Vizualizări: 3865
Investigarea transparenţei şi eficienţei economice a utilizării Fondului Rutier al Republicii Moldova
Chisinau, 25 Martie 2010 — Studiul „Investigarea transparenţei şi eficienţei economice a utilizării Fondului Rutier al Republicii Moldova” a fost lansat astăzi, 25 martie 2010 la sediul Fundaţiei Soros – Moldova. Studiul dat a fost elaborat de Centrul Analitic Independent Expert-Grup cu suportul financiar al Fundaţiei Soros - Moldova, în cadrul proiectului Transparenţa Finanţelor Publice.
Dezvoltarea infrastructurii rutiere şi reabilitarea drumurilor publice este împiedicată în prezent de o serie de factori atât financiari cât şi mai ales instituţionali, iar metoda actuală de formare şi administrare a mijloacelor fondului rutier nu va permite Republicii Moldova să depăşească această situaţie. Aceasta este una din concluziile studiului lansat astăzi de Fundaţia Soros-Moldova şi Centrul Analitic Independent Expert-Grup.
Potrivit autorilor studiului, printre problemele instituţionale identificate în utilizarea mijloacelor Fondului Rutier sunt conflictele de interese identificate în activitatea Administraţiei de Stat a Drumurilor, administratorul mijloacelor financiare ale Fondului Rutier. În prezent, această instituţie nu doar repartizează mijloacele financiare, ci are o pondere importantă în decizia privind destinaţia acestor mijloace, şi în acelaşi timp efectuează controlul calităţii lucrărilor executate.
În pofida faptului că sursele financiare destinate infrastructurii rutiere sunt insuficiente, pe parcursul anilor au fost admise o serie de încălcări ce ţin de utilizarea Fondului Rutier. Dependenţa directă a mărimii și cadrului de cheltuieli a acestuia de deciziile adoptate de către Parlament și Guvern creează toate premisele utilizării „neortodoxe” a Fondului de către orice guvernare, în special în perioade electorale.
Studiu relevă de asemenea că în actualul sistem este relativ uşor de „aranjat” contractele de executare a lucrărilor. Într-adevăr, „beneficiarii” a circa 70% din alocaţiile din Fondul Rutier sunt întreprinderi de stat. Aceasta înseamnă că la efectuarea lucrărilor de întreţinere a drumurilor, pentru care se alocă circa 70% din total venituri a Fondului Rutier, nu se organizează tendere, aceasta oferind condiţii excelente pentru aranjamente corupte, delapidarea fondurilor sau utilizarea lor ineficientă.
Potrivit autorilor studiului, pentru a îmbunătăţi situaţia creată în acest domeniu este necesar ca fondul rutier să fie transformat într-un fond extrabugetar, iar gestionarea acestuia să fie efectuată de o instituţie independentă cu atribuții bine delimitate. De asemenea este necesar modificarea cadrului legal privind achiziţiile publice şi atribuirea tuturor lucrărilor executate din mijloacele fondului rutier agenţilor economici selectaţi în cadrul tenderelor. Nu în ultimul rînd este necesar de asigurat o mai mare transparenţă a utilizării mijloacelor financiare din Fondul Rutier.
Studiul „Investigarea transparenţei şi eficienţei economice a utilizării Fondului Rutier al Republicii Moldova” este accesibil pe www.expert-grup.org şi www.soros.md
----
Pentru mai multe informaţii, contactaţi: Centrul analitic Independent, Victor Prohniţchi, tel. 211599, victor@expert-grup.org Fundaţia Soros-Moldova, Zinaida Adam, tel. 2170031, zadam@soros.md
Dezvoltarea infrastructurii rutiere şi reabilitarea drumurilor publice este împiedicată în prezent de o serie de factori atât financiari cât şi mai ales instituţionali, iar metoda actuală de formare şi administrare a mijloacelor fondului rutier nu va permite Republicii Moldova să depăşească această situaţie. Aceasta este una din concluziile studiului lansat astăzi de Fundaţia Soros-Moldova şi Centrul Analitic Independent Expert-Grup.
Potrivit autorilor studiului, printre problemele instituţionale identificate în utilizarea mijloacelor Fondului Rutier sunt conflictele de interese identificate în activitatea Administraţiei de Stat a Drumurilor, administratorul mijloacelor financiare ale Fondului Rutier. În prezent, această instituţie nu doar repartizează mijloacele financiare, ci are o pondere importantă în decizia privind destinaţia acestor mijloace, şi în acelaşi timp efectuează controlul calităţii lucrărilor executate.
În pofida faptului că sursele financiare destinate infrastructurii rutiere sunt insuficiente, pe parcursul anilor au fost admise o serie de încălcări ce ţin de utilizarea Fondului Rutier. Dependenţa directă a mărimii și cadrului de cheltuieli a acestuia de deciziile adoptate de către Parlament și Guvern creează toate premisele utilizării „neortodoxe” a Fondului de către orice guvernare, în special în perioade electorale.
Studiu relevă de asemenea că în actualul sistem este relativ uşor de „aranjat” contractele de executare a lucrărilor. Într-adevăr, „beneficiarii” a circa 70% din alocaţiile din Fondul Rutier sunt întreprinderi de stat. Aceasta înseamnă că la efectuarea lucrărilor de întreţinere a drumurilor, pentru care se alocă circa 70% din total venituri a Fondului Rutier, nu se organizează tendere, aceasta oferind condiţii excelente pentru aranjamente corupte, delapidarea fondurilor sau utilizarea lor ineficientă.
Potrivit autorilor studiului, pentru a îmbunătăţi situaţia creată în acest domeniu este necesar ca fondul rutier să fie transformat într-un fond extrabugetar, iar gestionarea acestuia să fie efectuată de o instituţie independentă cu atribuții bine delimitate. De asemenea este necesar modificarea cadrului legal privind achiziţiile publice şi atribuirea tuturor lucrărilor executate din mijloacele fondului rutier agenţilor economici selectaţi în cadrul tenderelor. Nu în ultimul rînd este necesar de asigurat o mai mare transparenţă a utilizării mijloacelor financiare din Fondul Rutier.
Studiul „Investigarea transparenţei şi eficienţei economice a utilizării Fondului Rutier al Republicii Moldova” este accesibil pe www.expert-grup.org şi www.soros.md
----
Pentru mai multe informaţii, contactaţi: Centrul analitic Independent, Victor Prohniţchi, tel. 211599, victor@expert-grup.org Fundaţia Soros-Moldova, Zinaida Adam, tel. 2170031, zadam@soros.md
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2278
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33