care împiedică, în opinia lor, dezvoltarea turismului autohton.
Criza şi alegerile
MB. În ce măsură a afectat criza economică turismul?
Dacă să vorbim la general, lunile mai şi iunie au fost nişte luni benefice pentru firmele turistice autohtone, reducerea vânzărilor începând cu sfârşitul lunii iunie şi a durat până la sfârşitul lunii iulie. Acest lucru se datorează pe de o parte crizei economice, iar pe de altă parte (mai semnificativă), alegerilor anticipate, deoarece marea majoritate a politicienilor şi a personalului implicat în campanie nu a avut posibilitatea de a pleca la odihnă. Criza a afectat turismul astfel: dacă până acum majoritatea turiştilor solicitau hoteluri de lux (conform datelor de pe anii 2007-2008 această cifră era undeva de 75% - 80%), acum ei aleg hoteluri de 5 stele standard, 5 stele plus. Numărul turiştilor care optau pentru hoteluri de lux a scăzut cu 20% - 25%.
MB. Dacă e să revenim la Guvern, aţi spus că v-aţi întâlnit cu ei cu acel set de propuneri, aceasta e pentru prima dată ori e creată deja o anumită tradiţie în acest sens?
Am avut mai multe întâlniri, ca rezultat s-a obţinut în mai 2008 modificarea legii cu privire la activitatea turistică. Au fost delimitate în sfârşit noţiunile de tur-operator şi agenţie de turism, stipulate condiţiile pentru a deţine licenţă pentru aceste genuri de activitate.
De asemenea au fost operate modificări în regulamentul cu privire la eliberarea licenţelor Camerei de Licenţiere, adică ea nu mai este în drept să retragă licenţa în afara instanţei de judecată. Camera de Licenţiere poate maximum să suspende licenţa pe o perioadă de două luni.
MB. Ce se întâmplă cu accesul pe teritoriul Ucrainei? Va fi necesar de prezentat suma ceea de 1100 euro pentru a putea merge la odihnă ori pur şi simplu în vizită?
Asociaţia în primul rând se gândeşte cum să îşi apere piaţa şi nu se ocupă de persoanele fizice. După discuţii cu parteneri din Ucraina şi cu ambasada acestei ţări la Chişinău, nouă ni s-a spus că persoanele ce pleacă la odihnă în baza voucheru-ului turistic nu sunt afectaţi de această obligaţie. În acest sens aş vrea să spun că nu întotdeauna turismul organizat pe cont propriu e mai ieftin ori calitativ decât cel prin firmele turistice. Deoarece agenţia de turism ori tur-operatorul achiziţionează un număr mai mare de locuri şi atunci şi reducerile sunt considerabile. În special în acest an, din cauza crizei economice, agenţiile de turism au scăzut comisionul până la 50% (per total pe toată vara), unele firme au avut reduceri de 70% ori chiar 100% în luna iulie.
Cu preţurile la un pachet turistic din Moldova de poţi odihni în Turcia după sistemul ultra all inclusive
MB. Totuşi care sunt problemele urgente pe care ar trebui să le soluţioneze în cel mai scurt timp noua guvernare?
Cea mai importantă întrebare, rezolvarea căreia considerăm că va debloca dezvoltarea turismului receptor este abrogarea vizelor pentru cetăţenii români. Deoarece, după ce a fost introdus acest regim, la unele complexe hoteliere vânzările au scăzut până la 70%. Începând din luna aprilie, de când a fost introdus acest regim, o bună parte a hotelurilor a disponibilizat personalul , trimiţându-l în concediu forţat, deoarece România dădea un număr impunător de turişti. Ce s-a mai întâmplat? Noi avem un acord bilateral cu Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România şi o bună colaborare cu Ministerul Turismului şi am încercat să facem nişte programe comune ce permiteau turiştilor ce veneau în România să viziteze vreo câteva zile şi RM. Din cauza că a fost introdus regimul de vize, partenerii din România (ghizii, directorii firmelor de turism, însoţitorii) nu au putut accede în ţară, respectiv turiştii care vizitau România nu mai treceau şi pe la noi. Noi am cerut ca până ce se va rezolva problema regimului de vize cu România, ca turiştilor să le fie deschisă viza în baza voucher-ului emis de firmele turistice, deoarece în caz contrar deschiderea unei vize durează două luni de zile.
A doua problemă este redeschiderea serviciului consular la aeroportul internaţional Chişinău. Doar din Turcia (dacă să luăm ca exemplu o ţară, deşi exemple de genul acesta sunt mai multe), noi aveam anual 4-5 mii de turişti. După ce a fost scos serviciul consular, acest număr a scăzut la 800.
A treia problemă ţine de liberalizarea preţurilor la serviciile aeriene, fiindcă la noi biletele sunt foarte scumpe. Mai mult de 60% a unui pachet turistic pentru RM este preţul transportului, iar pachetul costă 800 de euro. Cu aceşti bani se poate de odihnit în Turcia după sistemul all inclusive ori ultra all inclusive. Pe lângă toate şi hotelurile sunt scumpe, deşi acum ele au început să scadă, din cauza concurenţei mari în acest mediu. Din cauza preţurilor înalte noi am căutat soluţii alternative, am stimulat dezvoltarea pensiunilor agroturistice, în care cazarea cu trei mese va costa 35-40 euro. Astfel noi cumulăm vreo câteva zile de cazare mai ieftină în mediul rural cu câteva zile de cazare în mediul urban.
O altă problemă ţine şi de aşa numitul coridor verde de la aeroport. El există, dar oricum turiştii ce vin în RM se percheziţionează destul de minuţios – care este atunci rostul acestui coridor, dacă el practic nu funcţionează? Este clar că trebuie să ne apărăm securitatea statului ş.a.m.d., dar nu cred că e necesar de a verifica cu scrupulozitate bagajele personale.
O problemă foarte mare este şi comercializarea ilicită de către persoane fizice a pachetelor turistice pentru Ucraina, ceea ce duce la servicii necalitative şi concurenţă neloială, deoarece aceste persoane nu plătesc impozite. Noi am vorbit despre aceasta de mai multe ori, am adus exemple concrete, cu adrese, telefoane, nume şi am înaintat Ministerului de Interne. Până în prezent nu s-a rezolvat nimic, dar ne s-a adus la cunoştinţă că aceste cazuri se examinează.
Autor: IDIS Viitorul
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2278
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33