Vizualizări: 4947
Opinia Avocatului Poporului, Mihail Cotorobai, privind asumarea de către Guvern a răspunderii pentru pachetul de legi cu privire la sistemul bancar.
Chișinău, 3 Octombrie 2016 — Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu pe acest subiect, avînd în vedere reacţia masivă de respingere a opiniei publice a acestor decizii, dar şi posibilele consecinţe nefaste ale aplicării în practică a prevederilor documentelor vizate asupra realizării drepturilor fundamentale ale omului în Republica Moldova.
După efectuarea unei analize juridice a legilor menţionate, în particular a Legii cu privire la emisiunea obligaţiunilor de stat în vederea executării de către Ministerul Finanţelor a obligaţiunilor de plată derivate din garanţiile de stat nr.807 din 17.11.2014 şi nr.101 din 01.04.2015, Ombudsmanul concluzionează: implementarea acestora va afecta drepturile fundamentale ale cetăţenilor, în special dreptul la un trai decent garantat de art. 47 din Constituţia Republicii Moldova, art.1 şi 11 din Pactul Internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, art. 22 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.
Legea privind emisiunea obligaţiunilor de stat prevede că Ministerul Finanţelor va emite şi va transmite Băncii Naţionale a Moldovei obligaţiunile de stat la valoarea nominală, la rata fixă a dobînzii, pe termen de pînă la 25 ani, în volum total de pînă la 13 583, 717 miliarde de lei, cu rata efectivă de 5 la sută. Volumul obligaţiunilor de stat emise va fi egal cu suma creditelor de urgenţă acordate în 2014 şi 2015 de BNM celor trei bănci care ulterior au dat faliment: „Banca de Economii” S.A., BC „Banca Socială” S.A: şi BC „Unibank S.A”.
Ombudsmanul menţionează că acest document a fost elaborat în condiţii de lipsă de transparenţă, deşi prezintă un interes major pentru cetăţenii ţării, nu a fost transmis spre avizare tuturor instituţiilor publice interesate, inclusiv Avocatului Poporului. Totodată, opinia Centrului Naţional Anticorupţie, care a subliniat un şir de riscuri pe care le comportă adoptarea acestui proiect de lege nu a fost luată în calcul. CNA notează, printre altele, că „documentul nu rezolvă problema în sine şi nu identifică soluţii pentru gestionarea datoriilor”, apreciind de asemenea că acesta este unul de natură „să afecteze grav drepturile şi interesele fundamentale ale cetăţenilor, garantate prin lege”.
Ombudsmanul mai conchide că la elaborarea proiectului de lege nu s-a ţinut cont de cerinţele legislaţiei comunitare şi alte standarde internaţionale care stabilesc expres condiţia primordială a asigurării apărării drepturilor, libertăţilor, intereselor legitime ale cetăţenilor, a egalităţii şi echităţii sociale a populaţiei.
În opinia Avocatului Poporului, implementarea pachetului de legi va perturba realizarea veniturilor şi cheltuielile la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, ceea ce în consecinţă va avea ca impact restrîngerea drepturilor legitime ale cetăţenilor. De altfel, pachetul de legi prevede deja reduceri de cheltuieli ale bugetelor asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul curent.
Totodată, experţi independenţi estimează că, în virtutea legilor vizate, BNM urmează să încaseze anual din bugetul de stat peste un miliard de lei, după transformarea garanţiilor de stat în datorie internă, ceea ce va diminua din fondurile pentru plăţile şi alocaţii sociale, dar şi din alte cheltuieli cu destinaţii de interes public.
De asemenea, nu este clar care vor fi condiţiile de emisie şi răscumpărare a obligaţiunilor de stat, deoarece acestea urmează a fi prevăzute în acordul care va fi încheiat ulterior între Ministerul Finanţelor şi Banca naţională a Moldovei.
Prin urmare, Ombudsmanul consideră că pachetul de legi pentru care Guvernul şi-a asumat răspundere în faţa Parlamentului nu corespunde prevederilor art. 5 din Legea privind actele legislative nr. 780-XV din 27.12.2001, care stipulează că apărarea drepturilor, libertăţilor, intereselor legitime ale cetăţenilor, egalitatea şi echitatea socială, precum şi compatibilitatea cu legislaţia comunitară, constituie o condiţie obligatorie a oricărui act legislativ. La fel, aceste legi nu corespund cerinţelor calităţii şi previzibilităţii unui act legislativ.
În concluzie, Avocatul Poporului, Mihail Cotorobai consideră că pachetul de legi pentru care Guvernul şi-a asumat răspundere în faţa Parlamentului necesită a fi examinat suplimentar, cu implicarea largă a societăţii, a experţilor naţionali şi internaţionali din domeniu, pentru a nu se admite atingerea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor Republicii Moldova.
Ombudsmanul subscrie apelului lansat de un grup de persoane către preşedintele ţării, Nicolae Timofti, prin care se solicită şefului statului să nu promulge pachetul de legi menţionate.
În cazul în care Nicolae Timofte nu va da curs acestei iniţiative, Ombudsmanul este dispus să recurgă la pîrghiile prevăzute de Legea nr. 52 cu privire la Avocatul Poporului pentru a asigura apărarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor.
2016-10-03
După efectuarea unei analize juridice a legilor menţionate, în particular a Legii cu privire la emisiunea obligaţiunilor de stat în vederea executării de către Ministerul Finanţelor a obligaţiunilor de plată derivate din garanţiile de stat nr.807 din 17.11.2014 şi nr.101 din 01.04.2015, Ombudsmanul concluzionează: implementarea acestora va afecta drepturile fundamentale ale cetăţenilor, în special dreptul la un trai decent garantat de art. 47 din Constituţia Republicii Moldova, art.1 şi 11 din Pactul Internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, art. 22 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.
Legea privind emisiunea obligaţiunilor de stat prevede că Ministerul Finanţelor va emite şi va transmite Băncii Naţionale a Moldovei obligaţiunile de stat la valoarea nominală, la rata fixă a dobînzii, pe termen de pînă la 25 ani, în volum total de pînă la 13 583, 717 miliarde de lei, cu rata efectivă de 5 la sută. Volumul obligaţiunilor de stat emise va fi egal cu suma creditelor de urgenţă acordate în 2014 şi 2015 de BNM celor trei bănci care ulterior au dat faliment: „Banca de Economii” S.A., BC „Banca Socială” S.A: şi BC „Unibank S.A”.
Ombudsmanul menţionează că acest document a fost elaborat în condiţii de lipsă de transparenţă, deşi prezintă un interes major pentru cetăţenii ţării, nu a fost transmis spre avizare tuturor instituţiilor publice interesate, inclusiv Avocatului Poporului. Totodată, opinia Centrului Naţional Anticorupţie, care a subliniat un şir de riscuri pe care le comportă adoptarea acestui proiect de lege nu a fost luată în calcul. CNA notează, printre altele, că „documentul nu rezolvă problema în sine şi nu identifică soluţii pentru gestionarea datoriilor”, apreciind de asemenea că acesta este unul de natură „să afecteze grav drepturile şi interesele fundamentale ale cetăţenilor, garantate prin lege”.
Ombudsmanul mai conchide că la elaborarea proiectului de lege nu s-a ţinut cont de cerinţele legislaţiei comunitare şi alte standarde internaţionale care stabilesc expres condiţia primordială a asigurării apărării drepturilor, libertăţilor, intereselor legitime ale cetăţenilor, a egalităţii şi echităţii sociale a populaţiei.
În opinia Avocatului Poporului, implementarea pachetului de legi va perturba realizarea veniturilor şi cheltuielile la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, ceea ce în consecinţă va avea ca impact restrîngerea drepturilor legitime ale cetăţenilor. De altfel, pachetul de legi prevede deja reduceri de cheltuieli ale bugetelor asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul curent.
Totodată, experţi independenţi estimează că, în virtutea legilor vizate, BNM urmează să încaseze anual din bugetul de stat peste un miliard de lei, după transformarea garanţiilor de stat în datorie internă, ceea ce va diminua din fondurile pentru plăţile şi alocaţii sociale, dar şi din alte cheltuieli cu destinaţii de interes public.
De asemenea, nu este clar care vor fi condiţiile de emisie şi răscumpărare a obligaţiunilor de stat, deoarece acestea urmează a fi prevăzute în acordul care va fi încheiat ulterior între Ministerul Finanţelor şi Banca naţională a Moldovei.
Prin urmare, Ombudsmanul consideră că pachetul de legi pentru care Guvernul şi-a asumat răspundere în faţa Parlamentului nu corespunde prevederilor art. 5 din Legea privind actele legislative nr. 780-XV din 27.12.2001, care stipulează că apărarea drepturilor, libertăţilor, intereselor legitime ale cetăţenilor, egalitatea şi echitatea socială, precum şi compatibilitatea cu legislaţia comunitară, constituie o condiţie obligatorie a oricărui act legislativ. La fel, aceste legi nu corespund cerinţelor calităţii şi previzibilităţii unui act legislativ.
În concluzie, Avocatul Poporului, Mihail Cotorobai consideră că pachetul de legi pentru care Guvernul şi-a asumat răspundere în faţa Parlamentului necesită a fi examinat suplimentar, cu implicarea largă a societăţii, a experţilor naţionali şi internaţionali din domeniu, pentru a nu se admite atingerea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor Republicii Moldova.
Ombudsmanul subscrie apelului lansat de un grup de persoane către preşedintele ţării, Nicolae Timofti, prin care se solicită şefului statului să nu promulge pachetul de legi menţionate.
În cazul în care Nicolae Timofte nu va da curs acestei iniţiative, Ombudsmanul este dispus să recurgă la pîrghiile prevăzute de Legea nr. 52 cu privire la Avocatul Poporului pentru a asigura apărarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor.
2016-10-03
Autor: Oficiul Avocatului Poporului
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2277
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33