Nume
Parola
Vizualizări: 4867
Echilibrul de gen, o problemă actuală a politicilor editoriale ale instituţiilor mass-media
Chişinău, 31 Octombrie 2013 — Asigurarea echilibrului de gen în materialele jurnalistice continuă să fie o problemă de politică editorială a instituţiilor mass-media din Moldova. Această constatare rezultă din datele autoevaluării prin prisma dimensiunii de gen, realizate de 17 redacţii din presa scrisă şi presa on-line(1) în cadrul unui proiect implementat de Asociaţia Presei Independente (API) la iniţiativa şi cu suportul financiar al programului UN Women în Moldova „Abilitarea economică a femeilor”.

Astfel, rapoartele cumulative de autoevaluare a instituţiilor mass-media prin prisma dimensiunii de gen în perioada mai-iulie 2013 au conturat câteva tendinţe principale:
 instituţiile mass-media publică mai des materiale jurnalistice care au protagonişti bărbaţi (52,8% din articolele publicate în luna iulie 2013 au avut protagonişti bărbaţi şi numai 21,9% - femei; în restul articolelor, protagoniştii au fost de ambele genuri sau textele nu au avut un protagonist concret);
 politicul şi sportul sunt domenii dominate de bărbaţi sub aspect mediatic. Cota de reprezentare a bărbaţilor în calitate de protagonişti la aceste teme este mult mai mare decât cea a femeilor. Astfel, bărbaţii au fost protagonişti ai 73,8% din totalul articolelor la teme politice, publicate în mai-iulie 2013, în timp ce femeile au fost protagoniste în doar 8,7% din totalul articolelor la această temă; în 72,8% din articolele la teme sportive protagonişti au fost bărbaţii, iar femeile – în numai 14,1%). Raportul de genuri este favorabil bărbaţilor şi în articolele care vizează economia, media şi tehnologiile informaţionale, relaţiile externe;
 în acelaşi timp, femeile domină rubricile cu ştiri din domeniul educaţiei (femei – 64,2% din totalul articolelor, bărbaţi – 20%) şi ştirile mondene;
 în materialele jurnalistice, femeile apar mai rar decât bărbaţii în spaţiul public, adică la evenimente, şedinţe, în exercitarea funcţiilor publice (81,8% bărbaţi şi 70,3% femei) şi mai des în spaţiul privat (29,7% femei şi 18,2% bărbaţi).

În cadrul exerciţiului de autoevaluare prin prisma dimensiunii de gen, redacţiile transmit rapoarte lunare care conţin date şi informaţii relevante pentru aprecierea prezentării genurilor în materialele jurnalistice. Rapoartele sunt verificate şi examinate de un Consiliu de evaluare care elaborează recomandări pentru fiecare instituţie mass-media.
De la începutul autoevaluării, redacţiile au înregistrat anumite progrese în echilibrarea genurilor. Astfel, dacă în februarie 2013, dominaţia bărbaţilor în totalul materialelor jurnalistice era categorică (66,8% din numărul total de articole erau despre bărbaţi, pe când femeilor le reveneau doar 16,7% din articole; fiecărui articol despre femei îi reveneau patru articole despre bărbaţi), până în iulie 2013, ponderea bărbaţilor-protagonişti s-a micşorat până la 52,8% din totalul articolelor, iar ponderea femeilor-protagoniste a crescut până la 21,9%. Se înregistrează o creştere a prezenţei femeilor în calitate de protagoniste ale articolelor publicate la rubricile sport, economie, politică ş.a., deşi în aceste domenii nu s-a reuşit încă echilibrarea ponderii genurilor.

Consiliul de evaluare a proiectului a recomandat instituţiilor mass-media să ţină cont de principiul echilibrului de gen la alegerea temelor, subiectelor şi a surselor de informaţie, să-şi elaboreze şi să actualizeze în permanenţă o listă cu experte în domeniile tematice pe care le abordează mai des, să renunţe la justificarea falsă a discrepanţelor de gen că “toate evenimentele sunt organizate de bărbaţi” – redacţia singură alege evenimentele pe care le mediatizează şi întotdeauna poate completa articolul cu surse suplimentare din rândul expertelor, să abordeze mai des temele care vizează cazurile de inegalitate a femeilor şi bărbaţilor pentru a schimba mentalitatea stereotipizată despre rolul femeii şi al bărbatului în viaţa profesională şi privată, să utilizeze mai des date statistice dezagregate după criteriul de sex etc.

Exerciţiul de autoevaluare a instituţiilor mass-media prin prisma dimensiunii de gen a început în luna februarie şi se încheie în luna octombrie 2013.

Pentru informaţii suplimentare:
tel.: (22) 22-09-96 (persoană de contact – Petru Macovei)
www.api.md

Proiectul de autoevaluare a presei prin prisma dimensiunii de gen este parte a Programului “Abilitarea economică a femeilor prin creşterea oportunităţilor de angajare în câmpul muncii în Republica Moldova”, implementat de Entitatea Naţiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen şi Abilitarea Femeilor (UN Women) în comun cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi Ministerul Economiei, cu suportul financiar al Guvernului Suediei. Îmbunătăţirea accesului la informaţii şi servicii de calitate, consolidarea capacităţilor partenerilor naţionali cheie pentru implementarea politicilor care promovează şi protejează drepturile femeilor la angajarea în câmpul muncii şi protecţia socială şi îmbunătăţirea cadrului legislativ reprezintă trei componente de bază ale Programului. Femeile, prestatorii de servicii, autorităţile publice naţionale şi locale şi instituţiile media reprezintă grupul ţintă al Programului.

(1) ziarele: Adevărul-Moldova, Jurnal de Chişinău, Natura, Trud7 Moldova, SP, Unghiul, Ecoul Nostru, Expresul, Glia Drochiană, agenţia de ştiri IPN, portalurile/site-urile: www.unimedia.info, www.pentruea.md, www.stiripozitive.eu, www.hotnews.md, www.trm.md, www.gagauzinfo.md, www.colonita.eu