Nume
Parola
Vizualizări: 5665
Teatrul social – instrument cultural de intervenție socială
9 Iulie 2013 — În perioada 2 – 4 iulie, IDIS ”Viitorul”, în parteneriat cu UNICEF Moldova, a organizat un Atelier de Teatru Social, la care au participat 26 de tineri şi adulţi din 6 localități ale ţării. Evenimentul a avut loc în cadrul proiectului „Promovarea educației incluzive la nivel local în R. Moldova prin schimbarea atitudinii față de integrarea copiilor cu dezabilități” ce se desfăşoară în 6 localităţi (s. Tocuz, raionul Căușeni, s. Crihana Veche, raionul Cahul, s. Costești, raionul Rîșcani, s. Țarigrad, raionul Drochia; s. Visoca, raionul Soroca și s. Pitușca, raionul Călărași).

În cadrul atelierului, tinerii au aflat despre conceptul Teatrului Social şi manifestaţiile de acest gen în R. Moldova, au avut ocazia să simuleze diferite exerciţii de actorie alături de un actor profesionist, să participe la scrierea unui text-scenariu în baza experienţelor proprii, să monteze un spectacol în baza scenariului și la final să intervină pentru a modifica piesa jucată spre un final optimist. Acest atelier a avut drept scop atât informarea tinerilor despre organizarea și impactul unei reprezentații a teatrului social asupra elevilor, precum și formarea abilităților practice de creare/jucare în comunitatea lor a unor reprezentații a teatrului social.

În cadrul atelierului trainerii au utilizat metoda jocului scaunului fierbinte, în care doritorii erau invitați să povestească întâmplările lor, scenele reale la care au luat parte, îndeosebi cele legate de integrarea unor tineri cu dizabilități. În acest fel, piesa care, ulterior, a fost montată în cadrul atelierului, a pornit de la o istorie reală a unui tânăr cu dizabilități locomotorii, Ion, care, grație achiziționării unui cărucior a avut posibilitatea să frecventeze lecțiile la liceu. Însă, Ion întâlnește diferite dificultăți, care sunt provocate de un opresor, colegul său invidios Radu, şi de colegii care nu prea au cunoştinţe şi interes de a învăţa împreună cu cineva care are nevoie de ajutor. În final, Ion renunţă de bună voie să meargă la şcoală, chiar dacă părinții au sperat ca Ion să fie inclus alături de alți copii normali. Piesa a fost testată în urma montării sale, iar la final, în timp ce era jucată, publicul a putut să modifice unele scene, comportamente ale personajelor, respectiv au adus un final pozitiv piesei – Ion a putut merge la şcoală, piedicile existente nu sunt în stare să modifice decizia lui, iar colegii lui îi sar în ajutor.

Proiectul are drept scop identificarea unui grup de inițiativă pentru realizarea în comunitate a unei reprezentanții a Teatrului social despre provocările și dificultățile incluziunii educaționale a copiilor cu dizabilități, vizând informarea grupurilor despre procesul organizării unei reprezentații a teatrului social și formarea de aptitudini actoricești, ca spre finalul acestui atelier tinerii să transmită mesaje în comunitatea lor despre necesitatea unor schimbări pozitive în societate.

Potrivit lui Ghenadie Mocanu, unul din trainerii atelierului şi coordonator al proiectului, „elevii vor monta în localităţile lor acest spectacol creat în cadrul atelierului, iar prin această reprezentaţie urmărim sensibilizarea elevilor, a oamenilor din localitate, a profesorilor etc. Aplicarea acestei metode a teatrului social în cele 6 localităţi este oportună întrucât oferă cea mai uşoară cale spre înţelegerea generală a fenomenului incluziunii educaţionale a copiilor cu dizabilităţi”, a precizat Ghenadie Mocanu.

Profesoara Iachimciuc Lilia susține că informația oferită în cadrul atelierului a fost una „foarte utilă și interesantă. Ar fi posibil prin intermediului teatrului social antrenarea asupra altor subiecte sensibile pentru comunitate ca drogurile, familii social-vulnerabile etc., pe care participanții să le aplice în localitățile lor”.

Olivia Baban, una dintre elevele participante ar fi dorit demult să se organizeze și în localitatea lor un asemenea Teatru Social, prin care să se informeze oamenii despre problema copiilor cu dizabilități. „Pentru aceasta vom avea nevoie de multă muncă și răbdare pentru a găsi actorii și moderatorii potriviți, dar ar fi o experiență plăcută”, a precizat tânăra.

Pentru alte detalii contactați Coordonatorul proiectului, Ghenadie Mocanu la numărul de telefon 0 22 221844 sau la ghenadie.mocanu@viitorul.org