Vizualizări: 8456
Calitatea listelor electorale s-ar putea îmbunătăți până la alegerile prezidențiale
24 Mai 2016 — La ultimele alegeri locale generale din 2015, numărul persoanelor înscrise în listele electorale suplimentare a scăzut până sub 2% în majoritatea absolută a localităților, după punerea în aplicare a Registrului de Stat al Alegătorilor de Comisia Electorală Centrală (CEC).
Aceasta este principala concluzie a unei analize comparative a listelor electorale pentru alegerile locale generale din 2011 și din 2015, prezentate la 24 mai 2016, în contextul pregătirilor pentru viitoarele alegeri prezidențiale din acest an. Analiza a fost elaborată cu suportul PNUD Moldova, în cadrul proiectului „Îmbunătățirea democrației în Moldova prin suport parlamentar și electoral”, finanțat de Guvernele Suediei și al Norvegiei.
Registrul de Stat al Alegătorilor este unul dintre modulele Sistemului Informatizat de Stat “Alegeri” (SIASA). Registrul a fost dezvoltat în 2014, în cadrul aceluiași proiect PNUD, pentru a compila corect listele electorale și pentru a elimina dublările de date ale alegătorilor.
„Acum totul se face centralizat și sistematizat, iar factorul uman a fost redus la minim în procesul de elaborare a listelor electorale. În continuarea efortului de a îmbunătăți listele, o nouă ambiție pentru noi este implementarea Registrului Adreselor, care va ajuta la distribuirea corectă în secţii de votare a cetățenilor din toate localitățile din Republica Moldova”, susţine Iurie Ciocan, preşedintele CEC.
Astfel, potrivit studiului, în 91% din localități numărul persoanelor incluse în listele electorale suplimentare a fost sub 2% . De asemenea, omiterea și dublarea datelor, care se produceau frecvent în trecut, au fost eliminate total.
După implementarea Registrului de Stat al Alegătorilor, în unele localități numărul alegătorilor înscriși pe listele suplimentare s-a redus de 10 ori față de 2011. La această oră, toți alegătorii, care nu au restricții de vot, sunt înscriși automat în listele electorale la secțiile de votare unde își au înregistrat domiciliul sau reședința. Analiza arată că dacă în 2011 erau 56 de localități unde peste 4 procente de alegători au votat pe lista suplimentară, atunci în 2015, la alegerile locale generale, numărul acestora s-a redus până la 20 de localități. Una din problemele nesoluționate în cele 20 de localități este distribuirea alegătorilor într-o secție anumită de votare în baza vizei de domiciliu.
”Dezvoltarea Sistemului Informatizat de Stat Alegeri este un efort continuu, pentru care CEC și PNUD Moldova vor continua să pledeze pentru a spori și mai mult transparența și incluziunea procesului electoral din Republica Moldova. De asemenea, este important de înțeles că pentru calitatea înregistrării alegătorilor și calitatea listelor electorale de bază compilate este insuficientă doar proiectarea și dezvoltarea continuă a sistemului SIASA, fiind nevoie de calitatea și coordonarea datelor colectate în afara SIASA și a responsabilității din partea CEC”, a menționat Narine Sahakyan, reprezentantă permanentă adjunctă a PNUD în Republica Moldova.
În prezent, PNUD Moldova, în cadrul proiectului „Îmbunătățirea democrației în Moldova prin suport parlamentar și electoral”, susține CEC în lansarea Registrului de Stat al Alegătorilor în schimbul de date și interoperabilitate prin intermediul Platformei guvernamentale MConnect, în congruență cu alte registre cheie cum sunt cele ale Ministerului Justiției, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării. De asemenea, proiectul oferă asistenţă la elaborarea unui nou cadru juridic şi de reglementare pentru schimbul de date şi interoperabilitate, în conformitate cu legislaţia UE şi cu cele mai bune practici internaţionale.
În anul 2016, cu suportul PNUD, SIASA va fi reproiectat şi extins cu noi module.
În baza Legii 101 din 2008, scopul SIASA a fost să creeze un sistem IT și să permită CEC automatizarea proceselor de colectare a datelor despre concurenții electorali, pregătirea buletinelor de vot, monitorizarea în timp real a procesului de vot în ziua alegerilor și, cel mai important, să blocheze orice tentativă de votare multiplă.
Aceasta este principala concluzie a unei analize comparative a listelor electorale pentru alegerile locale generale din 2011 și din 2015, prezentate la 24 mai 2016, în contextul pregătirilor pentru viitoarele alegeri prezidențiale din acest an. Analiza a fost elaborată cu suportul PNUD Moldova, în cadrul proiectului „Îmbunătățirea democrației în Moldova prin suport parlamentar și electoral”, finanțat de Guvernele Suediei și al Norvegiei.
Registrul de Stat al Alegătorilor este unul dintre modulele Sistemului Informatizat de Stat “Alegeri” (SIASA). Registrul a fost dezvoltat în 2014, în cadrul aceluiași proiect PNUD, pentru a compila corect listele electorale și pentru a elimina dublările de date ale alegătorilor.
„Acum totul se face centralizat și sistematizat, iar factorul uman a fost redus la minim în procesul de elaborare a listelor electorale. În continuarea efortului de a îmbunătăți listele, o nouă ambiție pentru noi este implementarea Registrului Adreselor, care va ajuta la distribuirea corectă în secţii de votare a cetățenilor din toate localitățile din Republica Moldova”, susţine Iurie Ciocan, preşedintele CEC.
Astfel, potrivit studiului, în 91% din localități numărul persoanelor incluse în listele electorale suplimentare a fost sub 2% . De asemenea, omiterea și dublarea datelor, care se produceau frecvent în trecut, au fost eliminate total.
După implementarea Registrului de Stat al Alegătorilor, în unele localități numărul alegătorilor înscriși pe listele suplimentare s-a redus de 10 ori față de 2011. La această oră, toți alegătorii, care nu au restricții de vot, sunt înscriși automat în listele electorale la secțiile de votare unde își au înregistrat domiciliul sau reședința. Analiza arată că dacă în 2011 erau 56 de localități unde peste 4 procente de alegători au votat pe lista suplimentară, atunci în 2015, la alegerile locale generale, numărul acestora s-a redus până la 20 de localități. Una din problemele nesoluționate în cele 20 de localități este distribuirea alegătorilor într-o secție anumită de votare în baza vizei de domiciliu.
”Dezvoltarea Sistemului Informatizat de Stat Alegeri este un efort continuu, pentru care CEC și PNUD Moldova vor continua să pledeze pentru a spori și mai mult transparența și incluziunea procesului electoral din Republica Moldova. De asemenea, este important de înțeles că pentru calitatea înregistrării alegătorilor și calitatea listelor electorale de bază compilate este insuficientă doar proiectarea și dezvoltarea continuă a sistemului SIASA, fiind nevoie de calitatea și coordonarea datelor colectate în afara SIASA și a responsabilității din partea CEC”, a menționat Narine Sahakyan, reprezentantă permanentă adjunctă a PNUD în Republica Moldova.
În prezent, PNUD Moldova, în cadrul proiectului „Îmbunătățirea democrației în Moldova prin suport parlamentar și electoral”, susține CEC în lansarea Registrului de Stat al Alegătorilor în schimbul de date și interoperabilitate prin intermediul Platformei guvernamentale MConnect, în congruență cu alte registre cheie cum sunt cele ale Ministerului Justiției, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării. De asemenea, proiectul oferă asistenţă la elaborarea unui nou cadru juridic şi de reglementare pentru schimbul de date şi interoperabilitate, în conformitate cu legislaţia UE şi cu cele mai bune practici internaţionale.
În anul 2016, cu suportul PNUD, SIASA va fi reproiectat şi extins cu noi module.
În baza Legii 101 din 2008, scopul SIASA a fost să creeze un sistem IT și să permită CEC automatizarea proceselor de colectare a datelor despre concurenții electorali, pregătirea buletinelor de vot, monitorizarea în timp real a procesului de vot în ziua alegerilor și, cel mai important, să blocheze orice tentativă de votare multiplă.
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2276
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1315
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33